Groot springprobleem..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paulinepien

Groot springprobleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 10:28

haay iedereen!
ik zit met een probleem...
Mijn verzorgpaard kan heeeel erg hoog springen...
Maar er is 1 mega groot probleem! Hij springt vol enthousiasme over de hindernis met zijn voorbenen maar hij heft zijn achterbenen nauwelijks op Clown Waardoor de balken er natuurlijk altijd afliggen!

iemand tips?

xxx
pauline

Nathaliia

Re: Groot springprobleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:04

ben erbij!!

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:04

En eerst een keer met een lage hindernis beginnen.. des noods balkjes zodat hij een betere techniek krijgt met zijjn achterbenen!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:31

Heb je hem al eens vrij laten springen? Doet hij het dan ook?
Misschien dat de ruiter namelijk te vroeg gaat zitten, waardoor hij niet meer zijn achterbenen in trekt.
Je kunt hem sowieso vaker over balkjes laten draven, cavelleti's laten springen enz..
Het kan ook zijn dat je balken er te snel afvallen. Je paard heeft misschien een keer met de achterbenen aangetikt, dat de balken er meteen afvlogen, zonder dat hij echt voelde dat hij zich gestoten had. Als dit het geval is, kun je de balken iets stroever zetten. Maar let wel op dat je ze niet té stroef zet, ze moeten er nog wel af kunnen vallen, maar je paard moet wel voelen dat de balk 'weerstand' biedt en het dus de bedoeling is dat hij erover gaat ipv erdoorheen.

Draaft hij wel met zijn achterbenen hoog genoeg? het kan namelijk ook nog een probleem in de heupen of de rug zijn (medisch).

chamleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:09

Een driedubbel sprong springen. Hierbij moet hij elke keer kracht geven op zijn achterbenen om over de volgende sprong heen te komen. Succes!

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:12

Idd, meerdere sprongetjes..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:15

Naar mijn mening is er maar 1 goede oplossing voor dit probleem.

Zoek een goed springinstructeur.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:16

ponyparadijs schreef:
Naar mijn mening is er maar 1 goede oplossing voor dit probleem.

Zoek een goed springinstructeur.

Mijn gedachten!!

Paulinepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 13:51

Dankjewel allemaal! Ik zal het allemaal uitproberen Haha!
En hopelijk met veel resultaat Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:38

Een drafbalkje ervoor leggen helpt misschien ook wel, dan zet hij waarschijnlijk ook niet meer zo vroeg af Lachen

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:41

Ook oplopende oxers kunnen paarden leren hun achterbenen op te heffen. Aflopende oxers hun voorbenen. Veel succes.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:57

Ik denk dat hij zich te lang maakt op de hindernis. Je zult dressuurmatig eraan moeten werken dat hij veel meer gesloten kan worden in de galop. Dus veel schakelwerk in de galop maar ook veel verzamelwerk.

Verder kun je een betere afstand afdwingen met een galopbalk voor de hindernis, maar ook erachter. Als hij zich lang maakt dan zal hij eerder naar voren springen dan echt goed omhoog en dus niet goed basculeren. Dat uit zich dan vaak in het niet goed meenemen van de achterbenen. Door je paard wat meer te sluiten heb je kans dat ie beter zal basculeren.
Wat verder ook heel goed is, is lijntjes rijden.

Maar de belangrijkste tip is: neem goede les. Niet groepsles waarin je allemaal een voor een over een hindernisje mag springen. Maar eerder priveles van een goede instructeur. Die zal je met deze dingen verder kunnen helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:49

Vrijspringen wil inderdaad nog wel eens helpen. Dan kan je goed observeren wat er nou mis is. Als het is dat het paard niet genoeg spieren heeft in zijn achterhand om hem goed op te tillen voor de sprong, dan moet je die krachtiger maken door dressuurmatig te rijden. Het kan ook zijn dat hij zich veel te lang maakt voor de sprong, dan kan hij met zijn voorbenen hoog komen, maar met zijn achterbenen blijft hij laag. Oplopende oxers werken heel goed, dan moet hij eerst zijn achterbenen laag optillen, dan hoger, dan nog hoger en dan ineens heel hoog, dat is heel makkelijk een groot probleem aanpakken. Verder meer bij elkaar rijden voor de hindernis, aan de teugel, alsof je niet op een sprong af rijd. Wel opletten dat je hem op tijd loslaat, zodat hij de hindernis wel kan zien, en er goed op af kan stormen voor een sprong.

JerryBke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:45

hoi,
wij hebben thuis een privestal waar paarden komen om te leren of om te corrigeren. we hebben er zo al veel gehad. en ik heb pas voor mijneigen een paardje bijgekocht en dat heb ik in augustus geleerd. hij had hetzelfde probleem. dan ben ik eerst heel veel cavaletti's gaan lopen 10 tot 15 achter elkaar zo leert u paard nadenken op een balk en gaat die respect hebben voor de balk. da is ook het probleem an jou paardje hij/zij heeft weinig gerecpect voor de balk. en als je springt er een balk van 3 meter voorleggen waardoor die altijd juist komt op de sprong en waardoor die zijn schouder en achterhand moet gaan gebruiken. ik heb dit toegepast met mijn paardje wantdie geraakte nog niet over 50 cm (dus wij dachten jah miskoop want ik heb allemaal springpaarden) en nu al loopt die foutloos parcour 1.15 dus het helpt voor de jouwe ook geloof mij!
laat mi iet weten of je het gaat doen ofzo eh:d en hou me op de hoogte!
groetjes Frauke