hangen, racen, niet luisteren:S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosebud

hangen, racen, niet luisteren:S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 14:35

hallo,
ik heb dit nu al een paar keer gehad
in het begin met instappen enzo
gaat het keurig hij gaat lekker ontspannen lopen heerlijk Haha!
overgang naar draf geen probleem lekker mooi drafje
maar als ik eenmaal in galop ben geweest is het altijd het zelfde verhaal
naar de galop kan ik gewoon niet meer een normaal drafje doen
hij doet zijn hoofd tussen de benen en gaat verschrikkelijk hangen
als ik dan de teugel los laat dat hij niet meer kan hangen ervaart hij dat
volgens mij als een Yes galoperen maar...
als ik er een kort rukje aan geef word hij alleen maar gekker nog harder trekken enz
het helpt ook niet overgangen te maken
en laatsten was het zo erg dat hij niet meer luisterde naar mijn sturen
vervolgens bots hij zowat tegen het hek aan, paard bijna op zijn snufferd
hebben jullie hier mischien tips voor
want ik word hier niet egt vrolijk van Vork
en mijn paard gaat hier ook niet egt op vooruit Clown
alvast super bedankt Knipoog

KimDai

Re: hangen, racen, niet luisteren:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:38

Ik zou heel veel kleine voltes rijden om de snelheid eruit te krijgen.. en anders misschien wat langer galloperen.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:43

eerst even laten uitrazen aan de longe, eer je er begint mee te rijden.

Veelal paarden met bloed en sportpaarden kunnen pas deftig gereden worden na X aantal tijd soms zelfs duurt het een paar uur eer ze deftig kunnen dressuren(zo ken ik een paar sportpaarden).

Verder zou ik vanuit een kleine volte aangaloperen en als je voelt dat het rustig kan dan kan je even gaan vergroten.

Als je het niet vertrouwt kan je beter gewoon dressuren zonder galop en wacht op een goede begeleiding.

succes

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 14:45

.
Laatst bijgewerkt door Rosebud op 31-10-07 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 14:46

elsie1 schreef:
eerst even laten uitrazen aan de longe, eer je er begint mee te rijden.

Veelal paarden met bloed en sportpaarden kunnen pas deftig gereden worden na X aantal tijd soms zelfs duurt het een paar uur eer ze deftig kunnen dressuren(zo ken ik een paar sportpaarden).

Verder zou ik vanuit een kleine volte aangaloperen en als je voelt dat het rustig kan dan kan je even gaan vergroten.

Als je het niet vertrouwt kan je beter gewoon dressuren zonder galop en wacht op een goede begeleiding.

succes

dankje ik zal er wat mee doen;)

Marlyn1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:07

Ik zou idd ook een tijdje niet galopperen. Ook al is het maar een paar keer. Mijn paard had het ook. En het heeft heel veel geholpen, ik galopeer nu alweer om de dag dus er zit vooruit gang in!

Ik hoop dat het bij jou ook helpt!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:41

Ik ben absoluut geen voorstander voor eerst longeren, dan rijden.

Wat je zou kunnen doen is slechts hele korte stukjes galopperen. Aangalopperen, 2, 3 passen en weer terug. gaat dit wel goed, rustig uitbreiden. Maar zorg er in de galop al voor dat je blijft rijden en dat jij het tempo bepaald.

Verder moet je zelf vooral actief blijven rijden na de galop. Blijf met been rijden, ga voltes rijden, wissel vaak van hand maar blijf hem al die tijd naar je hand toe drijven. Steek vooral je been niet af. ALs het lukt wat schijnovergange. Lukken die niet terug, rij ze dan voorwaarts (in draf). Daarna kan je hem vaak wel weer terug nemen.

succes

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:41

Hmm lastig.. Ik denk dat je hem niet moet terug trekken als hij hard gaat galoperen maar hem slimmer af moet zijn, zet hem op de volte en maak hem steeds wat kleiner, tot hij in een mooi tempo zit.
Dan ga je de volte vergrooten, maar zodra hij weer harder gaat galoperen verklein je de volte weer.

Wat ook kan helpen is telkens als hij onder je uit rent terug halen, en na een half rondje opnieuw aangaloperen, gaat hij weer te hard? Weer terug nemen, weer opnieuw aanspringen. Wanneer hij rustig galopeerd en doorheeft dat hij dan wel mag blijven galoperen zal hij die link wel gaan leggen, rustig galoperen=galoperen en hard galoperen=terug in de draf.

Maar als hij zo heet is in draf na het galoperen zal ik die laatste oplossing voorlopig achterwegen houden.

Bij mijn paard helpt het heet zijn in de draf door hem op een kleine volte te zetten, doorzitten, verzamelen en stelling vragen, contra stelling op de rechte lijn enz.
Daar wordt hij rustig van want dan moet hij zo geconcentreerd zijn dat hij niet kán gaan rennen. Hou hem goed bezig Lachen

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:52

Ik zou ook het galopperen even beperken , en alleen onder begeleiding de galop oefenen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 08:56

ik weet niet hoever je met africhting ben, of je al schouder binnenwaarts kan, als je dat kan moet je alleen maar schoudervoor of schouder binnenwaarts rijden, dan zal hij na verloop van tijd wel gaan draven, wat voor figuren je ook rijd, alles minstens schoudervoor rijden.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:34

Als ik het zo lees, gaat alles goed behalve de galop,
In mij komt dan vrijwel direct op om de galop achterwege te laten.

Ik weet niet of je instructie hebt? bespreek het anders eens met die gene

Supergirl78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:07

Laat je je paard toevallig te lang worden in zijn hals tijdens de galop?
Dat zou verklaren waarom hij dit daarna ook in de draf probeert.
Verder zou ik hem toch idd kleine stukjes laten galopperen en weer terug.

Als hij het dan weer probeert in de draf, zou ik schijnovergangen gaan rijden.
Dit lijkt misschien niet te werken, maar ik denk als je heel consequent hier mee bezig gaat en ook vol houdt, je echt wel verschil moet merken.
Pling

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:25

Op een kleine volte trekken.. nee!. Zo los je het probleem niet op, sterker nog, veel paarden gaan er harder door, en 99% van de ruiters raakt onbewust uit balance (meer op de binnen of buiten stijgbeugel leunen, of de schouders niet 'waterpass' houden, heupen zakken in, handen gaan ongelijk, binnenhand zet vast, meer druk op de binnen zitbeenknobbel etc)!
Je moet sowieso gaan zoeken waarom hij het doet? wellicht uit pijn? of uit enthousiasme? Heb je instructie?
Probeer in ieder geval meer op je zit te rijden, een leerlinge van mij had dit ook met haar paard. Hoe meer hij niet hard mocht (trekken, kleine voltes maken) hoe harder hij wilde. Pas toen ze meer ging werken op gewicht en zithulpen kwam hij terug...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:26

Schijnovergangen ben ik voorstander van. Ook voor de aanleuning en contact.
Maar wees dan wel heel consequentin je 'echte' overgangen, je zult die net als de schijnovergangen op zit rijden, en niet op teugels...

Cangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:13

Hoi allemaal,
Ik heb ook een probleem met mijn paard met het rijden in de bak. Als ik een tijdje heb gereden (ongeveer een half uur) dan gaat mijn paard hangen. Dit gebeurde vaak na het galopperen omdat ik dat meestal als laatst deed. Nu doe ik ook een galopje in het begin en het gaat nu iets beter, maar helemaal lukt het nog niet. Ik heb al meerdere dingen geprobeerd, namelijk voorwaarts houden, oefeningen gaan doen, binnenhand ontspannen etc... Ik weet niet wat ik nog moet proberen. Wie kan me tips geven?

xxx chantal

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:19

Zit en houding, zoek een instructeur die je daarmee kan helpen. 80% van de rijtechnische problemen zijn te verhelpen met een correcte zit en goede gewichtshulpen (tegenstrijdige communicatie, bijvoorbeeld; hij moet van jou zijwaarts voor je been, maar je gewicht blokkeerd zijn rug, dan "wil" hij niet. Onterecht, hij KAN niet). 19 % komen voort uit pijn of angst en slechts 1% is onwilligheid...

Supergirl78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:22

Cangel schreef:
Hoi allemaal,
Ik heb ook een probleem met mijn paard met het rijden in de bak. Als ik een tijdje heb gereden (ongeveer een half uur) dan gaat mijn paard hangen. Dit gebeurde vaak na het galopperen omdat ik dat meestal als laatst deed. Nu doe ik ook een galopje in het begin en het gaat nu iets beter, maar helemaal lukt het nog niet. Ik heb al meerdere dingen geprobeerd, namelijk voorwaarts houden, oefeningen gaan doen, binnenhand ontspannen etc... Ik weet niet wat ik nog moet proberen. Wie kan me tips geven?

xxx chantal

Kan het bij jou niet gewoon wat gebrek aan conditie zijn?
Galopperen is best zwaar en dan zijn ze gauw door hun energie heen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 00:53

Ik vind het een te vage omschrijving om sowieso commentaar op te kunnen geven...

haimil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:40

Supergirl78 schreef:
Laat je je paard toevallig te lang worden in zijn hals tijdens de galop?
Dat zou verklaren waarom hij dit daarna ook in de draf probeert.
Verder zou ik hem toch idd kleine stukjes laten galopperen en weer terug.

Als hij het dan weer probeert in de draf, zou ik schijnovergangen gaan rijden.
Dit lijkt misschien niet te werken, maar ik denk als je heel consequent hier mee bezig gaat en ook vol houdt, je echt wel verschil moet merken.
Pling

ben ik het helemaal mee eens! zoals jou paard doet klinkt het alsof hij uit de galop terugvalt en vervolgens hard door sjeest in draf. Dan loopt hij waarschijnlijk helemaal op de voorhand en is het logisch dat hij hangt. Consequent schijnovergangen vind ik ook de beste oplossing. terug uit de galop en dan echt TERUG en niet van dat doorracen. desnoods valt ie zelfs maar terug in stap. En probeer er ook aan te werken dat je paard helemaal zichzelf gaat dragen (ook in galop uiteindelijk) Ik weet niet hoe ver je bent natuurlijk... maar als je paard zichzelf draagt kan hij niet in jouw handen gaan hangen.
ik hoop dat je er iets aan hebt! en heel veel succes ermee!

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 17:22

Hey
bedankt allemaal voor jullie reactie en tips.
ik ben ondertussen achter het probleem gekomen en dat is mischien een goede tip
voor mensen die hier ook last van hebben.
als ik in een voor hem vreemde bak ga rijden, moet ik hem altijd de eerste paar keer
goed longeren, zodat hij doorheeft dat ik de baas heeft.
hij probeert namelijk bij elke bak het weer op nieuwe uit om de baas te zijn.
soms moet ik hem elke keer voor dat ik ga rijden longeren.
maar het helpt echt heel goed!
ik kan hem nu gewoon rustig en netjes rijden!

groetjes,
Grace