Paard wil niet alleen naar buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moondust

Paard wil niet alleen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 17:25

Mijn verzorgfjord wil niet alleen naar buiten.
De oprijlaan is geen probleem, het eerste stukje daarna ook nog niet, maar vroeg of laat staat ze stil.
Vervolgens gaat ze achteruit en kun je drijven, tikken met de zweep en boos worden wat je wilt, vooruit gaat ze echt niet meer.
De eigenaar is zo al eens achteruit de sloot in gegaan.
Met een ander paard erbij (voor of achter haar, maakt niet uit) is het geen probleem.

Ik ben niet van plan het zelf te gaan oplossen, dat laat ik aan haar eigenaren over.
Maar ik ben wel benieuwd of er hier iets tegen te doen is.

Geak_Nena

Re: Paard wil niet alleen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:30

M<ijn paard doet dit ook maar mijne gaat echt steigeeren , Nu ben ik rustig aant opbouwen door met haar te wandelen

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:33

Mijn paard heeft dit ook maar bij hem is de oorzaak dat hij nog niet veel vertrouwen in zijn ruiter heeft en simpel weg niet gewend is dat er niemand naast loopt.

Heb je al geprobeerd vriendelijk te praten uitbundig te belonen ik zou dr niet straffen aangezien ze(waarschijnlijk) gewoon bang is, stel dat ze wel meegaat als de eigenaar mee loopt kun je ook opbouwen dat de eigenaar er eerst voor loopt dan naast en dan erachter en altijd blijven praten op een positieve manier

veel succes

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:36

kun je er dan niet even langs lopen en streng oplossen. Of is jouw fjord misschien bang

Zijn jullie steeds weer omgedraaid als paard niet naar voren wilde?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:46

Een advies: Stop met alleen over de weg rijden voordat je het erger maakt.

Hier is zeker wat aan te doen. Ik heb met mijn vorige verzorgpaard een halfjaar aan de hand moeten oefenen, (er was geen rijbak), veel grondwerk en héél veel kilometers aan de hand gemaakt over de weg. Uiteindelijk kon ik er weer mee over de weg rijden, heeel rustig opbouwen.

Mijn huidige verzorgpaard verzorg ik nu zo'n maand of 5. Er zat compleet geen rem op, buitenrijden was levensgevaarlijk, er was al 2.5 jaar niet meer buiten met haar gereden. Ik heb nu 4x met haar buitengereden, onder begeleiding van een oud, ervaren en rustig paard.

Allebei waren het sterke paarden (haflinger, irish cob) die absoluut niet te houden waren op een heel scherp bit. Wel twee heel verschillende paarden (een heel eenkennig, en de bonte heel heet en paniekerig) maar m'n aanpak was wel een beetje hetzelfde. De oorzaak van het probleem zoeken, veel grondwerk. Ben overigens met allebei alleen bitloos over de weg geweest. Als je je paard goed traint maakt het niet veel uit wat voor hoofdstel je mee rijdt. Je moet weten waar je mee bezig bent en je hebt af en toe ook iemand extra nodig.

Belonen is heel goed, maar als je ook op de momenten dat je paard niet iets extra goeds doet beloond, word het minder bijzonder. Let er bovendien op dat je de dingen niet 'extra eng' maakt. Ik schat wel in wat mijn paard nu écht eng vind (zo eng dat het gevaarlijk word) Dan stap ik van te voren af. Als er iets erg spannend is laat ik haar gewoon doorlopen en schenk ik er niet te veel aandahct aan, vind ook wel dat ze zich niet moet gaan aanstellen. Zodra ze rustig is beloon ik uiteraard wel.

Schriktraining in de bak is ook onmisbaar.

Succes! Er zijn denk ik bijna geen paarden die ECHT niet over de weg kunnen, ga echt stapje voor stapje te werk en bekijk het positief, ook al duurt het bij sommige paarden heel lang. (let wel op je veiligheid) En nogmaals: twijfel je, laat het dan over aan een professional. Als je wat fout doet is het lastig om dat weer goed te maken. TS je gaf zelf al aan dat je het aan de eignaren over wilt laten, dus dat laatste is een beetje bedoelt voor de overige bokkers.

Qnorp

Woonplaats: Eindhoven, Noord Brabant, Nederland, Europa, Wereld, Universum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:22

Ik denk wel dat er wat tegen te doen valt. Maar het is denk ik gewon dat de pony is gewent om altij dmet andere paarden te zijn... Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:25

Vaka is het een gebrek aan leider schap van de ruiter, het paard voelt zich daardoor onzeker en wil niet verder. Een extra paard mee wil nog wel eens helpen, of aan je leiderschaps kwaliteit werken

dizziness

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:52

Ik denk niet dat het iets met leiderschap te maken heeft, dit paard heeft gewoon schrik. Je zou idd eens moeten proberen om er langs te gaan lopen of er iemand anders langs te laten lopen.

Moondust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 19:55

Geak schreef:
M<ijn paard doet dit ook maar mijne gaat echt steigeeren , Nu ben ik rustig aant opbouwen door met haar te wandelen

Aan de hand doet ze precies hetzelfde.

LMuntje schreef:
Mijn paard heeft dit ook maar bij hem is de oorzaak dat hij nog niet veel vertrouwen in zijn ruiter heeft en simpel weg niet gewend is dat er niemand naast loopt.

Heb je al geprobeerd vriendelijk te praten uitbundig te belonen ik zou dr niet straffen aangezien ze(waarschijnlijk) gewoon bang is, stel dat ze wel meegaat als de eigenaar mee loopt kun je ook opbouwen dat de eigenaar er eerst voor loopt dan naast en dan erachter en altijd blijven praten op een positieve manier

veel succes

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het angst is, aangezien ze vroeger wel zonder problemen deed.
Ze is nu inmiddels 15, en ze weet heel goed hoe ze onder het werk uit kan komen.
Maar het kan natuurlijk wel.
Hoe bedoel je uitbundig belonen precies? Als ze toch doorloopt?

Itsmy1987 schreef:
kun je er dan niet even langs lopen en streng oplossen. Of is jouw fjord misschien bang

Zijn jullie steeds weer omgedraaid als paard niet naar voren wilde?

Volgens de eigenaar krijg je haar inderdaad alleen weer vooruit als je afstapt en een tik geeft met de zweep.
Ik ben zelf pas één keer met haar 'naar buiten geweest'.
Dat wil zeggen: ik ging alvast vooruit en de eigenaar kwam er zo aan met het andere paard.
Totdat dat paard er was zijn we achteruit gegaan.
Of de eigenaar normaal gesproken omdraait weet ik niet.

cindysponys schreef:
Een advies: Stop met alleen over de weg rijden voordat je het erger maakt.

Hier is zeker wat aan te doen. Ik heb met mijn vorige verzorgpaard een halfjaar aan de hand moeten oefenen, (er was geen rijbak), veel grondwerk en héél veel kilometers aan de hand gemaakt over de weg. Uiteindelijk kon ik er weer mee over de weg rijden, heeel rustig opbouwen.

Mijn huidige verzorgpaard verzorg ik nu zo'n maand of 5. Er zat compleet geen rem op, buitenrijden was levensgevaarlijk, er was al 2.5 jaar niet meer buiten met haar gereden. Ik heb nu 4x met haar buitengereden, onder begeleiding van een oud, ervaren en rustig paard.

Allebei waren het sterke paarden (haflinger, irish cob) die absoluut niet te houden waren op een heel scherp bit. Wel twee heel verschillende paarden (een heel eenkennig, en de bonte heel heet en paniekerig) maar m'n aanpak was wel een beetje hetzelfde. De oorzaak van het probleem zoeken, veel grondwerk. Ben overigens met allebei alleen bitloos over de weg geweest. Als je je paard goed traint maakt het niet veel uit wat voor hoofdstel je mee rijdt. Je moet weten waar je mee bezig bent en je hebt af en toe ook iemand extra nodig.

Belonen is heel goed, maar als je ook op de momenten dat je paard niet iets extra goeds doet beloond, word het minder bijzonder. Let er bovendien op dat je de dingen niet 'extra eng' maakt. Ik schat wel in wat mijn paard nu écht eng vind (zo eng dat het gevaarlijk word) Dan stap ik van te voren af. Als er iets erg spannend is laat ik haar gewoon doorlopen en schenk ik er niet te veel aandahct aan, vind ook wel dat ze zich niet moet gaan aanstellen. Zodra ze rustig is beloon ik uiteraard wel.

Schriktraining in de bak is ook onmisbaar.

Succes! Er zijn denk ik bijna geen paarden die ECHT niet over de weg kunnen, ga echt stapje voor stapje te werk en bekijk het positief, ook al duurt het bij sommige paarden heel lang. (let wel op je veiligheid) En nogmaals: twijfel je, laat het dan over aan een professional. Als je wat fout doet is het lastig om dat weer goed te maken. TS je gaf zelf al aan dat je het aan de eignaren over wilt laten, dus dat laatste is een beetje bedoelt voor de overige bokkers.

Zie mijn antwoord op het bericht van Itsmy1987.
Ik rijd dus nooit alleen met haar buiten.
Aan de hand of erop maakt geen verschil, in beide gevallen gaat ze achteruit.
Dit doet ze zowel bij mij (ik verzorg haar nu ongeveer een maand) als bij haar eigenaren die haar al van veulen af aan hebben.
Vroeger deed ze het overigens wel zonder problemen, dit is iets van de laatste paar jaren.

MiloFriendly schreef:
Ik denk wel dat er wat tegen te doen valt. Maar het is denk ik gewon dat de pony is gewent om altij dmet andere paarden te zijn... Knipoog

Dus je denkt dat het een soort van verlatingsangst is?

Visconti schreef:
Vaka is het een gebrek aan leider schap van de ruiter, het paard voelt zich daardoor onzeker en wil niet verder. Een extra paard mee wil nog wel eens helpen, of aan je leiderschaps kwaliteit werken

In mijn geval zou dat wel kunnen kloppen, aangezien ik haar nog maar een maand verzorg.
Maar ze doet precies hetzelfde bij haar eigenaren die haar al 15 jaar hebben.
Een extra paard helpt inderdaad, dat is juist het punt.
Het probleem is dat ze zónder dat paard niet verder wil.

Vio0n schreef:
Ik denk niet dat het iets met leiderschap te maken heeft, dit paard heeft gewoon schrik. Je zou idd eens moeten proberen om er langs te gaan lopen of er iemand anders langs te laten lopen.

Ik denk eerlijk gezegd eerder dat ze het doet om onder het werk uit te komen.
Vroeger heeft ze het nl. altijd zonder problemen gedaan.
Er is sindsdien niets 'engs' gebeurt o.i.d met buitenrijden.
Aan de hand gaat ze net zo goed achteruit.

dizziness

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:17

Paard heeft geen mentaliteit om onder het werk uit te komen, zo denkt een paard niet.
Als ze vroeger gewoon heeft buiten gereden zal het aan jou liggen (en de eigenaar) als ze achterwaarts wil, zet m dan eerst stil en vraag dr vervolgens achterwaarts, en dan bedoel ik niet een paar passen maar een meter of 10 dan krijgt ze er vanzelf genoeg van. Blijf onvoorspelbaar, dan stel je je op als een leider.

Moondust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 11:16

Vio0n schreef:
Paard heeft geen mentaliteit om onder het werk uit te komen, zo denkt een paard niet.
Als ze vroeger gewoon heeft buiten gereden zal het aan jou liggen (en de eigenaar) als ze achterwaarts wil, zet m dan eerst stil en vraag dr vervolgens achterwaarts, en dan bedoel ik niet een paar passen maar een meter of 10 dan krijgt ze er vanzelf genoeg van. Blijf onvoorspelbaar, dan stel je je op als een leider.

Ze is absoluut niet meer halt te krijgen als ze eenmaal achterwaarts gaat.
De enige oplossing is dan nog om af te stappen en haar een tik met de zweep te geven, of om te draaien naar huis.
Maar je snapt dat we het zo niet op willen lossen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:26

Ik zou aan de hand gaan trainen en omdraaien voordat ze stilstaat, dus echt maar een heel klein stukje over de weg gaan lopen. Heel rustig opbouwen en goed belonen als het goed gaat.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:29

eerst gaan wandelen en ik doe nu nog steeds als ik alleen naar buite ga het eerste stuk lopen en dan stap ik op en loopt ze zo door maar ik hoef egt niet vanuit de wei alleen naar buite proberen te gaan want dat doet ze echt niet gaat ze ook steigeren enzo.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:30

Oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Eerst met uitstappen, dan met iemand lopend ernaast, dan wellicht vooruit rijden in een groep (en de groep dus echt wat op afstand zetten).

Oefenen en langzaam opbouwen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:37

Als ernaast lopen geen effect heeft, waarom stap je dan af als ze achterwaarts blijft gaan. Kun je haar niet tegen een muur aan laten lopen als ze naar achteren gaat kun je haar namelijk nog steeds draaien. Of draai haar 180 graden, zodat achterwaarts van de stal af is, dan staat ze waarschijnlijk heel snel stil, dan terug omdraaien en weer doorlopen, en blijven herhalen tot ze er moe van wordt. ZOnder boos te worden, want dat heeft geen zin op zo'n moment.

Moondust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 20:08

cindysponys schreef:
Ik zou aan de hand gaan trainen en omdraaien voordat ze stilstaat, dus echt maar een heel klein stukje over de weg gaan lopen. Heel rustig opbouwen en goed belonen als het goed gaat.

Dat is wel een goeie. Ik zal eens aan de eigenaar vragen of ik dat mag proberen.

Munnie schreef:
eerst gaan wandelen en ik doe nu nog steeds als ik alleen naar buite ga het eerste stuk lopen en dan stap ik op en loopt ze zo door maar ik hoef egt niet vanuit de wei alleen naar buite proberen te gaan want dat doet ze echt niet gaat ze ook steigeren enzo.

Het maakt geen verschil of je haar rijdt of aan de hand mee naar buiten neemt.

Apple schreef:
Oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Eerst met uitstappen, dan met iemand lopend ernaast, dan wellicht vooruit rijden in een groep (en de groep dus echt wat op afstand zetten).

Oefenen en langzaam opbouwen.

Dat zou ik ook kunnen proberen.
Moet ik wel eerst een groep regelen. Lachen

sonjim schreef:
Als ernaast lopen geen effect heeft, waarom stap je dan af als ze achterwaarts blijft gaan. Kun je haar niet tegen een muur aan laten lopen als ze naar achteren gaat kun je haar namelijk nog steeds draaien. Of draai haar 180 graden, zodat achterwaarts van de stal af is, dan staat ze waarschijnlijk heel snel stil, dan terug omdraaien en weer doorlopen, en blijven herhalen tot ze er moe van wordt. ZOnder boos te worden, want dat heeft geen zin op zo'n moment.

Ik ben die ene keer dat ik met haar 'buiten' was niet afgestapt.
De eigenaar zei alleen de het de enige oplossing zou zijn om af te stappen en haar een tik te geven met de zweep.
Maar zo wil zij natuurlijk ook niet buitenrijden.
Dat van die muur snap ik niet helemaal, er is buiten toch geen muur? Verward
Ook denk ik niet dat haar omdraaien zin heeft. Dan gaat ze toch gewoon vooruit terug naar stal?

Marissa45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:16

Als ik met mijn pony op buitenrit ga alleen bij de rest weg dan gaat het een stukje goed maat op geef moment gaat die stil staan krijg ik hem ook niet meer vooruit en als ike cht door ga dan draait hij om en gaat die terug naar hUis .. is hier wat tegen te doen of blijft het gewoon een probleem ?? als ik gewoon met hem loop buiten dat wil ook niet echt want dan is hij soms heel erg sterk

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:31

Haha ik krijg die van mij helemaal niet van de plein af zelfs niet met anderen paarden. Ik denk dat het verlatingsangst is