Pony word gek met vrijspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Pony word gek met vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 18:17

Hallo,

Mijn 3 jarige nrps pony heb ik een aantal keer vrij laten springen. Opzich heeft ze wel een aardige techniek, ze tilt haar benen netjes op en ze strekt haar hals. Alleen is het probleem dat ze helemaal gek word zodra ik haar los laat in de bak. Ze vind het echt helemaal fantastisch. Ze begint als een gek te galoperen en vliegt dan ook als een raket over de hindernis.
Hebben jullie misschien ideën om haar rustig over de hindernis te krijgen want ik ben bang dat als ik met haar onder het zadel wil springen ze ook zo gek gaat doen..
Balkjes lopen onder het zadel doe ik al wel en dat gaat goed.
Als ik haar vrij laat springen gaat de hindernis niet hoger als 70 cm.

Dus kom maar op met die tips Lachen

Rachel_

Re: Pony word gek met vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:19

Mischien haar eerst in de bak gewoon loslaten dat ze kan uitrennen en daarna hindernis maken en als ze weer zo als een gek gaat rennen de balk(en) plat leggen? Tong uitsteken

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 18:24

Dat heb ik al geprobeerd. Mijn pony is echt 1 grote bom van energie die na een uur nog niet uitgerend is als het aan haar ligt.. En ik heb geen zin haar eerst een uur laten rennen en dan nog eens te gaan springen Tong uitsteken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:28

is ze altijd zo energievol??
kan misschien zijn dat ze wat teveel krachtvoer krijgt?
weet niet wat je nu voert....

met balkjes voor of achter de hindernis maak je het moeilijker, of een in-uitje maken,dat is ook moeilijker.
je kunt haar laten springen aan de longe, zo kun je de gangen ook beter controleren Knipoog

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 18:31

Ze krijgt 1 kilo basis brok per dag dus niet heel veel.. Maar ze is van zich zelf gewoon heel energievol (heeft ze van haar moeder).. Met die balkjes of in uitjes kan ik inderdaad wel eens proberen.. Bedankt voor de tip Lachen

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 16:41

Niemand meer tips??

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:47

Als een paard los springt, wil niet zeggen dat ze onder het zadel ook zo doen.
Dat is puur uitproberen denk ik, maar omdat ze nog zo jong is, zou ik eerst balkjes rijden, en niet te snel gaan. Knipoog

succes!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:51

basisbrok?

Mijn paardje werd daar ook helemaal gek van als ik dat haar gaf dus misschien ligt het wel daaraan

chamleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:33

Misschien oefenen met je stemgeluid. Mijn paard kan los in de bak lopen, en op stemgeluid doen wat ik haar vraag.

Het is een leuke oefening en altijd handig! En op die manier word ze gehoorzaam en kan je haar misschien beter laten springen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 13:46

@ EngeltjeS: Ik spring ook nog niet met haar onder het zadel en ben dat ook nog niet van plan.. Het gaat me er om dat ik haar wil proberen rustig te krijgen tijdens het vrijspringen. Ze is ook erg druk als ik haar gewoon los doe in de bak dus uitproberen zal het ook niet zijn.

@ Fjordowner18: Ze word niet druk van de basisbrok dat zit in haar genen daarom is het wat ingewikkelder..

@ Chamleona: Aan de longeerlijn reageert ze heel goed op mijn stemgeluiden. Als ik zeg ho dan gaat ze ook metteen langzamer. Alleen als ik er een zweep bij pak word ze helemaal gek. Maar ik heb die zweep wel nodig anders krijg ik haar niet over de hindernis heen (Ze is als het goed is niet bang voor de zweep).
Ik kan inderdaad wel eens proberen om haar gewoon op mijn stem terug te laten komen als ze los is in de bak Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:07

Is het standaard dat je gaat vrijspringen als je d´r los doet in de bak?

Als ze het eenmaal weten, zijn ze je voor en kan dat ook ovrenthousiasme veroorzaken.

Verder kun je het ook eens aan de longeerlijk proberen (opbouwen vanuit balkjes bv).

En misschien consequenter zijn met de zweep. Als je die er alleen maar tijdens vrijspringen bijpakt en anders niet kan ik me voorstellen dat ze vlot reageert.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:17

feliciaa schreef:
Dat heb ik al geprobeerd. Mijn pony is echt 1 grote bom van energie die na een uur nog niet uitgerend is als het aan haar ligt.. En ik heb geen zin haar eerst een uur laten rennen en dan nog eens te gaan springen Tong uitsteken

Gewoon laten doorrennen, met de hindernis zonder balken in de bak, al duurt dat twee uur, en als ze dan eenmaal rustig is dan beloon je haar en zet haar op wei.
Dat doe je een paar keer zo, totdat de hindernis heel normaal is geworden voor haar, en ze zich kan gedragen als die in de bak staat.
En de keer daarna doe je haar weer eerst losgooien met de hindernis zonder balkjes, en na 5 minuten ofzo, als ze rustiger is, dan leg je de balk op de grond en laat je haar rustig er overheen draven.
En zo steeds verder gaan, elke keer als ze rustig springt beloon je haar en kun je de balk iets hoger leggen.

Je zou eventueel wat ander voer kunnen proberen, sommige paarden worden veel braver van bv kruidenmuesli, anderen van een ander merk brok, en weer andere worden al gek van een handje basisbrok en kunnen het beste op alleen hooi leven. Genoeg hooi is wel heel belangrijk.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 18:35

@ Bienotje: Ze komt elke ochtend minimaal 2 uur los in de bak, als ik haar stal uitmest komt ze ook los in de bak, meestal na het uitmesten laat ik haar even een paar rondjes rennen en dan gaat ze weer mee naar stal dus het is zeker niet standaard dat ze dan moet springen (ze springt dan ook misschien maar 1 keer in de 2 maand..) Ik laat haar wel af en toe balkjes lopen aan de longeerlijn, wij hebben alleen geen caveleties ofzo dus ik ben bang dat als ik dan een hindernis neer zet de longeerlijn achter de staander blijft hangen, maar ik kan het een keer proberen.
Misschien werkt het zowieso al beter als ik haar in de longeercirkel laat springen dan heeft ze minder ruimte om te vliegen en houd ze zich over het algemeen ook rustiger..

@ MysticTinker: Ik zal het een keer proberen.
Ander voer is niet echt een optie, ik sta op een pensionstal die alleen dat soort brok hebben (en granenmix, maar daar zit vooral zwarte haver in dus dat lijkt me niet erg verstandig). Ik heb zelf ook niet genoeg geld om appart voer voor haar te kopen. Ik kan een keer met de stalhouder overleggen om de brok te halveren voor een tijdje, kijken of het verschil maakt. Ze krijgt 's ochtends en 's avonds 2,5 plak hooi en dat moet volgens de stalhouder zeker genoeg zijn voor haar.. Ik zou het een keer kunnen berekenen (ik heb een voedernormenboekje thuis..)