Paard drukt rug eruit tijdens midden/uitgestrekte draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Paard drukt rug eruit tijdens midden/uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 12:33

Mijn paard liep eerder veel te erg "in de houding", zonder ruggebruik en zonder los door het lijf te lopen.
Na veel training is dit al voor een groot deel verbeterd en loopt ze al lekker los door het lijf. Maaarr..
Zodra ik iets, maar dan ook iets, naar voren probeer te rijden in de draf (stap en galop gaan wel goed), drukt ze haar rug er uit en is ze absoluut niet meer nageeflijk. Laat staan bij de middendraf en uitgestrekte draf.
De methode die ik nu hanteer is, dat ik halthoud zodra ze zich eruit drukt en haar eerst weer ontspannen laat staan. Daarna maak ik weer de overgang naar draf en rij haar alsnog een klein beetje naar voren. Dit werkt matig. Ze is na het halthouden een stukje weer ontspannen, maar drukt zich de volgende keer meteen weer weg.
Wie heeft er tips?

joyce B

Re: Paard drukt rug eruit tijdens midden/uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:08

Je zou haar voor je gaat verruimen net iets ronder en lager in kunnen stellen. Dan echt kleine tempowisselingen trainen waarbij ze in de lagere ronde houding moet blijven (je houdt haar dan ook makkelijker over haar rug omdat je meer tijd hebt om har te corrigeren. Als ze in die lage houding sterker wordt en meer en groter kan verruimen kun je langzamerhand proberen haar meer vanuit de oprichting te laten verruimen. Probeer niet over de grens te gaan waarbij ze haar rug weg gaat drukken, of ga in ieder geval weer terug naar laag als je er wel overheen bent gegaan. Ik denk dat het een kwestie van sterker maken is en dat kost training en tijd.

een andere tip is niet op een diagonaal of lange zijde te verruimen, maar juist op een volte. dan heb je ook geen vast begin of eindpunt en kun je makkelijker op je gevoel de verruimingen rijden. Als je steeds wisselt van plaats van de (grote) volte, moet ze blijven opletten en kan ze niet alvast spannen en onder je uit lopen of alvast inhouden en strak worden als je weer in de hoek aankomt.

Vraag pas een verruiming als ze echt over haar rug loopt en ontspannen is. Timing is in het begin heel belangrijk. Weten wanneer je zo goed voorbereid bent dat je een oefening aan je paard kunt vragen. Zoek die ontspanning elke keer weer op als je die kwijtraakt. even lang en laag stappen tussendoor en dan weer oppakken bijvoorbeeld.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 19:09

Goede tips!! Bedankt!
Ik zal het morgen eens uitproberen. Ik denk dat het zeker een idee is om het op de volte te proberen. Ik hoef nu de diagonaal nog maar op te rijden en ze spant zich al aan. Stom dat ik daar zelf nog niet aan gedacht heb!
Thnx!

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 20:52

Ik heb het vandaag geprobeerd en het hielp inderdaad!
Als ik haar lang en laag rij en dan een stukje verruim, blijft ze een stuk meer ontspannen.
Bedankt voor de tip!

rabocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 23:49

inderdaad, een erg goede tip van bovenstaande. Ben het er mee eens, veel oefenen en steeds wat meer uitbreiden. Idd gelijk terugrijden als je voelt dat ze aanspant, succes met oefenen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 07:48

als je je bedenkt dat er een ligament (ofzo, ben net wakker) loopt van oren tot staart en die voor met achter verbind, en het dan ook nog zo is van voor niet goed is achter niet goed en andersom, kun je bedenken dat het misschien in de achterhand niet helemaal lekker zit (blokkade, bijvoorbeeld osteopaat kan dat verhelpen) of in de mond waardoor hij/zij de kaak niet los wil laten. En natuurlijk alles wat er tussen licht, maar ik denk dat het uit de achterhand komt. Zit daar een blokkade, kan het paard die niet lekker gebruiken en zal hij dus ook van voor niet goed lopen. Kijk ook eens kritisch naar het zadel en je eigen houding, timing.

Ik had hetzelfde, stap en galop ging wel, maar draf, vreselijk...
Nu is mijn paardje losgemaakt in zijn lijf en heb ik een tijd revalitatietraining gedaan om hem leniger, sterker en handiger te krijgen, en ik heb zijn gebit laten controleren. De tandarts heeft een uur lopen vijlen in een voor een andere tandarts onderhoudsvrije mond.
Nu loopt hij zeer makkelijk nagevelijk en we zijn 3 maanden verder en ben bezig met basis van traver en piaffe met mijn fjordje, en hij kan vreselijk goed zijn bekken kantelen. Dat is iets wat eerst gewoon niet ging.

marleen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:17

ik heb zelfde probleem ook en gaat bij mij ook steeds beter door inderdaad ook op voltes steeds paar passen te veruimen en weer terug nemen. Maar het blijft moeilijk. ga het ook eens proberen maar door eerst lager in te stellen!!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:59

op de volte komt het achterbeen dan ook meer onder en doordat je wilt gaan verruimen moeten ze het been nog meer onder zetten waardoor je dus op de volte zo je paard zijn achterbenen gymnastikeerd en sterker maakt in de spieren.