Paard gevaarlijk op de terugweg.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Paard gevaarlijk op de terugweg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 07:17

Mijn paard vertoont een zeer vreemd maar ook gevaarlijk gedrag op de terugweg. Hopelijk herkent iemand dit of heeft iemand een tip.

Ik heb mijn paard inmiddels ruim 6 jaar. Op de terugweg heeft ze er altijd wel flink de pas in gehad (en vroeger wel eens een dribbelpasje) maar verder nooit een probleem gehad.

Afgelopen voorjaar reed ik met haar langs de weg en was bijna bij stal toen ze schrok van een paard dat begon te galoperen in een weiland verderop. Ze begon op de plaats te springen en werd nogal maf. Ik heb m'n hand er af gehouden en wilde haar voorwaarts houden, maar ineens was er niets meer mee te bezeilen.

Ze begon helemaal te trillen en steigerde en liet zich in een droge sloot vallen. (opzij). Vervolgens sprong ze omhoog de weg op en ging midden op de weg staan. Ik kon drijven wat ik wilde maar niets meer mee te beginnen. Auto's die eraan kwamen probeerde ze aan te vallen. Dreigen en met voorbenen slaan. Ik ben eraf gegaan, ze was zo van slag. Heb haar naar de bak geleid en ben even rustig wat dressuur gaan doen om vervolgens nadat ze tot rust gekomen was, weer terug te keren naar de weg om stapwerk te doen. Maar de onrust bleef en blijft. En ik heb daar zowel onder het zadel, met begeleiding en ernaast heel veel op geoefend.

Probleem is dat ze graag naar huis wilt, maar weet dat ze niet zo snel mag en dan raakt ze in de war. Vervolgens begint te trillen en wil ze alleen nog maar achteruit. (Ook aan een losse teugel).
Als ze met haar kont tegen een hek of boom aan komt, gaat ze niet naar voren. Ze probeert er doorheen te duwen, totdat ze valt.
Naar voren drijven helpt niet! Ze gaat nog harder naar achter of stijgerd. Naar voren slaan of schoppen helpt wel. Aleen dan zit er geen rem meer op en in ze in staat overal dwars door heen te gaan. Ze is dan ook volslagen in paniek en rilt over haal hele lichaam.

Een rustig paard erbij helpt niet. Op het moment dat ze moet stil staan op de terugweg kan ze het in haar koppie niet meer verwerken en vertoont ze bovenstaand gedrag. Ik probeer het halthouden tijdens buitenritten af en toe erbij te pakken. Even stilstaan, belonen en weer weg. Maar het lijkt allemaal niet te helpen.

Verder is ze geen nerveus paard. Op concours de rust zelve. In het bos een super braaf paard. Energiek, maar niet trekken of gek doen. Tot ze moet stilstaan op het laatste stukje van de terugweg dus......

Op dit moment los ik het op door vooral te proberen de rust erin te houden. Ik ga rustig draven op het moment dat ze zo druk wordt. Als ik een weg tegenkom stap ik af. Durf het risico niet meer te nemen.
Maar ik vind dit natuurljk geen fijne situatie. Iemand ervaringen, tips?

doom

Re: Paard gevaarlijk op de terugweg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 07:23

Waarschijnlijk vertrouwd je paardje het buiten niet ! Knipoog
wat je kan doen is dus met een ander paardje die wel braaf is naar buiten gaan zodat ze het vertrouwen in het buitenrijden weer terug krijgt.
Misschien komt dit niet na 1 keer terug maar bijv wel als je de hele week elke dag even naar buiten gaat met een ander paardje . dus niet een te lange tijd er tussen houden want dan heb je kans dat ze het weer *vergeet* dat het niet eng en zit je weer terug bij af. Haha!
Heeft dit nog geen effect dan zou ik zelf stoppen met het buitenrijden je moet namelijk SAMEN plezier hebben tijdens de rit Ach gut

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 07:38

Ik wil juist niet stoppen met naar buiten gaan......
Als ik dat niet doe, wordt ze erg neerslachtig. Juist het buitenrijden doet haar veel goed. Nu ik weer het bos in kan, is ze weer vrolijk.
Ze vindt het heerlijk in het bos.

Ze is buiten niet bang. Niet voor mensen, niet voor honden, niet voor vrachtwagens. Kan overal met een los teugeltje langs.
Maar op de terugweg wil ze wel weer graag naar huis. Alleen om het moment dat ze even moet wachten kan ze dat dus niet rijmen en begint ze te flippen. Ik ben nu verschillende keren met een fjord erbij weggeweest, maar ze trekt zich er niets van aan.
Misschien moet ik wel vaker naar het bos inderdaad........ Heb alleen niemand die vaak mee zou kunnen. De enige op stal (in de buurt) die in het bos rijdt. Is alleen in het weekend op stal. Doordeweeks woont ze op kamers.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 07:41

boemel schreef:
Als ik dat niet doe, wordt ze erg neerslachtig. Juist het buitenrijden doet haar veel goed. Nu ik weer het bos in kan, is ze weer vrolijk.

Ze is buiten niet bang. Niet voor mensen, niet voor honden, niet voor vrachtwagens. Kan overal met een los teugeltje langs.
Maar op de terugweg wil ze wel weer graag naar huis. Alleen om het moment dat ze even moet wachten kan ze dat dus niet rijmen en begint ze te flippen. Ik ben nu verschillende keren met een fjord erbij weggeweest, maar ze trekt zich er niets van aan.
Misschien moet ik wel vaker naar het bos inderdaad........ Heb alleen niemand die vaak mee zou kunnen. De enige op stal (in de buurt) die in het bos rijdt. Is alleen in het weekend op stal. Doordeweeks woont ze op kamers.

en je zou dan ook niet gewoon de terug weg sneller kunnen draven etc zodat je ook daadwerkelijk weer snel thuis bent .
door aan der te gaan sjorren worden ze meestal alleen maar nerveuzer.
hoelang is het bos van je huis .?
en ga je dan ook echt alleen richting het bos of rijd je wel eens alleen langs de weg ? Knipoog

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:52

Ik maak uit je verhaal een beetje op dat het eigenlijk altijd op het zelfde stuk is? Is er niet een mogelijkheid misschien om langs een andere route weer naar huis te gaan? Dat je de stal zeg maar vanaf de andere kant benaderd? Tja, alle andere dingen die ik verder zou kunnen bedenken heb je eigenlijk zelf al wel genoemd in je topic. Lastig probleem!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 13:20

Op dit moment draaf ik al wanneer het kritiek dreigt te worden. Gewoon rustig drafje, dan is ze ook niet vervelend ofzo.
Ze doet het niet op dezelfde stukken. Het maakt niet uit waar je halthoudt, als de neus richting huis staat (al is dat nog 5 km) is halthouden een drama. Stappen lukt wel, al is er wel wat spanning.

Ik kan 3 verschillende wegen terug naar huis nemen. Maar bij 1 moet ik een drukke rotonde over, dat doe ik dus niet meer. Want met een beetje pech moet ik daar 3x halthouden. Als ik via de andere wegen ga hoef ik alleen even een drukke weg over te steken en daarna nog een minder drukke weg. Verder rijd ik de hele tijd op het veld of in het bos.
Ben dus geen gevaar op de weg ofzo, want bij de wegen stap ik af.

Maar het is gewoon heel vervelend. Soms moet ik in het bos namelijk ook wel eens stoppen voor een mountainbiker ofzo, dat wil ik ook graag zonder al het trammelant.

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 12:08

wat doet ze aan de hand als ze moet wachten?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:56

Je zal zelf ondertussen ook wel nerveus worden wat de boel nog eens verergerd. Misschien wil ze naar huis omdat ze daar da rust en eten etc. krijgt. Zou het een idee zijn om na thuiskomst nog even met haar te gaan werken?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 15:58

Als ze aan de hand moet wachten is er wel meer rust. Bij mij is stilstaan ook stilstaan. Houd er niet van als een paard over me heen loopt. Maar als ze zo onrustig is, valt het haar wel zwaar om te wachten.
Naast haar staan lijkt tot nu ook de enige mogelijkheid om haar weer tot zichzelf te brengen. Laten draven helpt ook, maar dat kan nu eenmaal niet overal en op ieder moment.

Als ze te gespannen thuiskomt, rijd ik haar altijd nog even in de bak. De spanning is dan ook meteen verdwenen en ze is dan gewoon fijn. Misschien is dat wel een goed idee om er standaard in te houden. Dat voor haar naar huis gaan niet automatisch betekend dat ze met eten in een warme stal staat of met haar vriendje in de wei kan staan. Misschien heeft ze dan minder trek naar huis.
Ga het gewoon proberen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:10

Wat ik bij alle paarden die ik buiten rijd doe: zodra we thuis komen, niet direct het pad op lopen, maar wat verder doorlopen. Alleen daar is het nu iets te laat voor. Ik zal zodra ik tijd heb je profiel en hele topic lezen en erover nadenken en dan proberen een utigebreid antwoord te geven.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 00:03

Uit m'n profiel haal je niet zo veel vrees ik, is inmiddels al iets van 5 jaar oud. Bloos

Toen ik haar als 5-jarige kocht was ze een staker. Ze was zeer dominant en snel op haar "hoefjes" getrapt. Nadat het staken opgelost was, ben ik met haar de weg op gegaan. Lukte absoluut niet! (Steigeren, slaan en omdraaien). Heb toen een ervaren ruiter gevraagd om haar mee te nemen. Ik ben daar niet bij geweest, maar hij heeft er mee aan de grond gelegen. Schijnt een behoorlijke strijd geweest te zijn. Ik vond dat niet leuk om te horen.

Nadien kon hij er de weg mee op, ik niet. Uiteindelijk ben ik met veel rust, maar wel eigenwijs blijven doorzetten zover gekomen dat ze dat gedrag losliet en gewoon mee ging op buitenrit. Is jarenlang super gegaan. Ze was een leerpaard voor de jonkies. Zij voorop en het jonge spul erachteraan.

Rijdt momenteel L2 dressuur met haar en verwacht binnenkort de overstap naar het M1 te maken. Ze is tegenwoordig best heel fijn te rijden. Voorheen kon ze wat vreemd reageren als ze een oefening niet begreep of moeilijk vond. Dan begon ze als een konijn te huppelen/beetje te steigeren en was daar weer lastig vanaf te krijgen. Maar tegenwoordig veel meer ontspanning en medewerking.

Naar andere paarden is ze wat vreemd. Ze kan niet altijd goed met, maar ook zeker niet zonder....
Ze is niet gemeen, maar voelt zich snel bedreigd en kan kattig reageren. Ze was altijd in de baas in de groep, maar zonderde zich eigenlijk steeds meer van de andere paarden af, doordat er regelmatig wisselingen in de groep waren. Ze vindt dat blijkbaar best moeilijk. Ondanks dat ze zich van de groep afzonderde was ze toch erg onrustig als ze even alleen moest staan.
Zolang ik erbij ben is het goed, maar anders steeds draaien, hinneken en steigeren.

Klinkt zo wel een beetje als een probleempaard. Toch valt dat erg mee. Ze heeft gewoon veel rust om haar heen nodig, dan gaat het goed. Ze is lief naar andere mensen en lief voor de pony waar ze tegenwoordig mee samen loopt. Ze is echt het meest gemakkelijke paard om mee te nemen op concours. Ze vind het alleen erg moeilijk om alleen te zijn en gaat te graag weer naar huis.

Morgen ga ik weer het bos in (met ander paard erbij). Ik longeer haar even voor de tijd en we maken gewoon een rustig stap en drafritje. Daarna wil ik haar nog even in de bak rijden. Dat heb ik vorige week ook gedaan en dat wil ik wel even vol blijven houden.

Oja, dat doorlopen als je thuis komt ...... Dat heb ik wel heel veel gedaan. Echter ze stond voorheen aan een drukke weg en aangezien er zoveel stress was, durfde ik dat niet meer aan. Misschien nu wel weer goed om op te pakken.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 00:14

Misschien klinkt het heel gek, maar misschien kun je eens de hele terugweg wandelen naast je paard en dan bewust halthouden oefenen. Als dat goed gaat en je hebt dit een aantal keren herhaald, stap je steeds later af. Tot je uiteindelijk gewoon tot thuis kan rijden. Dit kost in het begin wat inspanning, maar hiermee krijg je haar wel rustig thuis, hoe vaker ze zonder te panieken naar huis gaat hoe makkelijker het wordt om dit gedrag vol te houden. Aan de hand veel belonen als ze goed stilstaat en in haar geval zou ik slecht gedrag (panieken) negeren.

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 07:51

De tip van Sonijn zou ik zeker opvolgen! Proberen het slechte gedrag niet meer uit te lokken. Op een gegeven moment zou je ook kunnen vragen of iemand het laatste stuk naast je loopt..puur voor de training..

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat je steeds omdraait en van huis wegrijdt op het moment dat ze zo moeilijk doet.. (kan het wel lang duren voordat je thuis bent!)

p0ny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:37

doom schreef:
boemel schreef:

en je zou dan ook niet gewoon de terug weg sneller kunnen draven etc zodat je ook daadwerkelijk weer snel thuis bent .
door aan der te gaan sjorren worden ze meestal alleen maar nerveuzer.
hoelang is het bos van je huis .?
en ga je dan ook echt alleen richting het bos of rijd je wel eens alleen langs de weg ? Knipoog

ik zou zeggen, nooit in galop,draf of wat dan ook alleen in stap naar huis ?!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 09:49

Dat heb ik ook nooit gedaan! Altijd in stap. Alleen als je paard op knallen staat, moet je toch wat. Dan heb ik wel eens een stukje rustige draf erbij. Zodra er meer ontspanning komt, ga ik weer naar stap.

Er langs lopen heb ik nadat het voor het eerst zo'n rare reactie gehad heel erg lang gedaan. (Minimaal 2 maanden). Ik deed dat steeds na het rijden. Gewoon om te oefenen. Stukje stap, stukje halthouden. Aan de hand doet ze dat wel. Al is er ook dan duidelijk spanning. Maar onder het zadel zijn en blijven er van die ontplofmomenten.

Als het gebeurd, stap ik af zonder er heisa van te maken. Stap even met haar en laat haar een paar keer halthouden. Als dat goed gaat stap ik weer op. Denk toch echt dat ik het naar huis gaan minder aantrekkelijk moet gaan maken door inderdaad niet rechtstreeks het pad naar huis te nemen, maar nog even door te stappen en dan nog even aan het werk houden in de bak, zoals boven al voorgesteld.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:23

Dit probleem heb kik ook ghad met mijn pony.. maar wat ik uiteindelijk denk van hem dat hij de auto's aanviel omdat ze sneller waren ze kunne daar niet tegen..!
ze willen mee aangezien die pony zeer dominand was lukte het je niet om hem van de auto's weg te krijgen.. hij ging midden op de weg staan en bleef maar trappen..

uiteindelijk heb ik een lange dressuurzweep meegenomen en hem zo hard geslagen tot hij reageerd (het lijkt zieleg, vond ik ook maar ik kon niet anders ) hij reageerde nergens op eerst natuurlijk zacht geprobeerd reageerde niet uiteindelijk moest ik de zweep zo vast pakken dat je heel hard slaat en daar reageerd hij op met een hele grote bok maar hij stapte wel weg op mijn been.. dus je kan veel zeggen dat het zielig is maar ik vind het erger om aangereden te worden

hij was er een altijd de baas maar sinds ik naar buiten ging met die zweep en ik tikte hem even aan reageerde hij maarja het andere probleem bleef hij ging zo hard dat hij p[s stopte als je thuis was,, daar heb ik geen oplossing voor gevonden..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 17:37

Bij mijn paard is hard slaan echt geen oplossing. Ze is in paniek en nerveus op zulke momenten, ga haar dus niet verder over de rooie helpen. Een opvoedkundige tik vind ik geen probleem, maar wil haar niet de striemen over de rug slaan.

Vandaag voor de 2e keer na de bosrit dressuur gereden in de bak, maar ik moet zeggen dat ze zich fantastisch gedragen heeft in het bos. We hebben in het bos de paarden een paar keer gelijktijdig halt laten houden naast elkaar en verder veel stap en drafwerk gedaan. Ze was erg relaxed op de terugweg en ik durfde het bij het oversteken van de weg aan om erop te blijven zitten. Het was druk en het duurde lang voordat we over konden, maar meer dan een keertje naar achter en opzij stappen heeft ze niet gedaan, dus ik was erg tevreden.

Hopelijk was het geen toevalstreffer! Ik blijf voorlopig nog mooi even in de bak rijden na een bosrit!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:22

Inderdaad ook op de heenweg het halthouden oefenen,desnoods met een bumperpaard (om jouw paard op te vangen)ervoor. Hoe meer je het vraagt hoe normaler het wordt. Alleen opletten dat je het niet altijd op hetzelfde moment doet, zo stopt mijn merrie inmiddels voor alle mensen en fietsers (gaat stappen of zelfs stilstaan) Dit heb ik haar geleerd door mensen in stap te paseren en als ze erg heet is of de mensen maken veel herrie stil te gaan staan. Op een gegeven moment ging ze het uit zichzelf doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:00

Mijn paard is ook ontzettend lastig op de terugweg van een buitenrit, dit begint al halverwege duin of strand wanneer ze weet dat ze op de terugweg is.
Ze gaan dan drammen, springen, en wordt vooral erg druk...

Ik probeer meestal de heenweg van de rit veel te draven en evt. wat te galopperen.
Zo gauw ik op de terugweg merk dat ze weer lastig begint te worden ga ik stappen, en dan stap ik vaak de hele weg naar huis...

Als ze dan echt lastig blijft neem ik nog wel eens een stukje een andere route zodat ze even niet meer richting huis gaat of ik rijd als ik op stal aan kom nog een paar rondjes door de bak.
Dan wordt ze meestal heel erg boos, maar ik vind dat ze moet leren dan ze niet naar huis mag racen en dat richting huis niet altijd betekent dat het werk klaar is...
Ze blijft lastig, maar we houden vol... Knipoog