Hoe verbeter je het effect van de hulpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

barlie

Hoe verbeter je het effect van de hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 11:40

Gisteren had ik een L2 proefje gereden. De jury had het effect van de hulpen onderstreept. Ik had daar dan ook een vijf voor. Wat helemaal terecht was. Dit is een punt wat ik graag wil verbeteren om een beter totaal plaatje te krijgen. Mijn instructrice en ik gaan daar aan werken. Maar ik ben ook nieuwsgierig naar verschillende meningen, hoe je dit kan verbeteren.

Urielle

Re: Hoe verbeter je het effect van de hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:21

Wat is de reden dat je die vijf kreeg? Reageert je paard niet goed op het been, loopt hij juist wat over tempo, wil hij niet goed opzij met wijken, loopt hij over de schouder weg of door het binnenbeen heen in de wendingen?

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 12:29

Urielle schreef:
Wat is de reden dat je die vijf kreeg? Reageert je paard niet goed op het been, loopt hij juist wat over tempo, wil hij niet goed opzij met wijken, loopt hij over de schouder weg of door het binnenbeen heen in de wendingen?

Wijken gaat redelijk. (wel voldoende)
Hij reageert wel op het been maar traag. Voorbeeldje, ik wil gaan draven en geef been dan schiet hij niet aktief naar voren. een beetje flauwtjes allemaal. Vooral in de middengangen tonen we slecht. Begin van de proef toont hij wel wat aktiever maar dat is wel snel over.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:42

Veel overgangen rijden, korte stukjes voorwaarts rijden, en weer terugnemen. Ook schijnovergangen gaan rijden.
Hij moet meteen op jou been reageren als je de hulp geeft.

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 12:48

Marrepar schreef:
Veel overgangen rijden, korte stukjes voorwaarts rijden, en weer terugnemen. Ook schijnovergangen gaan rijden.
Hij moet meteen op jou been reageren als je de hulp geeft.

Ik ga het vanavond direct proberen. Maar waarschijnlijk reageert hij niet meteen op mijn been. Neem ik hem dan terug om een nieuwe poging te doen? Of moet ik er gelijk er achter aan een duidelijker poging doen.

Sun_Shine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:48

je moet erg consekuent (ik weet niet hoe je het schrijft sorry maar ik ben ook dyslektis) zijn!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:48

Veel overgangen, schijnovergangen en tempowisselingen rijden. Zeker ook voor je de ring in gaat, niet te flauwtjes of afwachtend willen inrijden omdat je hem netjes voor wilt stellen straks of omdat er mensen langs de kant staan ofzo.

In de training al:
En naar voren is echt naar voren. Gaat hij op je eerste kleine hulp nog een kwartiertje nadenken of hij het wel doet of vertrekt hij niet actief, een keer extra inkomen met het been of eventueel zelfs met spoor of zweep. Opletten dat je niet met de hand begrenst als hij dan vertrekt natuurlijk Knipoog En dat draven aanpakken tot hij echt volle bak aan het draven gaat. Dan een overgang terug naar stap en opnieuw. Net zo lang tot hij in een keer actief wegdraaft op verzoek. Aanspringen in galop is geen probleem, dan pak je hem niet terug maar moet hij in galop alsnog naar voren (anders gaan ze dat als escape gebruiken Clown )
En loopt je paard zoals je wilt, been stil op de plaats houden, niet nog eens hulp geven.
Datzelfde geldt voor de middendraf, weg is weg en dat moet gelijk goed ook.

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 12:51

Urielle schreef:
Veel overgangen, schijnovergangen en tempowisselingen rijden. Zeker ook voor je de ring in gaat, niet te flauwtjes of afwachtend willen inrijden omdat je hem netjes voor wilt stellen straks of omdat er mensen langs de kant staan ofzo.

In de training al:
En naar voren is echt naar voren. Gaat hij op je eerste kleine hulp nog een kwartiertje nadenken of hij het wel doet of vertrekt hij niet actief, een keer extra inkomen met het been of eventueel zelfs met spoor of zweep. Opletten dat je niet met de hand begrenst als hij dan vertrekt natuurlijk Knipoog En dat draven aanpakken tot hij echt volle bak aan het draven gaat. Dan een overgang terug naar stap en opnieuw. Net zo lang tot hij in een keer actief wegdraaft op verzoek. Aanspringen in galop is geen probleem, dan pak je hem niet terug maar moet hij in galop alsnog naar voren (anders gaan ze dat als escape gebruiken Clown )
En loopt je paard zoals je wilt, been stil op de plaats houden, niet nog eens hulp geven.
Datzelfde geldt voor de middendraf, weg is weg en dat moet gelijk goed ook.

Heel duidelijk. bedankt.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:58

Inderdaad zoals Urielle zegt Ja
Succes ermee! Lachen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:59

yep, helemaal zoals Urielle vertelt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:12

Been eraan betekend reactie. Komt er geen reactie, tikje erbij met de zweep. Ik denk dat je je paard stomp maakt voor je been, dat je hulpen geeft zonder te eisen dat er reactie komt.
Probeer de hulpen ook steeds lichter te maken. Begin met het aanspannen van je bilspieren, daarna het aanspannen van je kuitspieren, komt daar geen reactie op leg je je been aan, als dan geen reactie volgt flinke tik met de zweep. Eis van je paard dat hij het tempo vasthoudt dat je in het begin hebt gevraagd. Zakt hij in, weer billen aanspannen, kuit aanspannen, aanleggen en tik.

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:34

dit zal ik ook eens gaan proberen, heb hetzelfde, dat hij niet meteen reageert.

bedankt!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:36

Het boek van Tineke Bartels: bewuster paardrijden. kan je waarschijnlijk verder helpen. Daarin wordt juist op dit soort dingen veel nadruk gelegd. Naar voren is dan ook echt naar voren en als ie niet in draf gaat, maar in galop, toch belonen, want het is naar voren ook al is het teveel.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:29

Meer bereiken door minder te doen, meer met minder dus.
Niet continue de been hulp willen geven maar een keer, motto moet zijn aktie = reaktie.
Dus de hulp dan moet hij gelijk gaan, niet nog een keer de hulp duidelijker inzetten en eventueel met spoor of zweep bijhelpen.
En heel veel overgangen.

Leoontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:13

is duidleijk zo tog!!

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:11

en wat ik er nog aan toe wil voegen: benen stil houden dus: aktieve overgang door middel van been, daarna benen stil, tenzij hij terug valt natuurlijk Lachen

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:17

geef hem wat haver en hij zal wel voorwaarts komen.

Verder moet je dus duidelijk je hulpen gaan verscherpen en dit bekom je niet met hem steeds meer benen te geven. Maar juist minder been. Als een paard lui is dan is er niet veel voorwaarts en impuls te zien en wordt het dan ook niet makkelijk om hem scherp te maken aan je hulp en been. Dus gewoon veeel meer eten geven dat hij wat frisser is en dit vermakkelijkt al de rest.

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 09:11

Ik heb nu ondertussen alweer twee keer gereden op Fashion. En ik zie nu al vooruitgang. We gaan dus op deze weg verder.
Bedankt voor de tips Knipoog