Hoeveel is de invloed van een zadel op je zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flyfly

Hoeveel is de invloed van een zadel op je zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 19:33

De titel zegt het al. Nu heb ik een veelzijdigheidszadel maar zit er over te denken om een dressuurzadel aan te schaffen binnenkort, want ik zal toch nooit een parcoursje springen. Zal het echt veel uitmaken voor je houding?
Ik heb de neiging om wat in elkaar te zakken, dan weer teveel voorover te zitten en dan weer achterover.
Is er echt zoveel verschil tussen zadels of ook een kwestie van aanwennen?

xManOnn

Re: Hoeveel is de invloed van een zadel op je zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:34

Die invloed is bij mij erg groot.. Ik heb namelijk bij een dressuurzadel de neiging om mijn benen omhoog te trekken, terwijl je ze lang moet houden zeg maar.. Maar oefening baart kunst.. Want het ging de tweede keer gelijk al beter bij mij Lachen

sibyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:36

Een goedpassend zadel zou je als ruiter in een goede houding moeten zetten, of het nu een dressuur of een veelzijdigheidzadel is. Het probleem ligt niet altijd aan het zadel zelf maar hoe het op je paard ligt. De meeste ruiters leggen het nog wat te ver naar voor waardoor je de neiging hebt om "onderuit" te zakken in je zadel, maar het kan ook een te smal zadel zijn zodat de voorkant te hoog ligt en dus je houding beinvloed. Maar wennen moet je altijd aan een zadel natuurlijk Knipoog
Groetjes

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 06:34

Bij mij doet het heel erg veel.
Ik kan ook prima op een VZ of springzadel rijden, maar merk echt dat mijn houding slecht is.

Ik heb jaren met een Passier gereden. Zadel zat fijn, maar ik had er te weinig steun aan. Ik zat te onrustig.
Nu heb ik sinds kort een KN. Ik kan veel beter stilzitten en heb een betere houding. Dit heeft ook weer meteen invloed op mijn paard. Ze loopt nu veel fijner. Een goed passend en fijn zadel is zowel voor ruiter als paard erg belangrijk.

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:13

Een goed passend zadel kan je zit enorm veranderen!
Een zadelmaker kijkt wat goed voor je paard is, maar tevens wat bij jou als ruiter past.

Zo heb ik een jaar geleden de overstap van een Ainsley Vanguard (18 inch) gemaakt naar een KN Allegro (16.5 inch) . Ik heb enorm moeten wennen aangezien het twee compleet verschillende zadels zijn, maar het is mijn houding en zit zeker ten goede gekomen.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:46

Bij mezelf merk ik het wel heel erg. Als ik op een dressuurzadel rij zit ik veel lekkerder en beter, op een veelzijdigheidszadel is dat wel anders Knipoog Maar ik heb ook houvast nodig en dat heb je op een veelzijdigheidszadel niet, vind ik dan Knipoog

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:00

Ik loop al tijden met het idee dat ik op een dressuurzadel beter ga zitten, maar de stalhouder adviseerde mij om dat in mijn geval toch niet te doen. Of dat gebaseerd is op het feit dat ik nogal graag spring weet ik niet, maar ik heb nog steeds het idee dat ik misschien wel profijt kan hebben van een dressuurzadel.

Binnenkort ga ik met privé lessen beginnen en het is mijn bedoeling om daar met name in het begin mijn zit eens grondig aan te pakken. Ik wil dan ook eens met haar het verschil tussen een veelzijdigheids en dressuurzadel bespreken hoewel ik vermoed dat ze dat zadel ook eens achterwege wil laten.

Aanschaf van een nieuw zadel moet sowieso nog een klein jaartje wachten, momenteel is ze aardig rond van het veulen en als ik een zadel ga kopen wil ik er natuurlijk wel een die echt past.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 02:59

Als het zadel goed op je paard ligt is aan het eerste vereiste voldaan.
Als je dan kijkt naar wat jouw lichaam nodig heeft dus korte of lange zweetbladen of andere relevante zaken, en je zorgt ervoor dat daar aan voldaan wordt dan moet je zo weg kunnen rijden.

Ik heb gereden op springzadels, veelzijdigheidszadels en dressuurzadels, het bleek dat ik met mijn korte benen niet op ieder zadel alles moest willen kunnen, ik ben nog van die groep waar van verwacht werd dat je overal op wegreed en in de prijzen zat.

Heel revolutionair ben ik toen begonnen aan een KN-zadel, ja medeboksters ook toen hadden ze die al.
Ik kon toen meer vanuit mijn lichaam aan de slag en hoefde mijzelf niet in allerlei bochten te wringen om tot een fatsoenlijk resultaat te komen.

Ik heb hiervan veel geleerd wat de meeste personen hier op bokt niet meer zullen pakken en dat is voor een deel jammer, ik durf nu na zeer geruime tijd en niet echt gereden te hebben op een paard te stappen met welk zadel dan ook, ik zal zelf gebroken zijn maar het paard heeft fijn gelopen en de juiste training gehad.
Ik wordt nu nog wekelijks gevraagd om paarden te rijden voor mensen en ja vandaag weer een Z2-paard aangeboden gekregen om te rijden voor een stal/eigenaar.
Gezien mijn tijd en lichaam pas ik maar dat zegt wat over de stijl van rijden en dat heb ik geleerd door overal op gezet te zijn en voorrijden voor de verkoop of wat dan ook.

We kunnen ook te veel aangepast willen rijden waardoor we misschien niet maar aan het echte rijden en leren toe komen?

Ik heb voor mijzelf een 3-jarige uitgezocht, hier ligt een County-zadel op van ons omdat dit bij dit paard past en ik zorg dat ik er mee zal rijden op de manier die past bij het paard, hoe klinkt dat?

Kortom soms zul je je aan moeten passen aan het paard of dat het zadel past bij je of niet, jammer dan gewoon een kwestie van doen en leren er mee te rijden.

Een zadel kan zeker dus invloed hebben op je zit maar het is de kunst om op een zadel weg te rijden wat past bij je paard en misschien minder bij jou.

Flighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:46

Ik denk inderdaad dat een zadel wel je zit kan veranderen.

Ik heb zelf nogal de neiging om bij een VZ zadel m'n benen te gaan klemmen(omhoog te trekken), maar als ik met een dressuur zadel rijd heb ik dat helemaal niet, dus voor mijn houding is het iig beter Knipoog
En doordat je al langer zit met je benen, wordt je rug ook rechter.
Succes met de keuze!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 14:06

Mijn instructeur keek vorige week naar mijn zadel en zei toen dat het wel moeilijk was om op dit zadel rechtop te zitten. Het ligt namelijk wat achterover. Kun je wel beginnen met schuimrubber eronder te leggen maar dat is telkens weer zo'n gepuzzel. Het moet er bij mij dan ook echt recht onderliggen en niet aan de ene kant wat meer oversteken, dan krijg ik een raar gevoel.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:57

Ik heb sinds kort een dressuurzadel en mijn houding is veel beter. Ik heb ook de neiging om voorover te leunen en met dit zadel helemaalniet. Let dan wel op of je zadel een diepe zit heeft.

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:17

ik merk het echt goed,
ik zit gewoon veel netter in mijn dresuur zadel,
maar dat wil dan weer niet zeggen dat ik heel veel slechter zit in mijn VZH, maar dressuur zit nou eenmaal makkelijker.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:24

Ik heb een hele poos op een Kn gereden. Qua beenligging het perfecte zadel voor mij, maar qua zit juist helemaal niet! Ik had knopen in mijn rug zitten waardoor ik al niet perfect kon zitten, maar kreeg hierdoor gewoon echt pijn in mn rug. Nu zijn de knopen opgelost en rij ik al een poos op een pagony veelzijdig. Ik heb geprobeerd om weer op de Kn, maar kreeg wederom de rugpijn terug. Ik rij veel beter op zadels met een ruim niet vastgezet zitvlak en weinig beenwrong. Ik heb maar korte pootjes en dat zit me in de weg op een of andere manier. Juist op bv een springzadel kan ik makkelijker rechtop zitten. (met de nodige korrectie natuurlijk wel, want ga ook niet helemaal uit mezelf gelijk perfect erop zitten natuurlijk) County dressuurzadels bevallen me wel erg goed. Het is natuurlijk ook belangrijk hoe het zadel op het paard ligt, want zodra het iets achterover ligt dan kun je een nog zo goed passend zadel voor de ruiter hebben (even het paard buiten beschouwing gelaten) maar dan nog kan die ruiter daardoor niet op de manier in het zadel gaan zitten zoals het eigenlijk bedoelt was!

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:05

Je hebt ook VZ zadels die neigen naar een dressur zadel maar wara je dus nog wel fijn een sprongetje mee kan maken...en je hebt zadels waar je je kniestuk eraf kan halen dus een dressur ercan kan maken of een spring zadel..... kijk een sgoed in het rond bij verschillende leveranciers...lang leve internet!
Ik zou zeker wachten met een nieuw zadel totdat je paard geveuld heeft en weer in normale proportie terug is...dus weer strak in de vel.