Haf wil niet!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siers83

Haf wil niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 08:59

Ik heb sinds 4 maanden een eigen haf. We maken heerlijke buitenritjes en genieten daar allebei heel erg van. Nu heeft ze iets verzonnen waar ik niet blij van word. Als we op weg zijn naar t bos gaat ze stil staan en wil niet meer verder. Er is niks engs, die weg gaan we eigenlijk altijd. Er is nog een andere weg en daar doet ze t ook. Je kan drijven wat je wilt, mevrouw blijft staan. Een tik met de zweep, geeft ze niks om. Laats heb ik zo een half uur op de zelfde plek gestaan, tot ik t zat was. Ik ben afgestapt, en dan loopt ze zo mee. Zodra ik dan in t bos ben stap ik op en is er niks meer aan de hand en loopt ze gewoon. Wat kan ik hier nog aan doen? Ze doet t alleen als we alleen naar t bos gaan, maar ik kan vaak niet met andere rijden. Dus is ook geen oplossing. Moet ik nu altijd afstappen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Haf wil niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:14

Toch wat meer geduld oefenen. Als je paard stil staat en je krijgt hem echt niet meer vooruit, mag hij stilstaan, maar hij mag niet lekker ontspannen met de oogjes half dicht op rust gaan staan. Zodra hij dat doet geef je been, en net zoveel been tot hij niet meer rustig stilstaat. Uiteindelijk zal hij er zat van zijn en toch doorlopen, maar dan moet je wel zorgen dat hij er eerder zat van is dan jij!!! En voorkom wel dat ie zich omdraait, want dan kon je weleens helemaal de grote verliezer zijn.

Een andere manier kan zijn om hem opzij te laten gaan, dus een haakse bocht maken zeg maar. Hiermee breng je hem enigzins uit balans, waardoor ze vaak wel een paar passen doen. Vandaar uit kan je hem dan vaak weer voorwaarts rijden.

Hoe leuk het nu ook gaat, ik zou je wel willen adviseren te zorgen dat je de teugels (figuurlijk) stevig in handen houdt!! Voordat ie meer van dit soort grapjes gaat uitproberen.

luna_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:43

hoi, rij zelf een vierjarige merrie, om bij de binnenmanege te komen moet ik ongeveer een kwariertje stappen... eerst kreeg ik haar het erf nog niet eens af Boos! wegdraaien en helemaal bol maken Huilen , toen ben ik maar gewoon afgestapt en zo aan de hand verder gegaan, volgende dag kwam ik al wat verder en na een paar keer kom ik nu gewon onder het zadel aan...zolang je maar niet opgeeft! dan is bij hun de lol er ook gauw vanaf Haha! wat je ook doen je gaat gewoon geen één stap terug, alleen dan "win"je Haha!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 11:04

Dit is echt iets van de laatste 3 weken, daarvoor was er niks aan de hand. Ze is eigenlijk nergens bang voor dus dat is t niet. Ze is trouwens 13 dus dat is t probleem ook niet. Ze staat gewoon stil en kijkt om zich heen. Ze is allert en staat niet te slapen. Ik liet haar vaak een rondje draaien en dan ging ze weer verder, maar dat werkt nu ook niet meer. Als ik dat doe staat ze gewoon weer stil. Ik baal er van dat ik er dan afstap, maar dan loopt ze gewoon mee. En dat geeft mij t gevoel dat ze gewonnen heeft.

luna_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:10

afstappen is inderdaad niet leuk, maar zolang je hem dan wel krijgt in je meer dan wanneer je terug moet, op het moment dat ze gaan blokkeren kun je eigenlijk niet veel meer dan erop gaan rondhakken en dat willen we toch ook niet Boos!

luna_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:11

sorry zeg steeds hem maar bedoel natuurlijk haar Bloos Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:23

Ja gewoon afstappen en samen naar het bos lopen en daar weer vrolijk verder rijden.
Steeds wel weer proberen je haf er van te overtuigen dat ze je kan vertrouwen , maar zeker niet tikken met de zweep, dat schept geen band.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 11:35

Ze vertrouwd me wel, deed ze gelijk al. Als er iets is wat ze wel eng vind(meestal iets wat er de vorige keer niet lag) dan laat ik haar kijken en stuur haar erheen zodat ze kan snuffelen en kijken en dan is t goed. Dus vertrouwen is niet t probleem. Nou is ze natuurlijk een haf en ook echt een eigewijze. Dat zal er ook mee te maken hebben. Maar als ik dan afstap en er naast loop tot t bos is er niks aan de hand. Ze loopt dan netjes achter me en volgt me echt.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 11:38

Maar omdat nou altijd te doen? Is natuurlijk niet de oplossing. Mn vriend zei dan moet je haar eerst losrijden op t land dan kun je er in draf langs waar ze t altijd doet. Maar of dat nou de juiste oplossing is?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:50

Voorwaarts rijden in draf om ergens langs te komen is op zich een veel gebruikte oplossing, maar voor zo'n stukje draf rechtuit zou ik niet eerst uitgebreid gaan losrijden in het land. De vraag is alleen of je haar in draf krijgt. Om dat voor elkaar te krijgen moet je eigenlijk al aandraven op het moment dat je merkt dat ze wil gaan stoppen. Want zoals je gemerkt hebt, als ze een keer stilstaat is het moeilijk haar weer in beweging te krijgen.

Je kan haar ook gaan bezighouden op het moment voordat ze wil gaan stoppen. Schoudervoor, wijken, slingerend als een slalom de weg over.....

Het zou mijn keus in elk geval niet zijn om elke keer af te stappen.......

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 11:53

Nee dat bedoel ik, ik wil rijden niet wandelen. Maar wijken enzo kan ik niet, zij misschien wel. Maar ik ben maar een recreatieruiter en heb geen les ofzo. Wil ik ook niet, vind ik niet interesant.