Startleeftijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eerik

Startleeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 21:47

Hallo,

Mijn dochtertje wordt bijna 4 jaar. Vanaf welke leeftijd is het verantwoord om te gaan "paardrijden"

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groet, Erik

DL_

Re: Startleeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:52

Op veel manege's is er een bepaalde leeftijd voordat een kind mag gaan lessen, gemiddeld ligt die tussen de 5 en de 6, maar dat kan natuurlijk verschillen, er zijn ook manege's waarop ze al op de 4de mogen gaan lessen, maar daarvoor zal je even moeten zoeken. De meeste manege's hanteren de 5 á 6 jaar regel.

Overigens denk ik wel dat 4 nog wat te jong is, afhankelijk van hoe ver het kind ontwikkeld is natuurlijk. Ik ben van mening dat 5 of liever nog 6 een mooie leeftijd is.

ETmelanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:52

Natuurlijk kan een dochter met 4 al wel op een paard en er zijn veel kinderen die op die leeftijd op een shet rijden, maar het gaat erom vanaf wanneer je kind evenwicht heeft. Jonge kinderen zakken vaak scheef in het zadel e.d. omdat ze gewoon het evenwicht wat een kind van bijvoorbeeld 6 al wel heeft. Vanaf 6 is bij ons ook de leeftijd dat je lid mag zijn van een ponyclub. Je kunt haar natuurlijk nu al wel rustig rondjes laten rijden e.d., daar wordt ze zeker niet slechter van. Maar voor het zelfstandig paardrijden zal ze denk ik toch iets ouder moeten zijn.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:55

Ik heb wel eens een heel stuk gelezen over jonge kinderen en paardrijden. Daarin werd aangeraden pas vanaf een jaar of 5 a 6 een kind echt te laten paardrijden.
Het had iets te maken met de heupjes van kinderen die jonger zijn. Eeen keer op een pony zitten kan natuurlijk geen kwaad, maar met regelmaat rijden was erg slecht voor de ontwikkeling van de heupen aldus die medicus.. Het preciese weet ik er ook niet van hoor!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:59

overigens staat deze wel verkeerd gok ik zo, ik TeM even..

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:15

Ik heb wel eens begrepen dat het voor de ontwikkeling van de heupen van meiden slecht kan zijn om al jong paard te rijden. Natuurlijk kan het geen kwaad om spelenderwijs op een pony te zitten, maar voor echt regelmatig rijden is ze nog wel erg jong hoor..Ik dacht dat een jaar of 6/7 beter is.

GentleZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:29

Toen ik wou paardrijden was ik 7 maar omdat 'ze' aanraden vanaf 8 te beginnen vanwege de groei en botten enzo mocht ik er pas later op. Uiteindelijk was ik 9...

Maar je ziet zoveel kinderen die er al veel eerder opzitten. Ik denk dat 4 of 5 jaar wel goed is met een leuke. brace en wat oudere pony hoor! Lachen

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:33

Bij mij op de manege mocht je vanaf 6 jaar in de smurfenles. Dat was een les waarbij het eigenlijk alleen om het wennen ging. Er liepen mensen naast de pony's en de les bestond uit een half uurtje stappen...misschien 1 rondje draven.

Vanaf 7/8 jaar vind ik dat kinderen genoeg kracht en evenwicht hebben om zelfstandig te gaan paardrijden. Maar ook dat is afhankelijk van de geestelijke en lichamelijke ontwikkeling van een kind. Overigens kan ik me niet voorstellen dat ééns per week een uurtje les de groei van je kind kan belemmeren.

Dus: nu af en toe een rondje stappen en wennen
Als je dochter 7 is gewoon op ponyles!

Heel veel plezier in ieder geval!

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:31

Ik ben ook met 4 begonnen op Manege t hetjen in Stein (limburg) Maar volgens mij zijn nu de leeftijden verandert, qua manege lessen

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:49

Inderdaad, vanaf 7,8. Ik ben wel eerder begonnen en heb in het verleden heel wat last gehad van schouder, heupen, knieen. Maar ik kan natuurlijk nooit zeggen dat dat komt door het paardrijden, dat weet je niet.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:53

Ik zit al vanaf mijn geboorte op paarden en vanaf mijn (nog net geen) 4e op paardrijden. Tussen mijn 3,5 en 4 was dit eens in de maand een half uur, vanaf 4 eens in de 2 weken een half uur en zo steeds verder opbouwen...

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:59

Ik zou het toch eng vinden om mijn dochtertje(niet dat ik die heb, maar goed) op een pony te zetten, van geen een pony weet je dat hij 100% bomproof is, kan ALTIJD wat gebeuren. Ik denk niet dat zo'n jong kind dan weet wat te doen. Af en toe even erop laten zitten terwijl iemand de pony vasthoud en iemand het kind in de gaten houd zou eventueel wel kunnen. Een jong kind kun je weinig leren, wat slecht is voor zowel de pony als de rijstijl van het ruitertje.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:14

Zou het niet overhaasten Lachen Bij ons is het volgens mij ook 7/8.
Maar ik denk ook dat een kindje die er (perongeluk) op 4 jarige leeftijd afvalt, ook sneller angst blijft hebben dan een kind van 7/8.. tenminste lijkt me. Clown
Maar af en toe rondje stappen lijkt me geen probleem. Echt les zou ik nog niet doen!