achterovervallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inga17

achterovervallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 19:16

hey..
ik heb een paard dat niet wil springen.. ik heb hem geheel zelf beleerd etc. ik ben zelf altijd aan het springen, beleren en met probleempaarden bezig.. ik heb wel vaken een paard gehad dat zich uit protest achterover liet vallen..
maar ik heb een probleem mijn eigen paard wil niet springen.. ik krijg haar drie keer over een hindernis heen met veel gestijger etc. maar na de derde keer laat ze zich zonder pardon achterover vallen. terwijl dat zij ander half jaar geleden parcours van 1.30 rond sprong met mij zonder problemen.
ik heb er verschillende ruiters er bij gehad maar die vinden dat ik de hoop op moet geven omdat het tussen de oren zit..
ik heb haar helemaal naar laten kijken door twee veeartsen afzonderlijk van elkaar. maar ze makeert nix..

ik ben onderhand ten eide raad!
wie heeft er tips

Lottejulia

Re: achterovervallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:51

Ik denk dat er iets niet goed zit in het vertrouwen tussen jou en je paard. Is er iets voorgevallen (op het spring gebied) wat het vertrouwen geschaat zou kunnen hebben? Misschien een idee om wat grondwerk (in combinatie met losspringen) te gaan doen?

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:55

Ik zou stoppen met het springen zelf en weer helemaal terug naar je basis gaan dus het grondwerk, balken lopen etc...en dat heel heel langzaamaan weer opbouwen.
Het allermooiste zou zijn als je een maand of 3 helemaal niets doet wat op springen lijkt dus ook geen balken etc... en dan zelf heel goed werken aan je houding, zit en onderlinge band met je paard... er zit duidelijk wat mis maar wat kan ik dus zo niet zien...als je het vertrouwen met je paard weer terug hebt kan je weer de balken erbij halen en balken lopen....en dan pas weer lage hindernisjes..maar dan ben je inmiddels wle weer een half jaartje verdern
Er is ergens iets mis gegaan mss als jezelf heel hard denkt komt het boven... kan een heel klein iets wezen een miscommunicatie waarddor je paard het vertrouwen kwijt is?
Niet pushen in ieder geval, paarden die zich echt laten vallen kunnen in hun angst en onbegrip ergere dingen doen.

inga17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 20:09

ik heb haar bijna een jaar niet meer laten springen.. en heb in die tijd alleen maar balkejes gedraaft etc. maar het maakt nix uitof het nou 40 cm is of 1.30 en ik werkte zelf op een springstal (zit nu in de ziektewet) ik heb vele paarden onder mijn kont gehad maar ik kan hier niets op bedenken.. en ik ben de enige die mijn paard rijdt.. ik heb wel verschillende ruiters er op gehad niet op hoog niveau rijden maar daar zit juist het probleem.. ik heb mijn paard met de fles opgevoed en niemand anders die wat van haar vraagt blijft er op zitten alleen ik klinkt heel erg stom maar zo ist eenmaal.. als het goed is kan ik in januari weer rijden en wil het dan weer langzaam aan aan proberen daarom heb ik nu deze topic geplaatst.

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:19

Ik begrijp dat je nu dus niet kan rijden? Vervelend, maar bekijk het van de positieve kant: Extra veel tijd om grondwerk met je paard te gaan doen! Succes er mee.