tikje met zweep = bok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisetjj

tikje met zweep = bok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 13:31

Wie kan mij tips geven?

Mijn paard is met rijden niet voorwaarts (genoeg), en dat werk ik dus bij met mijn zweep. Maar op het moment dat ik een tik(je) geef krijg ik er een bok voor terug. Omdat hij niet mag bokken op mijn zweephulp krijgt 'ie nog een tikje. Het begon met alleen bokken op mijn zweep in galop. Maar nu doet ie het ook in stap en draf. ik heb het paard nu bijna 2 maanden
Les heb ik nog niet vanwege het feit dat ik geen zadel heb en dus niet lang/lekker kan rijden.
De instructrice van stal zei ook dat ik er een tikje achteraan moest geven (na een bok op mijn zweephulp), maar kennelijk werkt dat dus juist niet Verward

(ik weet niet of het uit maakt, maar ik rijd alleen met zweep. Zonder sporen)

mayniac_val

Re: tikje met zweep = bok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:32

Nick wil dat ook nog wel eens doen, ik moet hem van mijn instructrice dan voorwaarts houden, zodat hij geen tijd heeft om te bokken

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:34

Als hij medisch helemaal in orde is...
Idd.. als hij bokt na je tikje, een knal terug geven..
dus geen tikje, en verhef je stem..
Meer tips heb ik eigenlijk niet.. want vanaf de computer is het moeilijk te beoordelen

Ohjah: Wel consequent zijn he, reageert hij niet op kuit, dan een schopje, dan een tik.. in samenwerking met je stem
Laatst bijgewerkt door Corellaa op 30-10-07 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 13:34

Dat is het probleem. Hij ís niet voorwaarts en reageert niet goed op mijn beenhulpen. Daardoor geef ik een zweephulp erbij maar dan krijg ik een bok.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:35

Ik weet wel: Ik ben de laatste die tikt!
Dus als die weer terug bokt naar de zweep, dan nog een tik enz enz tot die ophoud.

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 13:35

StalHaast schreef:
Als hij medisch helemaal in orde is...
Idd.. als hij bokt na je tikje, een knal terug geven..
dus geen tikje, en verhef je stem..
Meer tips heb ik eigenlijk niet.. want vanaf de computer is het moeilijk te beoordelen

Ik rijd zonder zadel dus aan het zadel kan het niet liggen. Zijn gebit is 2 weken geleden nog gedaan.
Hij is gekeurd voor mijn aankoop dus kan niet bedenken dat hij medisch niet in orde is

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 13:36

@ _jorien_: Dat doe ik ook *LOL* Op een gegeven moment houd hij op, maar loopt ie nog niet voorwaarts genoeg. En dan beginnen we weer van voor af aan

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:37

Ik zou toch een zadel kopen en daarop gaan rijden en net zo lang doortikken todat hij stopt met bokken. Zonder zadel rijden kan hij ook niet leuk vinden het is dan ook moeilijker om rustig te zitten en voorwaarts te houden. Misschien bonk je teveel op zijn rug dat hij daar last van heeft.. Ik zou toch een zadel kopen en les nemen..

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 13:40

Met een zadel kopen ben ik bezig Knipoog
Ben ik erbij vergeten te zetten in mijn beginpost. Maar hij bokt ook op de zweep met longeren. Het ligt dus niet aan mijn (eventuele) bonken.
Met zadel deed ie het ook al.
Ben misschien beetje onduidelijk Bloos zoals gewoonlijk

MirandaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:06

misschien dat je een klein spoortje kan proberen om je beenhulp juist te benadrukken? Wel nog even het zweepje erbij houden om eventuele bokken of andere foutjes te corrigeren.

Een andere manier is om niet op de kont te slaan maar net achter je been. Mijn merrie reageert daarop een stuk minder erg dan direct op haar achterwerk. Verder houdt ik momenteel mijn zweep aan de buitenzijde omdat dit de kant is waarmee ze moet afdrukken!

Heel veel succes!

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 14:10

Ik ga nu weer naar hem toe om te rijden enz. En dan zal ik je tip (achter mijn been) zeker gebruiken! kijken of het bij hem ook werkt Lachen

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:17

Lisetjj schreef:
Wie kan mij tips geven?

Mijn paard is met rijden niet voorwaarts (genoeg), en dat werk ik dus bij met mijn zweep. Maar op het moment dat ik een tik(je) geef krijg ik er een bok voor terug. Omdat hij niet mag bokken op mijn zweephulp krijgt 'ie nog een tikje. Het begon met alleen bokken op mijn zweep in galop. Maar nu doet ie het ook in stap en draf. ik heb het paard nu bijna 2 maanden
Les heb ik nog niet vanwege het feit dat ik geen zadel heb en dus niet lang/lekker kan rijden.
De instructrice van stal zei ook dat ik er een tikje achteraan moest geven (na een bok op mijn zweephulp), maar kennelijk werkt dat dus juist niet Verward

(ik weet niet of het uit maakt, maar ik rijd alleen met zweep. Zonder sporen)

Eerstens, zou ik een passend en goed zadel gaan aanschaffen. Constant rijden zonder zadel is vreselijk slecht voor de rug. Dan zeg je dat je je paard pas 2 maanden hebt. Je kunt het beste eerst eens aan de basis gaan werken, leer je paard kennen en krijg wederzijds vertrouwen. Wat ik verder uit je verhaal kan maken is dat je paard zich overdeuidelijk verzet tegen de zweep/tik/pijn. Als je paard niet voorwaarts wil kun je het beste iemand op gaan zoeken die met zulke dingen raad weet, en niet in de trant van spoortje erbij, verder schoppen of door blijven tikken, want hiermee kom je geen stap verder laat staan dat je mooie resultaten behaald. Ik ken wel iemand die je hiermee verder zou kunnen helpen. Als je interesse hebt stuur me maar een PM.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:19

Gewoon een keer door slaan.
Jij bent de baas niet hij.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:48

als je tikt met de zweep en er volgt een bok dan kan je weer een tik geven maar niet als ie voorwaarts is, dus hetgeen waarvoor je de tik hebt gegeven, zelfs als hij gebokt heeft zou ik hem nie meer tikken. Je hebt de tik niet gegeven om die bok te straffen. Als die bok volgt en hij is nog steeds niet voorwaarts dan kan je nog tikken. Nog een tip is longeer uw paarden en leer de drijvende hulp met zweep via het longeren. Zodat hij het gewoon wordt en verstaat dat het niet straffen is maar alleen om voorwaarts te drijven.

mhak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:16

Die van mij deed dat in zijn jonge jaren
Maar ik gaf hem net zo lang een tikje tot hij het bokken zat was, dat kon overigens wel een half uur duren hoor Clown
Maar ik ben wel degene die wint Duivel

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:07

Dit is een vrij bekend fenomeen. Je ziet het ontzettend vaak bij uitgebluste manegepony's, niet dat die van jou dat is hoor Knipoog

Wat het probleem hier is dat hij niet voorwaards is op je been. Kijk eerst naar je zit, zonder zadel kan je ook goed actief zitten.
Wil jij versnellen, dan ga je actief zitten. Rechtop, actief, en je geeft been. Niet blijven drukken, maar been en weer los. Blijf je als een zoutzak zitten, (of te ver achterover zoals je tegenwoordig wel ziet Nagelbijten / Gniffelen ) dan rem je je paard in de beweging.

Reageerd die niet op je been, dan idd een tikje. Achter je kuit. Beenhulp, geen reactie, tikje achter je kuit. Let erop dat je dan niet tijdens het tikje in de mond trekt.
Bij veel paarden die gewend zijn aan een tik op de kont zie je dat ze remmen, ipv voorwaardser worden. Dat klopt ook wel, want wanneer jij een tik op de kont geeft draai je je bovenlichaam. Jíj gaat dus al tegen die voorwaardse beweging in, verplaatst je gewiicht en geeft hem dan ook nog een mep. En ja, paarden bokken dan wel Knipoog Maar die bok voegt niets toe aan je tik, immers, jij wou harder en nu wordt je opgehouden door de bokken.. Een tik op de kont werkt dus niet.

Werkt het tikje achter je kuit ook niet, dan kun je ritme gaan proberen. Dat is te vergelijken met een cowboy die met zijn teugels op de hals slaat. Links, rechts,links, rechts..
Je gaat dan volledig met de beweging van je paard mee, die beweegt van links naar rechts. Het is dan een stuk vriendelijker, omdat je met je houding en beweging niet meer remt.
Dit kan je met je teugels proberen, of met zweepje. Niet hard slaan, maar gewoon ritme geven. Het zal voor jou heel erg wennen zijn en je paard snapt je waarschijnlijk ook niet meteen, maar het werkt wel! Heb je al een bepaald tempo maar wil je sneller, dan geef je ook sneller ritme. Zodra hij reageerd beloon je door te stoppen met ritme geven.

Dus, wil je voorwaardser, dan ga je actief zitten, geeft been, tikje achter je kuit en dan ritme. Zodra die het doet, stop je en beloon je je paard. Uiteindelijk zal die steeds sneller reageren en al gaan lopen wanneer jij actief zit.
Let er wel op dat je paard de snelheid nog moet ontwikkelen. In het begin ben je met de kleinste verandering al blij, maar uiteindelijk wil je ook knallen Knipoog Bouw het dus op..

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 18:01

Bedankt voor de informatie.
Het lijkt wel alsof hij weet dat ik om tips heb gevraagd, want vandaag was 'ie voorwaarts en als ie een keer terugzakte in tempo maar niet gelijk reageerde gaf ik een klein tikje en kreeg ik niet eens een bok Lachen

marcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:17

jij zit erop Koe laat zien dat jij de baas bent en dat hij/zij niet ongestraft kan bokken

mvg marc Clown Duivel

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:19

ik werk ook best vaak met stemhulp bijv. zo klikje daar reageert mijn leas paard ook op. En als hij daar niet naar luisterd krijgt hij ook gewoon een tik en rij ik hem meteen weer voorwaarts.!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:31

Als een tik teruggeven als hij bokt weer uitdraait op een bok heeft het natuurlijk geen zin hem te willen straffen door weer een tik te geven. Zo kan je heel lang bezig blijven met slaan tot jij of je paard wint, maar dat is niet de manier want ten eerste valt het te discussieren of het wel eerlijk is tegenover je paard, want je kan ook een hoop andere dingen doen op dit op te lossen en de fout ligt toch bij de ruiter.. en ten tweede lost het niets op aan je probleem (paard reageert niet op de gewenste manier op kuit, paard reageert niet op gewenste manier op tik, paard is niet aan het been). Met een spoortje gaan rijden is overigens ook helemaal niet nodig en ook niet aan te raden Lachen

Negeer het bokken en concentreer je op het voorwaarts rijden, zodat je 1. het tikje uiteindelijk niet meer hoeft te gebruiken en reactie op je been krijgt 2. paard niet de kans krijgt om te bokken omdat je hem goed aan je been houdt.

Natuurlijk is dat je hele probleem uiteindelijk; je paard is niet aan je been. Van daaruit moet je werken, niet met het probleem dat je paard bokt als je een tikje geeft.
Kijk eerst naar wat je zelf doet. Drijf je wel echt met je kuit, of gebruik je meteen je hak? Drijf eerst gewoon met je kuit aan, geen reactie = een 'schopje' (met de hak/voet drijven ipv met de kuit), geen reactie = eigenlijk een tikje. Tikje op de kont geeft een bok en geen voorwaartse reactie, maar hoe komt dat? Zit je je paard niet in de mond als je een tikje geeft? Zorg je dat je lichaam vooruit blijft en gewoon blijft meegaan met het paard, of draai je een beetje? Wat als je een tikje op de hals geeft ipv op de kont? Moedig je je paard onder het drijven en tikjes geven ook nog met je zit aan om voorwaarts te gaan of vergeet je dat?

Wat RianneH zegt zijn hele goede adviezen. Wat je zelf ook nog kan proberen is in het ritme drijven voor overgaat tot het in het ritme tikjes geven. Veel mensen drijven nl. niet in het ritme van het paard. Als het linkerachterbeen van het paard naar voren gaat, drijf jij met je linkerkuit aan. Als het rechterbeen naar voren gaat, drijf jij met je rechterkuit aan. (Als het linkerachterbeen naar voren gaan, gaat het linkervoorbeen naar achter. Zo zie je dat dus. Dus als het linkervoorbeen naar achter gaat drijf je met je linkerkuit, als het rechtervoorbeen naar achter gaat drijf je met je rechterkuit). Zo moedig je je paard aan grotere stappen te maken, maar het helpt ook als je paard een beetje 'afgestompt' is voor het 'gewone' drijven zoals ruiters dat meestal doen (beide kuiten tegelijk aanduwen).

Verder: houd je paard veel bezig onder het rijden! Veel figuren rijden, ook in stap na het instappen gewoon, en lekker veel overgangen en schijnovergangen. Zo houd/krijg je je paard goed aan het been meestal. Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:42

Jammer dat dit soort dingen altijd opgelost moeten worden met het tikken van de zweep, er zijn ook veel vriendelijkere manieren om dit op te lossen.
Als je paard bokt naar de zweep dan ben je echt verkeerd bezig, zorg dat hij het doet voor JOU en niet voor de zweep/pijn.