Inrijden, steigeren als je hoger bent

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Inrijden, steigeren als je hoger bent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 14:24

Ik heb even een vraag voor bokt, ik verzorg een pony die ik net heb ingereden, helemaal goedgegaan alle knopjes zitten er al aardig op enz.
nu vroeg mijn vriendin of ik haar wou helpen met haar verzorgpaard (staat op dezelfde plek) mee te helpen inrijden, ik zou hem vasthouden.

Hangen is geen probleem, hij staat voor de kar dus is ook heel wat gewent wat dat betreft, maar als je dan omhoog komt om je been erover te leggen ben je hoger als hem en dan steigerd die, met oogkleppen gaat het wel maarja eeuwig met oogkleppen zien we echt niet zitten. wat is een goede tip?

P.s. ik zou het een beetje triest vinden om te zeggen "je bent te jong" of "haal er een ervaren persoon bij" daar hebben we allemaal niets aan, misschien vind je het stoer om te zeggen ofzo maar ik heb liever gewoon TIPS

fjordowner18

Re: Inrijden, steigeren als je hoger bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:27

tja als ik het zo hoor heeft hij nog weinig vertrouwen in jullie probeer eerst dit vertrouwen te krijgen door bepaalde oefeningen vanaf de grond te doen om hem te laten merken dat jullie niet eng zijn.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:28

Heb je een muur of hek waar je op kunt gaan zitten? Dan ben je ook hoger dan het paard en kan hij er een beetje aan wennen, maar je hoeft nog even niet aan het paard zelf te frutselen.

Dus gewoon gaan zitten terwijl iemand anders het paard vasthoudt. Zorg wel dat je dan iets achter zijn hoofd zit.

Succes! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:30

Toch is zeggen haal er hulp bij niet om stoer te doen...is gewoon slim...

Wat doet hij als je hem eens gaat poetsen terwijl je op een stoel staat?
Vaak maakt dat de angst voor iets daarboven een stuk minder groot Lachen

edit: typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-10-07 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:30

zo'n paard heb ik ook gekend die hebben we van de angst af geholpen door tijdens het longeren op een stoel te gaan staan.. dit kan natuurlijk alleen als je paard niet trekt aan de longe.
Zo went hij vanzelf aan dat jij "groter"bent dan hij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:53

Ik ga voor ik erop stap altijd eerst op een kruk ernaast staan en zelfs huppelen op de kruk waarbij ik hem overal beklop.
Als het hangen geen probleem is, kun je ook vanuit het hangen heel rustig omhoog komen, steeds een beetje meer tot hij erbij staat te gapen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 17:04

Urielle schreef:
Ik ga voor ik erop stap altijd eerst op een kruk ernaast staan en zelfs huppelen op de kruk waarbij ik hem overal beklop.
Als het hangen geen probleem is, kun je ook vanuit het hangen heel rustig omhoog komen, steeds een beetje meer tot hij erbij staat te gapen.

en als die steigerd weer omlaag gaan hangen en zo proberen? zelf dacht ik eraan om hem af te leiden door brood ofzo te geven als mijn vriendin voorzichtig gaat staan

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:41

Veel eerder, een paard geeft wel aan als hij onrustig wordt, en zodra hij nog gespannen is, kom je niet omhoog. Als hij helemaal relaxed is als je over hem heenhangt, dan rustigaan beginnen met echt een heel klein stukje omhoog komen. Spant hij op, daar blijven, niet hoger en niet lager. Gewoon tot hij weer relaxed is. En desnoods ben je zo ook een week bezig, de langzame weg is uiteindelijk de snelle Knipoog
Als hij echt angstig is, is hij niet af te leiden met brood.
Hangen wel alleen doen als je er zeker op blijft hangen, anders leert hij veel te snel dat hij je er met steigeren wel af krijgt.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 17:54

klopt, dat is het probleem er is eerst een ander mee bezig geweest die erafsprong als hij steigerde, daarom doet hij dit

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:59

aha! Da's lastiger natuurlijk...
Toch blijft wat Urielle hierboven zegt een goeie manier denk ik. En geen stap meer tot je er zonder problemen op mag en met je armen mag zwaaien enz...

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:54

probeer eens met een plastiekzak aan een stok over zijn rug te halen tot hij het accepteert, dan langzaam hoger, hij moet wel stil willen staan en niet dwingen, of neem een jas op een bezem ga daar mee spelen tot hij ook dat leuk vind, als hij gaat bewegen moet je het op die plaats stil houden tot hij stilstaat en dan weer weg, en opnieuw dan weer op nieuw doen tot hij stil blijf staan.