Paard wilt niet in rechtergalop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liberte

Paard wilt niet in rechtergalop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 00:04

Hallo,

Mijn paard is heel moeilijk in de rechtergalop te krijgen en als het me eindelijk lukt om hem in de rechtergalop te laten galopperen, dan wisselt hij vanzelf, gaat hij bokken, waardoor hij ook van galop veranderd of valt terug in draf. Ik probeer hem dan vaak flink voorwaarts te houden als hij in de goede galop zit, maar vaak reageert hij hier niet goed op.
Ik heb van alles geprobeerd en ook met longeren doet hij dit.

Dus wie herkent dit probleem en heeft tips?
Alvast bedankt!

lieniminnie

Re: Paard wilt niet in rechtergalop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:08

poeh lastig zeg, enige wat ik kan bedenken is, duidelijk je been naar achteren, stelling nemen en in de hoek aangalopperen, dan stelling houden en je been duidelijk naar achter houden, en misschien op de volte galopperen? dat maakt het moeilijken om in de linkergalop te.. galopperen Tong uitsteken

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:09

mijn paard wou nooit in de linkergalop sins een paar dagen lukt het en anders moet ik haar een tikje geven met de zweep bokt ze en zit ze goed. ik heb mijn paard gekocht met een rugprobleem met alle gevolgen. zij zat rechts vast waardoor zij haar kont naar buite gooide als ik links aan wou galloperen ik moet mijn paard egt een half uur goed los rijden veel zijgangen en dan wil het lukken je kan ook een volte pakken in stap begin je linksom en ga je hem zo een rondje laten lopen dat die elke stap moet kruizen dus eigenlijk met zijn hoofd naar binnen doet dat bijde kanten 10 min en hij springt denk ik goed aan en met dat bokken hoofd omhoog proberen te houden en proberen niet uit te laten vallen Knipoog
succes!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:14

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 08:37

ik heb ook zo iets gehad alleen dan minder fel !
bij mij hielp erg ga doorzitten en dan bijv. bij de k een gebroken lijn en als je bij de H er weer op komt extra veel stelling geven en je been extra veel naar achter doen.
als ze dan uiteindelijk goed zit extra belonen en korte afstandjes!
en zo het steeds meer opbouwen
Het is ene moeilijke klus echt waar!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 08:58

Zo te lezen lijkt het me iets lichamelijks, laat eens een masseur of osteopaat er naar kijken.

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:17

Mijn oude pony deed dit ook , heb het toen ook op versch . manieren geprobeerd,(binnenteugel iets lossr laten dat hij genoeg schouderruime heeft, ...) en het beste is nog steeds goed loswerken, als hij eens in de goeie gallop zit beloon je hem en rijd je terug een overgang naar draf,dit blijf je doen tot hij dit goed doet en dan kun je die 'stukjes' gallop stilletjes aan uitbreiden, dus niet hem meteen als hij in rechtergallop aanspringt een hele tijd laten galloperen ,maar maar enkele sprongetjes en dan goed belonen . En als hij telkens fout aanspringt kan je proberen om hem in schoudervoor,schouderbinnen hem te laten aanspringen, dan is hij bijna verplicht om juist aan te springen ,en dan weer een sprong of 5 doorgalloperen belonen en naar draf-stap .

Ik hoop dat je het zo lukt Knipoog

groetjes,elout

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 10:02

ik heb ook een soort gelijk probleem gehad en mijn paard zat vast op rechts, doordat ikzelf te veel op links werkte. Mijn zadel was daardoor links ook verder ingezakt en zorgde voor de verkeerde druk verdeling, nu met een nieuw zadel en extra hulp van fyshio en les is ze weer helemaal los en springt goed aan zonder verzet.
rolt je paard wel helemaal over zijn rug als ie gaat liggen rollen, daar kun je het namelijk ook aan zien of hij vast zit

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:26

De pony lijkt een fysiek probleem te hebben, voordat je heb goed recht gaat richten zou ik er een osteopaat ofzo bijhalen. De pony laat duidelijk merken dat er iets niet goed zit.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:35

inke schreef:
De pony lijkt een fysiek probleem te hebben, voordat je heb goed recht gaat richten zou ik er een osteopaat ofzo bijhalen. De pony laat duidelijk merken dat er iets niet goed zit.

ben het met je eens.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 08:02

klinkt als een rug of bekken probleem-->fysiek dus
laat je paard door een goede fysio nakijken , behandelen en advies geven.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:46

Ik ken die probleem, maar dan niet zo dramatisch.
Mijn Haflinger heeft ook moeite met de rechtergalop en springt of sprong ook verkeerd aan.
Rij veel voltes groot en klein, vraag stelling enz.
Of neem een keer een privéles van een instructrice.
Maar ik denk eigenlijk ook dat het een fysiek probleem is.
Laat er een fysio naar kijken. Knipoog

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:48

galopeer in de bocht aan precies in het moment van de draai het is moeilijk maar helpt wel!

Angel99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:36

Je moet juist niet te veel binnenstelling nemen, hoe meer je naar binnen stelt des te meer gooit het paard zijn gewicht over de buitenschouder en springt hij juist in de verkeerde galop aan. Je moet idd eerst uitsluiten dat het paard geen lichamelijke klachten heeft. En anders licht naar binnen gesteld houden, of zelfs licht naar buitengesteld houden (ik heb iemand les gegeven en het paard had het zelfde probleem en lichte buitenstelling hielp erg goed, jou paard loopt waarschijnlijk te veel over de buitenschouder weg vandaar dat hij voor de linker galop kiest, als hij weer normaal aanspringt kun je weer een lichte binnenstelling vragen) verder buitenteugel er aan houden, binnenhand ontspannen (zodat het binnen achterbeen onder kan treden) buitenbeen naar achteren, zelf binnen zitten (als je te veel naar buiten hangt kiest een paard ook vaak voor de verkeerde galop). Je kunt dan beter over de hoefslag rijden en het paard zo recht mogelijk houden. Succes!

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 16:44

Hij is al helemaal bekeken, het is niks fysieks. Hij zat nergens vast etc.

Ik ga alleen nog het zadel laten controleren voor de zekerheid.
In ieder geval heel erg bedankt voor de tips.

Het gaat trouwens nu ook wat beter, we hebben het opgelost met longeren, hij springt steeds vaker gelijk goed aan en is lekker voorwaarts in galop. Lachen

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:24

is hij nog jong?

Lacrima

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 02:08

het lijkt daarop dat je paard nog niet goed uitgebalanceerd is. om hem rechtop te richten zul ik heel veel zijwaartse bewegingen gaan rijden en dan, naar enkele weeken, nog eens probeeren.

rijden van schoulder inwaarts op de cirkel en dan angalopperen heeft mijn rijpaard goed geholpen.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 13:47

@lieniminnie: Ja
@Lacrima: Dat is precies wat ik ook doe! Ik rij nu ook vaker zijwaartse bewegingen, hij begreep eerst dit niet, maar opeens draaide hij helemaal om en deed het super, nu komt hij vaker en sneller in de goede galop gelukkig. Lachen

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:45

Ja dat dacht ik dus ook Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:19

Dit had mijn pony ook, toen ik der kreeg.

Ik had het gewoon op gelost door eerst te longeren dat die naar je stem luisterde, klinkt penny hoor. Maar als je bevoorbeeld draf zegt dat die zsm in draf gaat. En dan goed aan de longe galloperen en als die dat goed deed ging ik het 1x ohz proberen, aan de longe, om aan de beenhulp te wennen. En toen kon ik het los.
Het klinkt zo penny maar ik heb het echt mijn pony (met de hulp van instructrice en vader dan) de rechtergallop geleerd.