Black Beauty KWPN merrie veronique @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Showtime_

Black Beauty KWPN merrie veronique @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 17:33

Hoi allemaal,

Ten eerste ben ik super blij met dit paard we worden al echt een goed team!
Ik heb haar nu 4 maanden onder het zadel totaal.
Aan het begin 1x per week gereden, later 2x en nu ben ik haar wat vaker aan het rijden sinds 2 weken.
Ze is erg sterk en zit bomvol energie dus als het me lukt qua tijd probeer ik haar 3 a 4x in de week te rijden.
Op vrijdagavond rijd ik les op locatie ben denk ik een keer of 6 geweest nu en dat gaat zijn vruchten afwerpen.
Het begint ergens op te lijken!!

Omdat het regende en erg donker was daardoor zijn de foto's mislukt en heb ik alleen een filmpje.

Mijn commentaar:

Mijn houding schrok ik wel van, moet mijn schouders meer naar achter houden en voor me uitkijken.
Verder moet ik mijn handen stiller houden ze rijden te veel mee.. Dit komt echter doordat ze behoorlijk hoog opgooid
en het daarom erg moeilijk is een onafhankelijke handhouding te hebben maar ik moet hier zeker aan gaan werken!
verder mogen mijn beugels een gaatje langer voor het plaatje maar ook die zitten korter omdat ik ze anders verlies
als ze me uit het zadel 'gooit'.

Ik heb al 3 jaar niet meer op niveau gereden, alleen een beetje paarden inrijden en daarna gingen ze dan weer weg dus ik moet
er echt weer inkomen! Vandaar dat ik dit filmpje heb laten maken zodat ik zelf kon niet wat ik fout doe en ik hoor dat ook graag van jullie!!

Nog een laatste opmerking.. De eerste keer springt ze in de verkeerde galop aan, later als ik opnieuw aanspring ga ik weer lichtrijden, dit op advies van mijn instructeur..

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden sorry voor het lange verhaal!!

http://nl.youtube.com/watch?v=K2Rzf8slHAs

horsiegek

Re: Black Beauty KWPN merrie veronique @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:38

Ziet er erg goed uit.. maar ze loopt nog niet echt op eigen benen. Oefen daar op!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:39

Zo verschrikkelijk is je houding niet hoor! Lachen
Je moet alleen proberen je handen stil te houden, vooruit te kijken en recht op te zitten.
Leuk paardje. Loopt ook lekker vlot. Lachen
Ze knabbelt ook lekker op het bit.
Ik vind het ook leuk dat er gelongeerd, gereden èn gefilmd kan worden in één bak. Haha! Mijn paard zou knettergek worden als ik galloperend langs een paard zou rijden dat gelongeerd wordt. Nagelbijten / Gniffelen

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 17:43

horsiegek: dat ben ik niet met je eens eigenlijk, hier oefen ik juist erg in de les op, als zij ontspant en nageeft kan ik mijn teugels losgooien en blijft zij netjes nageeflijk doorlopen. Op eigen benen dus lijkt mij?

bedankt voor de snelle en leuke reacties, KsVrPy ik ben hier eigenlijk wel blij mee dan ben ik al een beetje voorbereid op drukte in de bak etc op wedstrijden straks..

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:45

Wat een prachtig paard heb je onder je kont!! Mooi gebouwd en prachtig ruime bewegingen! Het ziet er al best netjes uit en hij loopt in ieder geval lekker van achter naar voor. Wel heb ik het idee dat je het tempo niet altijd onder controle hebt. En vind ik dat je niet veel afwisseling in je training hebt. Als tip wil ik je dan ook meegeven om veeeeel overgangen te gaan rijden. Veel schakelen in draf, paar pasjes terug rijden tot hij bijna gaat stappen en dan weer vooruit. Dit heeeeel vaak herhalen. En hetzelfde natuurlijk met een paar pasjes vooruit. Let hierbij heeeel goed op dat je zelf de controle houdt. Als jij hem na 4 passen terug wil nemen, zorg je dat dat gebeurt. Luistert hij niet, zet je hem ipv terug in rustiger draf, terug naar stap (en niet zachtjes, dus niet dor laten duwen) Ditzelfde doe je in stap en in galop. En ook mag je meer schakelen tussen de verschillende gangen. Maak het wat afwisselender voor jezelf en voor het paard. Als je dit heel consequent aanhoudt, zal je paard meer op zn eigen benen gaan lopen en heb jij veel meer controle.
Nog een klein tipje: draaf nog even door en doe nog wat oefeningen nadat je gegaloppeerd hebt. Het sluipt er heel snel in dat paarden na de galop het idee hebben klaar te zijn en lekker uit elkaar vallen in stap.
veel succes!

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:47

Leuk beest, verder heb je volgens mij meeste commentaar zelf al gegeven. Ziet er netjes uit! Wat voor afstamming is het en hoe oud?

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 17:48

Bedankt voor je advies en compliment natuurlijk Haha!. Normaal doe ik dit al wel. Voor het filmpje heb ik bewust alleen even de bak rondgereden om te kijken hoe het eruit zag.. Als ze sterk wordt neem ik haar terug en draaf ik weg om de achterhand te activeren.

Ik moet toegeven dat ik dat in me normale training ook nog meer kan doen dus ik heb er zeker een goede tip aan!

En van dat stappen na de galop.. heb je ook gelijk in maar denk er niet altijd even veel bij na.. Heb hierna nog wel even verder gereden dus ze was nog niet helemaal klaar.

Edit: Afstamming: V Elcaro vv zeoliet vm darnels en er zit aan beide kanten lucky boy achter. Ze is in april 5 geworden ben in juni begonnen met longeren en in juli voor het eerst erop.
Laatst bijgewerkt door Showtime_ op 30-10-07 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:49

Hahahaha naamgenoot die precies zo geschreven is als mijn naam Haha! (zie je neit vaak) Leuk dier hoor.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:55

Allereerst een compliment over jouw prachtige paardje, wat een schoonheid!
Ik vind dat ze heel goed loopt, zeker voor een jong paard. Ik ben het niet met horsiegek eens, ik vind haar zeer stabiel en op eigen benen lopen. Ze hangt absoluut niet.
Het valt op dat jij een "jongepaarden" houding hebt (dat licht voorover leunen), maar dat komt vast en zeker helemaal goed. Nog veel succes met deze schoonheid! Haha!

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 18:12

dank je wel.. de jonge paarden houding zit wat in aangezien ik het laatste jaar alleen een stuk of 6 paarden heb ingereden Lachen
Ik zit wat voorover af en toe.. maargoed gaat aan gewerkt worden Haha!

Rachel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:16

Mooi paard. En wel goed dat als je paard langs een longerend paard gallopeerd dat ze allebei dezelfde tempo aanhouden Lachen

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:18

Ik vindt je houding ansich wel mee vallen hoor...je handen vind ik storender maar dat gaf je zelf al aan.
De combinatie vind ik ook leuk.

Ik zou er alleen nooit voor kiezen om te gaan paardrijden bij een paard wat gelongeerd word. Stel dat je paard 'm er tussen uit piept of het longeerpaard, dan kunnen er nare dingen gebeuren met die lijn Knipoog

Succes verder met de training!!

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 18:32

Bedankt Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:27

QuickSilver schreef:
horsiegek: dat ben ik niet met je eens eigenlijk, hier oefen ik juist erg in de les op, als zij ontspant en nageeft kan ik mijn teugels losgooien en blijft zij netjes nageeflijk doorlopen. Op eigen benen dus lijkt mij?

dit kan niet. Tong uitsteken
Hoe kan een paard nageven als jij geen aanleuning heb, dat versta ik iig onder teugels losgooien.

Verder vind ik het een leuk paard en ook dat hij wat sterker moet worden en dan meer op eigen benen moet lopen.
Wel een klein bakje of niet?

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 19:57

@superwoman: De bak is 25 bij 40 dus zeker niet klein Lachen

Een paard kan prima nageeflijk lopen zonder teugeldruk en dat is ook de hele bedoeling achter het rijden en over de rug rijden wat mij betreft, dat het paard uit zichzelf zo loopt en niet omdat jij aan je teugels 'trekt'.. Kan het niet helemaal uitleggen maargoed hoop dat andere mensen hie rnog een mening over hebben ben benieuwd

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 20:58

iemand een mening hierover?

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 07:49

echt een heel leuk paardje!
Loopt al ontzettend netjes voor zo'n jong paardje!
Jullie zijn een hele leuke combinatie!

Toch ben ik het niet met jou theorie eens over het nageeflijk lopen wanneer je de teugels "losgooit".
Wanneer jij je teugels losser schuift hoort het paard jouw hand te volgens en ook naar beneden te komen.
Je behoort altijd contact met de mond te houden, dat wil dus niet zeggen dat je moet gaan "trekken", maar zodra jij dus uitschuift moet het paard volgen.
tenminste, zo zie ik het. Correct me if I'm wrong

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:01

Ik ben het ook niet met horsiegek eens, paard loop naar mijn mening prima op eigen benen!
Paar punten die ik heb opgemerkt:
1. Je hebt volgens mijn pianohandjes, maar dat kan ik niet heel goed zien..
2. Ik zag dat ze nog een beetje versnelde voordat je aan sprong in galop, probeer dit te vermijden..Ik denk dat ze het doet omdat ze het nog wat moeilijk vindt, maar misschien kun je in de les eens gaan oefenen op aanspringen vanuit een rustig arbeidstempo Lachen
3. Ik mis in de galop nog wat sprong en ze mag nog wat meer bergopwaarts, maar gezien haar leeftijd is dat vergeven Knipoog dat komt allemaal nog wel, voor haar leeftijd loopt ze in mijn ogen super! Ja
Ik vind het een erg leuk beestje en volgens mij kan ze aardig gaan showen in uitgestrekte draf etc.! als je nu al ziet hoe e af en toe die beentjes iets naar voren gooit *LOL*

Wat betreft teugels los gooien en nageeflijkheid: bij teugels los gooien denk ik aan: geen contact meer..Volgens mij kun je dan je paard niet meer nageeflijk rijden..Je paard kan dan natuurlijk nog wel ontspannen lopen!
Misschien bedoelt de TS teugels langer maar nog wel contact? in dat geval is het wél mogelijk dat het paard nageeflijk blijft lopen Ja

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:18

paard loopt mooi soepel ,complimenten,nu de achterhand er nog iets meer onder,maar dat komt wel als je er iets meer druk op gaat zetten,ga zo door!!!!fijn om naar te kijken!!!!!

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 09:18

Ik ga even proberen goed uit te leggen wat ik nou bedoel..
Als ik de teugels losgooi blijft ze in dezelfde houding lopen in eerste instantie en vervolgens schuift ze uit maar blijft wel laag en in de aanleuning..

Corelli:
1. Daar heb ik echt nog nooit iemand over gehoord en volgens mij is dat ook echt niet zo.. Maar zal er even op letten Knipoog
2. Dit is juist de bedoeling zo moet ik ht doen in de les. De galop vind ze nog vreselijk moeilijk, ik kan pas sinds een week in een beetje een redelijk tempo en met nageeflijkheid galopperen, ze wil heel graag hard en grote passen. Dan komen we meteen bij 3.. Dat is het volgende punt dus we zijn nu al een eind verder dan we waren met die galop maar is erg moeilijk voor ons beiden.. Maar zeker iets waar we uiteindelijk naar toe moeten werken!
En die draf ben ik ook echt benieuwd naar als ik meer ga versnellen etc. Nu rij ik dat er nog niet uit omdat ik dat zonde vind. wil eerst goede controle zowel van haar als van mij..

Geerke.. Dat is inderdaad ook een volgende stap zijn we wel al rustig op aan het trainen door af en toe wat bij te tikken en overgangen te rijden..

Verder bedankt voor de reacties heb wel weer wat geleerd Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:19

QuickSilver schreef:
@superwoman: De bak is 25 bij 40 dus zeker niet klein Lachen

Een paard kan prima nageeflijk lopen zonder teugeldruk en dat is ook de hele bedoeling achter het rijden en over de rug rijden wat mij betreft, dat het paard uit zichzelf zo loopt en niet omdat jij aan je teugels 'trekt'.. Kan het niet helemaal uitleggen maargoed hoop dat andere mensen hie rnog een mening over hebben ben benieuwd

nee, idd niet klein Haha!

Ik heb het niet over trekken aan de teugels, maar aanleuning Pling
Zonder aanleuning kan een paard niet nageven. Hij kan wel in de krul blijven lopen Haha!
Nageven wil zeggen dat hij je hand volgt, dus geen hand = niet volgen en = niet nageven.
Je moet toch een netjes uitgestrekte hals kunnen laten zien als jij meer teugel geeft, zonder dat het paard blijft lopen in de krul. Tong uitsteken

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 09:22

Lees mijn uitleg hierboven.. Ik bedoel ook niet aan de teugels trekken daarvoor staat het tussen haakjes.. gewoon teugeldruk geven bedoel ik maar kon er even niet opkomen..

Maargoed ik krijg dus wel les op die manier als zij ontspan laat ik los als beloning en dan moet zij ook ontspannen door blijven lopen.. of dat nou de hand volgen is of niet

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:30

QuickSilver schreef:
Lees mijn uitleg hierboven.. Ik bedoel ook niet aan de teugels trekken daarvoor staat het tussen haakjes.. gewoon teugeldruk geven bedoel ik maar kon er even niet opkomen..

Maargoed ik krijg dus wel les op die manier als zij ontspan laat ik los als beloning en dan moet zij ook ontspannen door blijven lopen.. of dat nou de hand volgen is of niet

Dan zullen we wel hetzelfde bedoelen.
(want zonder ontspanning in je hand, zal hij ook niet nageven Knipoog )

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:33

Het lijkt mij een erg goed paard, kan zeker goed draven!

Alleen in vind wel dat je je onderbeen een beetje afsteekt en dat je de aanleuning iets constante moet houden.

Verder erg goed hoor!

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 09:43

Dat onderbeen afsteken ga ik even naar kijken, zou best kunnen omdat ze uit zichzelf nogal doorloopt.. En een volledig constante aanleuning kan je nog niet helemaal verwachten van een paard wat zo kort onder het zadel is. Ik vind dat ze juist al best constant is.

Edit: waar steek ik mijn onderbeen af?

Ik zie het alleen even bij de 2e keer aanspringen en in galop nog 1x als ze sterk wordt.