Idd, ik ben het met de anderen eens. Een jong paard heeft iemand nodig die hem de dingen kan uitleggen en zowel een zachte als een strenge hand kan hebben wanneer dat nodig is. Je moet weten hoe je er mee om moet gaan en hoe je het paard het zo goed mogelijk uitlegt zodat hij het ook snapt.
Dit kan als een ruiter genoeg ervaring heeft met inrijden het zelf doen, maar een lesgever die er verstand van heeft kan je begeleiden.
Als je een paard inrijd zal die meestal eerst overdonderd zijn, hij moet zijn evenwicht zien te vinden voordat hij echt rare dingen kan gaan doen. In het begin zijn ze meestal braaf, maar sommige beginnen zodra ze hun evenwicht hebben en weten hoe ze met een ruiter kunnen lopen en geen zin meer hebben wat uit proberen. Dit kunnen laffe trucjes zijn maar ook gemene bokken, iemand die daarin onervaren is zal er zelf niks mee opschieten en het paard al helemaal niet.
Ik ben in april dit jaar begonnen met mijn moeder haar fries inrijden, ze leerde snel en had ook al snel haar evenwicht. Ze was er een vrij makkelijk paard in en pikte het snel op, zo heeft ze nog wel dat ze soms onder je uitloopt en de rechtergalop snapt ze niet helemaal. Maar dat is een probleem dat bij meer friesen en andere paarden voorkomt. We gingen de eerste les, na thuis wat gehangen en 3 of 4 keer er op hebben gezeten en aan de lijn te hebben gestapt, al meteen los door de bak en de 7e les konden we al galopperen.
Ze was een makkelijk paard, maar dat wil niet zeggen dat het inrijden makkelijk was. Je moet ze toch weten wat je doet met een paard en daar heb je de nodige ervaring voor nodig.