Jong paard en regelmatig doorzitten, slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Jong paard en regelmatig doorzitten, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 19:51

Ik rij sinds een tijdje helemaal los op ons jonge paard. Ze is vier en een maand na haar verjaardag ingereden. Genoeg tijd gehad dus om goed te ontwikkelen voordat er iemand op klom. Nu begint het rijden steeds meer te komen, we bouwen uiteraard langzaam op Knipoog

Maar nou reed ik woensdag op haar en kwam erachter wat voor een heerlijke draf ze eigenlijk heeft om in door te zitten. We hebben het advies gekregen om die draf langzaam maar actief te houden omdat het een draver is. Gaat die draf te snel, dan gebruik je al snel niet meer de juiste spieren.

Nu vroeg ik mij af, is het doorzitten schadelijk? Ik zit actief, dus rem niet door achterover te hangen en blijf verder gewoon rijden. Maar is dit schadelijker dan lichtrijden? Of hangt dat weer van de zit van de ruiter af? En hoe lang zou het eigenlijk moeten? Ze is er trouwens nog lang niet aan toe om een half uur achter elkaar te draven, maar bijvoorbeeld 10 minuten draf doorzitten en dan weer een aantal minuten stap..
Zal ik het moeten afwisselen? Lichtrijden en doorzitten? Of juist meer doorzitten of andersom? Wie weet er raad?

Bonny_CT

Re: Jong paard en regelmatig doorzitten, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:48

ik zou in het begin voornamelijk blijven lichtrijden, dit omdat dan de rugspier makkelijker los kan blijven en het voor een jong dier makkelijker is in balans en ontspannen te blijven. Maar das voor ieder paard verschillend, kijk gewoon wat ze aangeeft, en blijf anders 1 of 2 rondjes doorzitten en dan weer lichtrijden en het zo opbouwen.. Gewoon kijken wat ze zelf aangeeft, zolang ze ontspannen blijft is het goed, maar zeker in het begin niet te lang

midgie

Re: Jong paard en regelmatig doorzitten, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:11

ER is al een topis over dit geloof ik,

Maar ik ben een tinker van 3.5 aan het beleren en doe dat zonder zadel, gewoon op barebackpadje,
Met lichtrijden kun je een jong paard uit balans brengen.
Lichtrijden is eigenlijk meer voor de lange afstanden vanuit vroeger gezien en voor mensen die niet of minder kunnen rijden en te veel bonken op de rug van het paard.
Dus in princiepe kan het echt geen kwaad.