voor de eerste keer draven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eline_di

voor de eerste keer draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 13:29

Ik rij een ijslander is voor anderen, maar hoe hebben jullie de eerste keer draven (met iemand erop) aangepakt?
Bij het vorige paard dat ik inreed ging dat eigenlijk vanzelf, maar deze heeft ze neiging weg te schieten wat ik goed snap vanwege het bobbelende gewicht.

Blondie_

Re: voor de eerste keer draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:49

Als het paard niet meer schrikt van een zadel op zijn rug met wapperende beugels waarom zou het dan van jou schrikken?
Eventueel een touw om de nek doen zodat je meer houvast hebt en een beetje voorover zitten helpt.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 13:52

Hij schrikt er niet echt van, maar het gewicht tijdens het draven is wat hij eng vindt.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:55

Is het misschien een idee, alla monty roberts, om hem te longeren met iets zwaars op het zadel? Monty gebruikt een dummy, maar bv. een zak aardappelen goed vastzetten zal vast ook wel helpen. Het is alleen even voor het gevoel immers?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 22:48

Daar zat ik ook over te denken.
Vandaag hebben we het voor het eerst geprobeerd.
We hebben een klein deel van de bak afgezet 15x15 en hem daar eerst in gelongeerd en toen erop en ook erop draven. Het ging eigenlijk heel erg goed. Hij had natuurlijk ook niet echt de ruimte om weg te rennen maar hij zat ook aan de lijn en gaf niet de indruk weg te willen rennen.
Dus ik ben tevreden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:03

Misschien is het een idee dit topic te verplaatsen naar Gangenpaarden? Het (in)rijden van ijslanders is toch wel iets anders dan het inrijden van 'gewone' paarden.

Is het een vier- of een vijfganger? Als algemene tip zou ik je willen meegeven in eerste instantie niet al te erg te focussen op een specifieke gang, maar vooral op voorwaartsheid en rem/stuur. Misschien is draf voor dit ijsje nou juist wel net de moeilijkste gang, is het niet zijn voorkeursgang omdat hij bijvoorbeeld lateraal is en/of over te weinig bespiering beschikt.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:09

Anky tijdens haar demo op de WK IJslandse Paarden afgelopen zomer: "...You allways need to have speed control..." Dat geldt heus niet alleen voor knotjespaarden, ook bij ijslanders en andere gangenpaarden is aan de hulpen staan een basisvoorwaarde voordat je ergens anders mee aan de slag kunt. Het wegschieten kan een aantal oorzaken hebben:
  • Paard snapt niet wat er verwacht wordt en probeert maar iets in de hoop dat ie het goed doet.
  • Paard is nog niet sterk genoeg en niet voldoende in balans om het gevraagde uit te kunnen voeren en probeert balans te herstellen door snelheid te maken.
  • Specifiek voor ijslanders: gangenaanleg van paard is zodanig dat ie denkt: "ohhh nee, te moeilijk!" en zich door vaart te maken eraan probeert te onttrekken.
Er zijn vast nog oneindig veel meer mogelijkheden, waarvan er een aantal lopende dit topic ook nog wel genoemd zullen worden, maar voor het gros ervan zal de oplossing dezelfde zijn: eerst zorgen voor "speed control", kracht en balans en pas als dat er is kun je aan andere dingen gaan werken.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 23:52

Volgens mij vindt hij draf niet een moeilijke gang. Want als je hem vrij laat lopen loop hij meer draf dan tolt.
Volgens mij is het een 5-ganger.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 08:45

Ik doe het eerst met iemand ernaast. Aandraven en gelijk weer stoppen en super belonen voor het paard kan denken oeh eng.

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:24

Jaa, ik zou het ook doen met iemand ernaast. Als hij dan weg wil rennen, kan iemand hem in de hand houden!
Ik dacht laatst dat het wel even kon omdat hij zoo braaf was, maarja, ik lag er binnen 2 seconden al naast en dat is natuurlijk niet het goede begin.
Hij schrok van dat ik ging lichtrijden en gooide me er toen af, dus voortaan doe ik het altijd met iemand ernaast Lachen

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:25

Geweldig dat dat alvast goed ging! Haha! Succes!