4 jarig paard oke, als 6 jarige wat minder-> mening graag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Viktorien

4 jarig paard oke, als 6 jarige wat minder-> mening graag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 11:53

Ik ben al een tijdje opzoek naar een ideaal paard voor mezelf, en ik denk dat ik hem gevonden heb. Hij heet (nu nog) Urion (Emilion X Ulft), 6 jaar en staat nog bij de fokker. Afgelopen weekend ben ik langs geweest en toen viel mijn 1 ding tegen en dat is zijn achterhand. Die zet hij niet goed eronder. Maar hij staat nu al iest van een half jaar/jaar stil en wordt nog 1 keer per week springmatig gereden. Zijn spieren zijn achter dus nog wat slap. Verder stapte hij aan het eind van het rijden in stap net 1 en in draf stapte hij wel 1. Verder ziet hij er achter iets stijfjes uit. Maar ik kan het me wel voorstellen als je niet zo veel bereden wordt. Paar jaar geleden (iets van 2 of 1) liep hij nog B springen en B dressuur. Als 4 jarige dus. Ik heb een foto gekregen waar hij iest van 4 is en daar lijkt zijn achterhand beter. Zet hij hem ook beter eronder.
Afbeelding

Ik vroeg me af wat jullie reactie is, en ik weet dat het moeilijk is om het van een foto te zien. Ik ga nog proberen om het filmpje van dit weekend erop te zetten maar ik ben niet zo technisch.

PS: misschien zit ik in verkeerde deel, maar dit paard is ook @work Knipoog

Anke_Amigo

Re: 4 jarig paard oke, als 6 jarige wat minder-> mening graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:58

ik vind hem er erg leuk uitzien. Ik denk ook dat de achterhand er door spieren niet goed onder is, met trainen komt dit wel goed. als het klinkt tussen jou en het paard zou ik hier niet te lang over nadenken (als alle andere keuringen inorde zijn natuurlijk Knipoog)

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:59

Ik denk dat je daar inderdaad vrij weinig van kunt zeggen zo van een foto. Zeker zonder beeld van hoe hij nu is. Wel vreemd dat er een keer in de week met hem gesprongen wordt. Wat doen ze de rest van de week met hem dan? Dan kun je ook niet verwachten dat hij een sterke achterhand heeft.
Ik zou hem in ieder geval uitgebreid laten keuren voor je hem koopt.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:01

Leuk paardje mag ik vragen hoe groot hij is, dat kan namelijk ook van grote invloed zijn om zijn achterhand?

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:02

ik zou hem inderdaad wel uitgebreid laten keuren,
maar als hij niet getraind word nu dan kun je er bijna wel vanuit gaan dat het een stuk beter word met zijn achterhand als je hem wel gaat trainen!

leuk koppie zit er op Haha!
ben benieuwd of je het gaat doen! en ook naar foto's van nu Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:02

Aan slap kun je heel veel verbeteren met correct trainen. Je moet je eerst afvragen of jij er in geloofd met dit paard en het werk voor lief neemt dat je gaat krijgen om hem weer helemaal in conditie te brengen. Aan de andere kant vind ik het persooonlijk altijd een uitdaging om van niets (weer) iets te maken en het succes dat je wellicht in de toekomst gaat halen is wel helemaal je eigen werk. Hij ziet er op de foto echt heel leuk uit met een lekker koppie en zo te zien is er niets mis mee.

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:03

hij heeft veel weg van mijn paard.. tjekk me profiel!! leuk beest!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:05

Als zijn achterhandgebruik minder goed is geworden, is dat wel opmerkelijk. Laten keuren voor aankoop en dit aandachtspuntje vooraf vertellen aan de keuringsarts.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:09

Ik kocht mijn paard als zevenjarige.
Ze was als driejarige bereden gedurende een aantal weken en daarna is ze de fokkerij ingegaan.
Als zevenjarige bleef ze gust en is iemand haar weer gaan rijden. Dit klikte niet en deze persoon heeft haar uit eigen angst en frustratie helemaal krok gereden. De ruggegraat verliep in een S.
Ik heb haar daarom voor een appel en een ei gekocht. Het was dus een kromme, scheve, merrie van zeven, met weinig ervaring en een fokmerrie uitpuilbuik.
Als je haar nu ziet is het een zeer bespierd sportpaard om te zien.
Training doet heel veel. Het is op zich ook wel lekker vind ik, zo'n paard is nog een redelijk onbeschreven blad, maar je kunt er wel lekker mee aan het werk, omdat het niet echt meer een jonkie is.
Ik vind wel dat de prijs er naar moet zijn....want echt veel heeft het paard nog niet bereikt. En vooral voor een ruin is dat wel gek....bij een merrie kan de fokkerij de oorzaak zijn. Wat is de oorzaak dat die ruin kennelijk alleen maar heeft lopen grasmaaien?
Dat zou ik wel willen weten.
Zeker bij fokkers is het niet gebruikelijk om een ruin zo maar te laten lopen.
Ik vind Urion een erg leuke naam trouwens....is weer eens wat anders dan al die geijkte namen uit de U jaargang (Unique, Universe, Ultimate etc.).

Viktorien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 12:17

_Susan_ schreef:
Leuk paardje mag ik vragen hoe groot hij is, dat kan namelijk ook van grote invloed zijn om zijn achterhand?

Hij is 1,66 en ik laat hem zeker keuren.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:20

Nee dan hoeft de stokmaat geen invloed te hebben op de slappe achterhand.
Bedenk wel dat met keuren de benen op de foto komen en niet de rug.
Ik zelf heb een groot paard van 180 en die is ook volledig gekeurd en alles was goed.
Nu 3 jaar later komen er toch wat problemen.
Niet vanuit de benen, maar vanuit zijn lichaam (rug) ben bij iemand langs geweest en die kwam tot de conclusie dat mijn paard scheef was, dit was ook de reden dat hij een slappe achterhand had/ heeft ben er nog maar net 2 weken achter Clown

Viktorien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 12:24

polly2 schreef:
Ik vind wel dat de prijs er naar moet zijn....want echt veel heeft het paard nog niet bereikt. En vooral voor een ruin is dat wel gek....bij een merrie kan de fokkerij de oorzaak zijn. Wat is de oorzaak dat die ruin kennelijk alleen maar heeft lopen grasmaaien?
Dat zou ik wel willen weten.
Zeker bij fokkers is het niet gebruikelijk om een ruin zo maar te laten lopen.
Ik vind Urion een erg leuke naam trouwens....is weer eens wat anders dan al die geijkte namen uit de U jaargang (Unique, Universe, Ultimate etc.).

Hij is al 3,5 jarige ingereden door een meisje die de paarden daar bereed. Zij heeft er tot voorkort (half jaar/jaar geleden) op gereden maar ging weg omdat ze een vriend kreeg. De fokker heeft hem dus gewoon voor haar bewaart. Rest van de week staat hij gewoon in het land en op stal. Wat me wel opviel dat zijn conditie goed is. Er is ongeveel een uurtje mee gereden en had alleen wat zweetplekjes op de hals, that's it.

De naam vind ik ook wel wat hebben ja, misschien komt er een andere naam. Ik hou van stoere namen zoals; Sepp, Murphy, Kay (helaas zijn dit namen van bekende paarden van mij) Ik zit wel nog over Jimmy of Apatchi te denken. Iemand anders nog leuke namen?

Viktorien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 12:26

_Susan_ schreef:
Ik zelf heb een groot paard van 180 en die is ook volledig gekeurd en alles was goed.
Niet vanuit de benen, maar vanuit zijn lichaam (rug) ben bij iemand langs geweest en die kwam tot de conclusie dat mijn paard scheef was, dit was ook de reden dat hij een slappe achterhand had/ heeft ben er nog maar net 2 weken achter Clown

Das erg vervelend, gelukkig heeft dit paard niet zo'n lange rug en is er ook nog niet hard mee getraind. Geluk bij ongeluk Knipoog
Rug heb ik zelf al gecheckt en je kan ongeveer knijpen en hij geeft geen kik Haha!

Zalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:27

Achterhand zet hij er wel netjes onder, helemaal voor een paard die al tijden niet meer in training staat. Ik zie hier geen enkel probleem in, en wanneer je met 'm gaat trainen zal het nog sterker worden.
Waar je ook nog aan kan zien dat hij wel de achterhand goed gebruikt, is aan het voorbeengebruik. Deze wordt als het ware door de kracht van achter erg mooi naar voren gezet.
Ik vind het een mooi compact paardje met mooi halsgebruik. Als je hier de wedstrijden mee in gaat zal hij je vast nog verbazen!

Als je met dit paard de sport in wilt gaan zal ik toch een naam gaan verzinnen die ook met een U begint.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:28

Ik zou er gewoon voor gaan.. Als je hem zo leuk vind, een achterhand is nog best veel aan te trainen..

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:30

Eerlijk gezegd vind ik het een mooi paardje hoor,
en die achterhand kan altijd nog veranderd worden! Lachen
Maarjah dat is mijn idee...

Viktorien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 12:32

Zalvador schreef:
Achterhand zet hij er wel netjes onder, helemaal voor een paard die al tijden niet meer in training staat. Ik zie hier geen enkel probleem in, en wanneer je met 'm gaat trainen zal het nog sterker worden.
Waar je ook nog aan kan zien dat hij wel de achterhand goed gebruikt, is aan het voorbeengebruik. Deze wordt als het ware door de kracht van achter erg mooi naar voren gezet.
Ik vind het een mooi compact paardje met mooi halsgebruik. Als je hier de wedstrijden mee in gaat zal hij je vast nog verbazen!

Als je met dit paard de sport in wilt gaan zal ik toch een naam gaan verzinnen die ook met een U begint.

Misschien hou ik Urion wel gewoon aan, mag het niet om met een nieuwe naam te starten? Vriendin van mij heeft ook een nieuwe naam gegeven (zonder oorspronlijke begin letter) en die nieuwe naam staat ook gewoon op startlijst.

PS: Die foto is van dat hij nog jonge is en activer in de sport, niet van nu

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:17

Viktorien schreef:
_Susan_ schreef:

Das erg vervelend, gelukkig heeft dit paard niet zo'n lange rug en is er ook nog niet hard mee getraind. Geluk bij ongeluk Knipoog
Rug heb ik zelf al gecheckt en je kan ongeveer knijpen en hij geeft geen kik Haha!

Het spijt me te zeggen, maar dat zegt niets.
Ook mijn paard heeft geen lange rug en ook kon ik overal in knijpen.
B en L niveau kunnen ze ook prma aan maar als je verder gaat met M en Z oefeningen dan komen de problemen, omdat ze dat lichamelijk niet aan kunnen.

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:21

ik ken dit paard, heb daar gewerkt.
volgens mij kan die achterhand goed bijtrekken met wat training
bedenk ook dat de paarden daar amper buiten staan, wat ook niet echt bevordelijk is voor de spieren...

wel een hardstikke leuk beestje, in de hand in ieder geval. toen ik er werkte was hij net drie en moest nog zadelmak Knipoog

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:41

Ik vind hem er erg leuk uit zien!
Ik zou hem ook wel laten keuren idd.
En ik denk dat als je gewoon goed traint op de achterhand dat die best gaat komen hoor!
Ik heb trouwens ook een Ulft, maar dan x Saira Pling
Succes nog Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:49

Pert schreef:
bedenk ook dat de paarden daar amper buiten staan, wat ook niet echt bevordelijk is voor de spieren...

Dan kan inderdaad de reden zijn

@TS : Laat er anders behalve door een DA ook door een fysio/osteopaat keuren. Dan weet je beter wat je kan verwachten en of je daar aan wil beginnen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:12

Ligt geheel aan de omstandigheden van paard. Als paard gewoon rustig op gemak getraind gaat worden, kun je altijd de achterhand sterker maken. Aangezien je toch eerst laat keuren, kun je kijken of hij iets mankeert maar denk niet dat je gelijk moet denken bij 6 jarige waar nog weinig mee gewerkt word, dat de achterhand goed eronder zit. Dat zie je bij paarden in kudde en in het wild ook niet. Die zijn ook zo scheef als wat. Maar als je gaat trainen en met rechtrichten aan het werk gaat, behaal je snel resultaten waar paard zich ook prettig bij voelt.

Viktorien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 17:45

Pert schreef:
ik ken dit paard, heb daar gewerkt.

Wat grappig, aardige man vind ik die eigenaar. En het is inderdaad een superlief beestje op stal en aan de hand.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:42

Mooi paard iig. Als hij geen spieren heeft is het wel logisch dat die achterhand er niet helemaal bij zit enzo. Op de foto zie je wel een leuk paard, wel jammer dat je geen foto hebt van hoe hij er nu uitziet of een filmpje van het rijden ofzo. Is al veel meer te beoordelen. Ik rijd zelf ook een emillion en herken er wel een beetje de 'mijne' in.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:07

Ten eerste is HAW niet hiervoor maar voor rijtechnisch commentaar, ten tweede is het niet toegestaan paarden van derden op zo'n manier te bespreken zonder toestemming van de eigenaar.

Hier een slotje.