Hoesten tijdens het rijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bergkraai

Hoesten tijdens het rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 22:19

Mijn 3jarige is nu een aantal maanden onder het zadel en we beginnen nu wat actiever/frequenter te rijden.

De laatste week begint hij te hoesten tijdens het zadel.. Ik heb het idee dat dit vooral gebeurd als hij begint te schuimen..

Heeft iemand hier meer ervaring mee??

Ninthe

Re: Hoesten tijdens het rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:20

Een paard dat ik eerst reed deed dit ook, als ze begon te hoesten nam ik even terug naar stap,
en gaf haar dan een paar rondjes lange teugel.

De eigenaar gaf haar toen ook een speciaal middeltje, weet eigenlijk niet meer wat het was.
Dat hielp heel goed, nadat ze dat kreeg was het hoesten over!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:23

een paard dat hoest is nooit goed, sommige paarden zullen wat slijm hebben zitten dat met wat beweging los komt in de keel en hier 1 of 2 hoesten uit komen maar echt hoesten is nooit goed.

Hoevaak doet je paard dit en wanneer (opwarmen of pas tijdens het echte rijden).

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 22:25

laartjuh schreef:
een paard dat hoest is nooit goed, sommige paarden zullen wat slijm hebben zitten dat met wat beweging los komt in de keel en hier 1 of 2 hoesten uit komen maar echt hoesten is nooit goed.

Hoevaak doet je paard dit en wanneer (opwarmen of pas tijdens het echte rijden).

Het gebeurd vooral tijdens het echte rijden.. Dus echt als hij een beetje warmen begint te worden en begint te schuimen..

Verder is hij niet neusverkouden en hoor ik hem verder niet hoesten (eigenaresse van de stal ook niet)

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:28

Als een paard bij mij onder het rijden gaat hoesten, geef ik wat meer de teugels mee, zodat 'ie z'n nek kan strekken bij het hoesten, en ga ik in verlichte zit (in draf) zitten, zodat er ook even niet te veel balast op de rug en dus op de longen is. Als het hoesten dan na een paar keer over is, rijd ik gewoon verder. Als 't paard blijft hoesten, dan toch een andere oplossing zoeken.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 22:31

Ukkiee schreef:
Als een paard bij mij onder het rijden gaat hoesten, geef ik wat meer de teugels mee, zodat 'ie z'n nek kan strekken bij het hoesten, en ga ik in verlichte zit (in draf) zitten, zodat er ook even niet te veel balast op de rug en dus op de longen is. Als het hoesten dan na een paar keer over is, rijd ik gewoon verder. Als 't paard blijft hoesten, dan toch een andere oplossing zoeken.

Ik geef idd langere teugels of ga terug in stap.. En pak daarna weer op

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:32

Nee hoeft ook niet hoor, toen mijn pony nog erg veel last van dampigheid had hoestte ze alleen als het echt waaide en wanneer ze teveel had gerend in de wei.
Natuurlijk zal jouw paard niet dampig zijn, maar als voorbeeld.

Is het evt. niet handig om dit te laten nakijken door een vee-arts? Want ik denk toch echt dat het meer is dan alleen verslikken, aangezien een "normaal" jong paard ook niet hoest bij het ontspannen.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 13:43

laartjuh schreef:
Nee hoeft ook niet hoor, toen mijn pony nog erg veel last van dampigheid had hoestte ze alleen als het echt waaide en wanneer ze teveel had gerend in de wei.
Natuurlijk zal jouw paard niet dampig zijn, maar als voorbeeld.

Is het evt. niet handig om dit te laten nakijken door een vee-arts? Want ik denk toch echt dat het meer is dan alleen verslikken, aangezien een "normaal" jong paard ook niet hoest bij het ontspannen.

Morgen komt de vee-arts even kijken.. !

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:34

ja je kan beter de va even laten kijken, hoesten is meestal niet goed

JufMarja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:33

Hoi,

Mijn paard hoeste ook erg veel maar nu heeft hij een speciaal middeltje gekregen en nu gaat het al stukken beter. Ook staat hij vaker buiten en dat heeft ook een positief effect. Ik weet niet of je er nog steeds last van hebt?! Ik wil je anders de namen van het spul wel geven!

Groetjes Marja