Stelling bij jonge paarden enkel met de binnenteugel ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzii

Stelling bij jonge paarden enkel met de binnenteugel ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 14:17

Mijn dochter van 11 neemt al een tijdje les bij een meisje die momenteel rijdt op intermediair niveau.
Ze is op dit ogenblik in training met een jonge (net geen) 4 jarige pony.
Nu is ze een beetje verward omdat als ik haar begeleid ik steeds zeg dat ze moet rijden op de buitenteugel. Ik ben zelf geen groot ruiter maar dit is hoe ik het steeds heb geleerd .
Bij haar instructrice moet ze echter bij het rijden van een volte enkel de binnenteugel gebruiken lichtjes geopend en met haar binnenbeen ondersteunend om hem op de volte te houden.
Hij moet zelf leren nageven op die binnenteugel zegt ze en op het moment dat hij nageeft kan je het belonen door ook iets te gaan nageven. eigelijk kan je het nog het beste vergelijken als rijden met een fiets wil je naar links trek je links aan je stuur wil je naar rechts trek je rechts.
Mijn dochter wilde het aanvankelijk niet aannemen maar na enkele lessen gaat het al veel beter. In het begin zwaaide hij zjin achterhand helemaal naar buiten maar nu loopt hij al netjes in het spoor en lijkt dus stilaan meer rechtgericht te lopen. Heeft iemand nog ervaring met deze manier van rijden?

Marlyn1988

Re: Stelling bij jonge paarden enkel met de binnenteugel ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:19

Ik moet alsk de volte oprijd mijn buiten hand neerzetten, en me binnen hand licht openen! En idd ook met mn binnen been mn paard naar buiten drukken!

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:24

als ik een volte rij, houd ik mijn buite teugel in contact om te kunnen corrigeren als ze met haar hoofd omhoog wilt en mijn binnenteugel doe ik ligt naar binnen en naar voor.
ik ga met mijn gewicht dus ook mee naar binnen en dan gaat mijn paard van de hoefslag af zonder aan mijn binneteugel te komen..

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 14:40

eertjuh22 schreef:
als ik een volte rij, houd ik mijn buite teugel in contact om te kunnen corrigeren als ze met haar hoofd omhoog wilt en mijn binnenteugel doe ik ligt naar binnen en naar voor.
ik ga met mijn gewicht dus ook mee naar binnen en dan gaat mijn paard van de hoefslag af zonder aan mijn binneteugel te komen..

Gewicht naar binnen lijkt me niet zo'n goed idee. Je moet je maar eens voorstellen dat er iemand op je schouders zit en die persoon gaat met z'n gewicht plots naar binnen hangen, daar kan je wel eens een stijve nek en zere rug aan overhouden! Blijf altijd mooi boven het centrum van je paard zou ik zo zeggen.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:14

Lizzii, Eertjuh22 heeft wel gelijk hoor.
Op de fiets stuur je ook met je gewicht en niet door het stuur aan een kant naar je toe te halen. Neem maar eens een fiets en hou hem vast bij het zadel. Probeer maar ermee te sturen door de fiets iets te kantelen. Het stuur volgt vanzelf.

Gewicht naar binnen is heel subtiel en het het paard moet het kunnen volgen. Naar binnen hangen is teveel, je mag absoluut niet knikken in je heup, want dan duw je hem juist de verkeerde kant op.

Bij een jong paard, beetje spelen met de binnenteugel (iets van de hals) nageven met de buitentegel, zodat hij aan de buitekant langer kan worden, en met de buitenteugel tegen de hals de schouder naar binnen duwen. Binnenbeen op de singel geeft steun voor het paard om omheen te buigen, het buitenbeen zorgt dat de achterhand om je binnenbeen buigt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:49

Ik geef met een jong paard (en dan heb ik het over net onder het zadel, die de beenhulpen nog niet zo snapt, niet over een drie- of vierjarige die al 6 maanden aan het werk is oid) wel duidelijk 'richting' aan met mijn binnenhand maar druk wel de buitenteugel mee tegen de hals.
De meer gevorderde paarden probeer ik te rijden zoals Erica omschrijft. Het gewicht doe ik niet zo nadrukkelijk, bij het kijken waar ik heenga verplaatst mijn gewicht als het goed is precies zoveel als nodig is.
De methode van alleen binnenteugel ben ik zelf nog bij niemand tegengekomen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:01

Ik werk eerst aan hand en longe en leer wat buiging is en wat een buitenteugel is binnenteugel laat ik in het begin weg om hangen en trekken te voorkomen op binnen. Rij dan van binnen naar buiten maar binnenhand is soms wel nog even nodig.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:05

ik moet bij het jonge paard bij ons op stal lichtjes insturen en de rest opndersteunen met mijn benen. ze moet om mijn binnenbeen lopen, maar ik moet begrenzen met mijn buitenbeen.
als ik gewoon door de bak rijdt.. moet ik dat paard op mijn binnenbeen rijden, en buitenteugel erbij.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:07

Ik denk niet dat ze bedoeld dat ze puur op de binnenteugel moet rijden. Alleen dat ze deze kant licht opent, hand opzij. Buitenhand blijft op de plaats een geeft wat ruimte zodat die kant langer kan worden.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 18:40

Marliesje schreef:
Ik denk niet dat ze bedoeld dat ze puur op de binnenteugel moet rijden. Alleen dat ze deze kant licht opent, hand opzij. Buitenhand blijft op de plaats een geeft wat ruimte zodat die kant langer kan worden.

Ze bedoeld wel degelijk enkel op de binnenteugel want als hij niet wil inbuigen moet mijn dochter zelfs de buitenteugel volledig laten doorhangen. Echt sturen zoals op een fiets bvb als je naar links gaat links trekken en rechts loslaten. Dit zou bevorderlijk zijn voor het vinden van het evenwicht, dat het paard dan zelf moet zoeken en zo meer op eigen benen leert lopen zonder ondersteuning van teveel been en teveel teugel. Ik vind het ook een rare methode maar het werkt wel .

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:51

Urielle schreef:
Ik geef met een jong paard (en dan heb ik het over net onder het zadel, die de beenhulpen nog niet zo snapt, niet over een drie- of vierjarige die al 6 maanden aan het werk is oid) wel duidelijk 'richting' aan met mijn binnenhand maar druk wel de buitenteugel mee tegen de hals.
De meer gevorderde paarden probeer ik te rijden zoals Erica omschrijft. Het gewicht doe ik niet zo nadrukkelijk, bij het kijken waar ik heenga verplaatst mijn gewicht als het goed is precies zoveel als nodig is.
De methode van alleen binnenteugel ben ik zelf nog bij niemand tegengekomen.

ik ga ook niet scheef of ingezakt zitten hoor Knipoog
het is meer kijken enzo net als jij Knipoog

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 08:51

Hmmm...... die methode ken ik alleen van maneges. Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 08:52

Met been en zonder teugel is de beste manier. De teugel mag er best aan als ondersteuning, maar daar houdt het ook wel mee op

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:25

Bij een "groen" paard dat wordt ingereden, begin je met uitsluitend laterale hulpen, dus hulpen aan één kant, de binnenkant. Een volte rijden doe je dan met het openen van de binnenhand en ondersteuning van het binnenbeen. Het paard wordt dus niet in buiging getrokken, het paard leert ook wat éénzijdige kuitdruk of been betekent. De buitenhand en het buitenbeen bliijven passief, het gaat niet om de kwaliteit van de volte. Het gaat erom dat het paard deze hulpen afzonderlijk begrijpt en niet onbelangrijk dat het paard op "eigen benen" leert lopen.

Als het paard de éénzijdige hulpen bevestigd heeft en op eigen benen gaat, worden de laterale hulpen vervangen door de diagonale hulpen, bv van binnenbeen naar buitenhand.

Met het africhten en inrijden van een jong paard begin je met laterale hulpen, dat worden later diagonale hulpen.

Ik weet niet wat het paard wel en niet kan, maar op zich is deze aanpak niet vreemd als je weet en begrijpt waarom dat gedaan wordt of in ieder geval dat dit eerst zo gedaan wordt.

In de meeste gevallen begint men met inrijden op de manier zoals we het van elkaar zien en afkijken, zonder dat daar te veel over nagedacht wordt. Je neemt dan aan dat wat je doet goed is, maar in de praktijk sla je een essentieel deel van de scholing van je paard over. Dat overslaan, de gatenkaas in de scholing van het paard, maar ook bij degene die een jong paard inrijdt, is al lang tot een gewoonte geworden. Hoe het moet, waarom het gedaan wordt en dat het beter is voor de scholing en het verdere paardenleven als rijpaard weten de meesten al lang niet meer. We denken vanaf het begin af goed bezig te zijn, in de praktijk slaan we heel wat essentiele stappen over.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:41

Goofy44 schreef:
Bij een "groen" paard dat wordt ingereden, begin je met uitsluitend laterale hulpen, dus hulpen aan één kant, de binnenkant. Een volte rijden doe je dan met het openen van de binnenhand en ondersteuning van het binnenbeen. Het paard wordt dus niet in buiging getrokken, het paard leert ook wat éénzijdige kuitdruk of been betekent. De buitenhand en het buitenbeen bliijven passief, het gaat niet om de kwaliteit van de volte. Het gaat erom dat het paard deze hulpen afzonderlijk begrijpt en niet onbelangrijk dat het paard op "eigen benen" leert lopen.

Als het paard de éénzijdige hulpen bevestigd heeft en op eigen benen gaat, worden de laterale hulpen vervangen door de diagonale hulpen, bv van binnenbeen naar buitenhand.

Met het africhten en inrijden van een jong paard begin je met laterale hulpen, dat worden later diagonale hulpen.

Ja, zo heb ik het in de praktijk ook pas weer ondervonden. Na jaren op niveau te hebben gereden weer opnieuw met een jong paard beginnen, en ik was natuurlijk gewend binnenbeen/buitenteugel te rijden. Daardoor had ik een duidelijk communicatieprobleem met het nieuwe paard, dus idd eerst de eenzijdige hulpen en ondertussen ga ik steeds meer proberen om binnenbeen buitenteugel te gaan rijden. (met kleine stukjes)

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 14:22

Goofy44 schreef:

Ik weet niet wat het paard wel en niet kan, maar op zich is deze aanpak niet vreemd als je weet en begrijpt waarom dat gedaan wordt of in ieder geval dat dit eerst zo gedaan wordt.

In de meeste gevallen begint men met inrijden op de manier zoals we het van elkaar zien en afkijken, zonder dat daar te veel over nagedacht wordt. Je neemt dan aan dat wat je doet goed is, maar in de praktijk sla je een essentieel deel van de scholing van je paard over. Dat overslaan, de gatenkaas in de scholing van het paard, maar ook bij degene die een jong paard inrijdt, is al lang tot een gewoonte geworden. Hoe het moet, waarom het gedaan wordt en dat het beter is voor de scholing en het verdere paardenleven als rijpaard weten de meesten al lang niet meer. We denken vanaf het begin af goed bezig te zijn, in de praktijk slaan we heel wat essentiele stappen over.

Dit vind ik nu eens een duidelijke en klare uitleg. Waarschijnlijk zal de instructrice het dus ook zo bedoelen alleen kon ze het niet zo duidelijk uitleggen. De pony is nog maar enkele maanden zadelmak en begint nu dus pas echt aan de opleiding (en dan nog niet eens te intensief). Volgens de instructrice moet hij eerst worden rechtgericht en pas nadien kunnen we verder met de rest van de training.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:28

Lizzii schreef:
Bij haar instructrice moet ze echter bij het rijden van een volte enkel de binnenteugel gebruiken lichtjes geopend en met haar binnenbeen ondersteunend om hem op de volte te houden.
Hij moet zelf leren nageven op die binnenteugel zegt ze en op het moment dat hij nageeft kan je het belonen door ook iets te gaan nageven.

Ik vind deze uitleg helder, duidelijk en concreet. Het laten nageven op de binnenteugel, zo zeg ik het ook als ik les geef.

Bij mijn vorige instructeur leerde ik mijn paard buigen om mijn been. Nobel streven, maar uiteindelijk red je het er gewoonweg niet mee. In de moeilijkste oefeningen waar veel buiging nodig is, heb je gewoon die binnenhand nodig. En dan moet hij kunnen 'nageven' op je binnenhand. Ik train nu bij Leunus van Lieren (papa en trainer van Laurens), die het dus ook zo omschrijft, ook voor een gevorderd paard (GP).

Super instructrice, die geen warrig interessant verhaal ophangt, maar concreet uitlegt wat je moet doen. Daar is instructie voor bedoeld!

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 15:21

[/quote]

Super instructrice, die geen warrig interessant verhaal ophangt, maar concreet uitlegt wat je moet doen. Daar is instructie voor bedoeld![/quote]

Ha, gelukkig toch nog een bevestiging dat we goed bezig zijn. soms is het wel wat verwarrend voor mijn dochter want ze is pas 11 en de een zegt het zo, de ander dan weer zo....Onze instructrice traint sinds kort trouwens bij Jeanette Haazen (schrijf ik het goed) en dat gaat best goed. Een heel paardvriendelijke manier van trainen trouwens.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:54

Gisteren Janette Haazen weer op haar best in actie gezien. Super hoor!
Zo te horen is jullie instructrice idd een prima keuze.