Kalm blijven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OlympicOrry

Kalm blijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 21:50

Hallo,

Ik rijd sinds kort een nieuw paard welke niet van de makkelijkste is. Het probleem zit hem in mijn zelfbeheersing. Telkens ik iets fout doe wordt ze moeilijk en heb ik heb moeilijk om mezelf niet kwaad temaken op haar of op mezelf. Met als gevolg ik toch kwaad wordt, en het rijden dan voor geen meter meer gaat. Om onszelf dus te verbeteren als combinatie moet ik dus eerst iets aan mezelf doen. Dus als iemand een idee heeft hoe ik mijn zelfbeheersing kan verbeteren. Shoot.
Alvast bedankt

whisperramse

Re: Kalm blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:51

Als iets niet lukt, gewoon terug gaan naar stap, een rondje of twee stappen en zoeken naar een andere oplossing.

Ik vind het al een goede prestatie dat je weet dat de fout bij jezelf ligt Lachen

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:52

Elke keer dat je aanvloelt dat je kwaad gaat worden even stilstaan (of aan lang teugeltje stappen, wat voor jou beter werkt) en voor je zelf tot 10 tellen? Dat zal best helpen denk ik.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 21:54

Ik weet heel goed dat de fout bij mijn ligt aangezien ze bij andere mensen perfect werkt. Bedankt voor alle tips alvast. Hier heb ik wat aan.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:57

Zodra je merkt dat je gefrustreerd raakt, zachtjes gaan zingen en rustig blijven ademen. Hou steeds in gedachten dat je frustraties je zo blokkeren dat je de oplossing niet gaat vinden. probeer steeds echt te bedenken, wat zou mijn instructrice nu zeggen? Of, als ik de foto's op Bokt zou plaatsen, wat zouden ze dan voor tips geven, of, wat stond er nou ook alweer in dat boek wat ik laatst las over dit probleem?

Klinkt stom, maar zo blijf je je focussen op de oplossing. Zodra je gefrustreerd raakt focus je je alleen nog op wat er misgaat en kun je absoluut niet meer nadenken of voelen. Goed dat je je probleem inziet en goed dat je er echt iets aan wil doen.

Blijf ook steeds open staan voor je paard, zodra die een klein(ook al is het minuscuul) stapje in de goede richting doet, meteen belonen en de vraag opnieuw stellen. Vooral blijven lachen, ook als er iets misgaat. Want, wat is er erg aan dat iets nog niet goed lukt? helemaal niks! Je leert er alleen maar van als je tenminste blijft denken en voelen, en de frustraties gewoon niet toestaat.

Heel veel succes!!!!!

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:57

Even van je paard af en gaan rekken en strekken werkt ook wel eens bij mij, Alternatief voor rondje rennen Knipoog
Of even ontspannen, lekker diep ademhalen en weer rustig oppakken ..

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 22:05

Dankjewel allemaal dit ga ik morgen eens allemaal uit proberen. Als er nog tips zijn mag je het altijd laten weten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:18

Ja kwaad worden heeft echt geen zin.
Gewoon afstappen en de volgende dag weer verder gaan.
Of rijden als er iemadn bij is die jou op je fouten kan wijze en dus ook jou kan helpen als je ongeduldig gaat worden.

Maar waarom word je zo snel kwaad dan??
Ligt het aan je eigen rijstijl of is er geen klik met het paard??

Juist paardrijden moet ontspannen zijn en geen stres veroorzaken.

Zie ook net in je profiel dat je 18 ben , dus een puber en de meeste pubers hebben weinig geduld, ik heb er namelijk zelf 2 in huis Knipoog
Bedenk wel dat het oneerlijk is je paard onredelijk te behandelen.
Ga anders eens wat anders met je paard doen , dingen die je niet kwaad maken, zoals wandelen , freestyle , er zijn zoveel dingen die je kunt doen zonder alleen maar te hoeven rijden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:22

[quote="Mindfields"]Zodra je merkt dat je gefrustreerd raakt, zachtjes gaan zingen en rustig blijven ademen.

Haha, k ga ook altijd zingen! Ik doe het meer omdat ik dan zelf spanning heb. Door het zingen wordt mn ademhaling rustig Haha!
Leuk als je over straat loopt met je paard die erg kijkerig is en schrikkerig vanwege een trekker ofzo... en ik maar laalalalaaaaa
Maar.. werkt dus goed!

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 22:34

De klik met het paard is er echt wel.
Alleen het is een moeilijk paard en daar moet je heel veel geduld mee hebben.
Ik weet ook dat het mijn fout is.
Het heeft niets te maken met mijn rijstijl of met het feit dat ik 19 ben.
Ik probeer gewoon mijn paard te rijden zonder dat ik kwaad op mezelf moet worden en dus ook kwaad wordt op haar.
Dit is puur iets dat bij mezelf ligt. Ben ook niet echt stressbestendig en zoek hiervoor dus een oplossing dus verdere tips zijn nog altijd welkom.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:43

Je zegt het zelf al een beetje....
Het kan helpen om je 'frustratie' op jezelf te richten. Want meestal doe je zelf iets verkeerd. Fanatiek zijn mag, kwaad worden niet. Richt je energie dus op verbeteren.
Weet je echt even niet waar het aan ligt, of wordt je paard er even te heet van. Pak dan even iets simpels op. Rondje lange teugel stappen of juist even in verlichte zit rondgalopperen.

Even kletsen met iemand kan ook helpen, dat is ook een uitlaatklep.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 22:47

Ik ga morgen even proberen elke keer ik denk kwaad te worden, gewooon een rondje stappen tussendoor. Rond galoperen in verlichte zit is geen optie aangezien dit nog een probleem voor haar is. Ik moet net diep genoeg blijven zitten om haar bij mij te kunnen houden zonder in haar mond te hoeven zitten.

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:13

mijn tip: stil staan en tot 10 tellen Lachen
doe het ook wel eens, en het werkt heel goed voor mij!

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 12:22

Vandaag liep ze super ondanks is toch weer ff mijn zelbeheersing ben verloren ben ik dat moment een rondje gaan stappen en hiernaa weer vrolijk verder gegaan.

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:54

Pescootje schreef:
Vandaag liep ze super ondanks is toch weer ff mijn zelbeheersing ben verloren ben ik dat moment een rondje gaan stappen en hiernaa weer vrolijk verder gegaan.

Goedzo! Nu volhouden dit elke keer te doen als je je zelfbeheersing dreigt te verliezen. Succes er mee!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:21

als je gefrustreerd geraakt en je paard wordt dit ook, ga dan een stap terug en werk eerst weer naar die ontspanning toe en dit ontspant ook je eigen, laag diep en rond, vwnw en begin dan opnieuw. Blijf niet te lang doorhameren op die oefening die niet gaat, doe een andere en morgen een nieuwe start.

Irmaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:52

Ik heb hetzelfde probleem.
Ik rijd een dominante merrie.
Als ik iets fouts doe, straft ze mij door een bokje te geven/kop even in de lucht.
Als ik daar weer op inga kan ik uren vechten.
Ik weet dat het altijd bij dat ene bokje/kop in de lucht blijft.

Dus ik ga altijd een liedje zingen dan.
Dan is er niks meer aan de hand.

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:22

Misschien moet je de lat wat lager leggen voor zowel jezelf als je paardje. Stop op het moment dat ze een oefening goed doet of zodra ze een klein stapje goed doet.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 17:04

Eventjes een update, Ze loopt nu echt super. Ik ga nu telkens ik dreig m'n beheersing te verliezen stappen en werk in stap aan dezelde oefeningen als ik dan weer aandraaf doet ze de moelijke oefeningen vanzelf. bedankt iederen

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:08

mooi dat er een simpele oplossing was Lachen En nu nog volhouden Knipoog Sterkte!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:00

Les nemen werkt imo het best. Je instructrice kan precies zien wat er gebeurd en als er iets niet goed gaat dan kan zij (vaak) zien aan wie het ligt, hoe je het op moet lossen en die helpt je er makkelijker doorheen, zo word je, lijkt mij, ook minder snel of zelfs niet, boos. Lachen

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 18:05

Ik neem les hoor, 2x de week. Alleen kan mijn instructrice me wel helpen als eriets mis loopt maar niet als ik kwaad wordt ze kan enkel zeggen dat ik kalm moet blijven maar dit hielp niet altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:09

Liedje zingen met een lang teugeltje werkt bij mij ook altijd goed. Lachen
Ondertussen even met de schouders en armen draaien omdat je die meestal toch wat vast zet.

Heb je al de hele dag een baaldag, dan lekker gaan longeren of een buitenritje maken Lachen

Maar erg goed dat je beseft dat boos worden niet de manier is en je het daarmee alleen maar slechter maakt. OK dan!

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 18:38

Vandaag was mijn meisje super braaf. Omdat het de laatste tijd terug super goed gaat zijn we vandaag op een ander terrein gaan rijden. Ondanks ze toch lastig was en bang was dit na een half uur weer voorbij. Kben super trots op m'n meisje Haha! Bloos Mede door jullie tips gaat dit weer de goede richting uit. Ik kan jullie niet genoeg bedanken.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:27

Wat ontzettend leuk om te horen, geniet ervan!