Als het zadel goed op je paard ligt is aan het eerste vereiste voldaan.
Als je dan kijkt naar wat jouw lichaam nodig heeft dus korte of lange zweetbladen of andere relevante zaken, en je zorgt ervoor dat daar aan voldaan wordt dan moet je zo weg kunnen rijden.
Ik heb gereden op springzadels, veelzijdigheidszadels en dressuurzadels, het bleek dat ik met mijn korte benen niet op ieder zadel alles moest willen kunnen, ik ben nog van die groep waar van verwacht werd dat je overal op wegreed en in de prijzen zat.
Heel revolutionair ben ik toen begonnen aan een KN-zadel, ja medeboksters ook toen hadden ze die al.
Ik kon toen meer vanuit mijn lichaam aan de slag en hoefde mijzelf niet in allerlei bochten te wringen om tot een fatsoenlijk resultaat te komen.
Ik heb hiervan veel geleerd wat de meeste personen hier op bokt niet meer zullen pakken en dat is voor een deel jammer, ik durf nu na zeer geruime tijd en niet echt gereden te hebben op een paard te stappen met welk zadel dan ook, ik zal zelf gebroken zijn maar het paard heeft fijn gelopen en de juiste training gehad.
Ik wordt nu nog wekelijks gevraagd om paarden te rijden voor mensen en ja vandaag weer een Z2-paard aangeboden gekregen om te rijden voor een stal/eigenaar.
Gezien mijn tijd en lichaam pas ik maar dat zegt wat over de stijl van rijden en dat heb ik geleerd door overal op gezet te zijn en voorrijden voor de verkoop of wat dan ook.
We kunnen ook te veel aangepast willen rijden waardoor we misschien niet maar aan het echte rijden en leren toe komen?
Ik heb voor mijzelf een 3-jarige uitgezocht, hier ligt een County-zadel op van ons omdat dit bij dit paard past en ik zorg dat ik er mee zal rijden op de manier die past bij het paard, hoe klinkt dat?
Kortom soms zul je je aan moeten passen aan het paard of dat het zadel past bij je of niet, jammer dan gewoon een kwestie van doen en leren er mee te rijden.
Een zadel kan zeker dus invloed hebben op je zit maar het is de kunst om op een zadel weg te rijden wat past bij je paard en misschien minder bij jou.