ik had een vraagje:
op bokt lees ik vaak dat rijden met bijzet slecht is. Alleen wat is de reden daarvoor? Is het gevaarlijk? Wat is het verschil dan met longeren?
xx skrolan
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

bij mijn baby is het eigenlijk dat ze heel snel d`r hoofd omhoog gooit en d`r rug wegdrukt dit geeft net het beetje meer steun aangezien ik een fjord heb en die graag je hele gewicht in je handen wil leggen conclussie geen rem voor de rest vind ik deze bijzet zeer fijn om lekker lang en laag te longeren diegene die hier nog wat aan toe kunnen voegen ga jullie gang snippy schreef:hey
ik rij ook met deze bijzet hoorbij mijn baby is het eigenlijk dat ze heel snel d`r hoofd omhoog gooit en d`r rug wegdrukt dit geeft net het beetje meer steun aangezien ik een fjord heb en die graag je hele gewicht in je handen wil leggen conclussie geen rem voor de rest vind ik deze bijzet zeer fijn om lekker lang en laag te longeren diegene die hier nog wat aan toe kunnen voegen ga jullie gang
Urielle schreef:Ik vind het met rijden gevaarlijk. Paarden die omhoog gaan (steigeren) met bijzet aan, verliezen makkelijk hun evenwicht en gaan dan vastgesnoerd met ruiter en al om. Ik ken meerdere mensen die zo in het ziekenhuis beland zijn. Ik hou het dus op longeren.

Urielle schreef:Ik vind het met rijden gevaarlijk. Paarden die omhoog gaan (steigeren) met bijzet aan, verliezen makkelijk hun evenwicht en gaan dan vastgesnoerd met ruiter en al om. Ik ken meerdere mensen die zo in het ziekenhuis beland zijn. Ik hou het dus op longeren.
splash1999 schreef:doordat je geen vaste verbinding met de mond hebt krijg je een averechtse werking waardoor je paard nog harder wordt in de mond. Je MAG een jong paard niet met hulpteugel doorrijden ze kunnen het beter zonder leren vooral als ze nog maar een baby is
Charaz schreef:Hij is heel onwennig op het bit en bij de lichtste druk gooit hij zijn hoofd omhoog, we rijden hem ook op halster.
Ik wil dit zelf ook niet toepassen, maar sommige reactie's hier vind ik wel erg overdreven en niet 'mogen'?
.