snelle galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

snelle galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 18:59

Hey,

omdat ik in het verleden een schrik heb opgelopen van rijden, ben ik er nu stilletjes aan terug mee begonnen, op een haflinger.

Nu, in stap en draf gaat alles goed, maar vanaf dat we in galop aanspringen is het alsof ze de duivel heeft gezien.

De lesgever in kwestie zelf heb ik niet zo'n goede band mee, omdat hij van het principe is van 'paard is onderdanig aan de mens', dus daar neem ik ook geen les meer bij!

Een andere lesgever is momenteel geen optie omdat ik nog steeds niemand gevonden heb Clown

iemand tips om haar rustig in galop te laten overgaan en het dan ook rustig te houden?

Kelly_ann

Re: snelle galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:15

Paard is toch ook onderdanig aan de mens.... Knipoog Jij wilt graag rustig galopperen, en nu moet jij een manier zoeken om dit voor elkaar te krijgen.

Wat zijn de instructies die je krijgt in de les?

Galoppeer aan in de hoek vóór de korte zijde, en blijf vervolgens aan die kant op een volte rijden.
Blijf goed diep in je zadel zitten, maak ophoudingen en ontspan daarna weer. Van constant tegenhouden gaan paarden vaak trekken en sneller.
Sommige paarden hebben nog niet zoveel balans, zachtjes galopperen kunnen ze dan gewoon niet. Galoppeer liever stevig door, door zelf aan te drijven, jij bepaalt dan het tempo, en dat geeft jou een gevoel van controle. Meer dan wanneer je constant probeert te remmen en het niet lukt.

Misschien heb je toch nog wat angst en lijkt het daardoor erg hard. Hou zelf de controle door aan te galopperen op jou hulpen, en door terug naar de draf te rijden als je het idee hebt dat ze niet meer goed reageert op je hulpen in galop. Daarna kan je nog een (paar) keer aangalopperen.
Blijf zelf ademen in de galop, zo vloei je ook je eigen spanning af.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 19:40

voor mij is paard gelijk aan mij Lachen Ik ben ervan overtuigd dat een onderlinge vriendschap meer doet dan paardje straffen als het niet onderdanig is :Y

Al dat gezever van: paard mag niet uit mijn hand eten want ik ben de meester, paard mag niet eten voor ik de stal uit ben want ik ben meester, dat moet ik allemaal niet!

tja, noem me paranoide Knipoog

Lesgever zegt, paard terugnemen en slaan met de zweep als straf. Gaat er bij mij niet in?

en inderdaad, ik heb echt nog schrik...

marle_sheila

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:50

zorg dat je, voor je aanspringt, een rustige, beheerste draf hebt waar je controle over hebt. Wanneer je aanspringt, moet ik ook nog het geval zijn. Gaat ze hard(er) draven, moet je weer opvangen naar de draf die je eerst had. Zorg dat je, als je in de galop zit, niet gaat klemmen met je benen of heel krampachtig gaat zitten. Gewoon rustig kleine ophoudingen maken maar wel zorgen dat ze aan het been blijft. Zorg inderdaad dat je zelf niet bang bent! Veel succes, ook naar het zoeken van een nieuwe lesgever!!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:10

Ik zou de haflinger eerst een tijdje laten gaan, meestal worden ze daarna wat rustiger.
als dat niet helpt, weet ik het ook niet

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:27

ik heb een paard en sinds een week doet hij pook zo.. en ja ik rijd sinds een week WEER met sporen op hem maar voor dat hij kreupel wa heb ik er nooit last van gehad,, maar hij galopeerd normaal aan en dan word het vliegen maar hij stopt niet meer

sterker nog hij word bang voor de teugels dus gaat alleen harder:O nu trek ik hem naar een kant om dat hielp maar het is ineens ook weer verdwenen

en wat ik ook zou doen is kleine korte ophoudingen

dkorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:20

Mijn paard heeft ook een vrij snelle galop. Bij haar werd het veroorzaakt door het feit dat ze haar balans nog niet had gevonden in de galop.
Oefeningen die ik veel met haar heb gedaan zijn bijvoorbeeld:
-korte stukken galopperen, bijvoorbeeld maar een rondje door de bak, of een grote volte, daarna terug naar draf, balans en rust terugvinden en na een paar draf oefeningen weer aangalopperen etc. Zo nu en dan afwisselen met langere stukken in galop.
-aangalopperen vanuit stap als dat lukt.
- galopperen op een grote volte, en de volte zo sluiten dat het paard nog net in galop kan blijven. Dit heel goed ondersteunen met je binnenbeen en buitenteugel. Niet gaan hangen om tempo te controleren, dit komt vanzelf. Hierna de volte weer openen.

Tips die ik nog kan geven: Ga niet aan de teugels hangen, maar probeer zwaar te gaan zitten. Geef lucht met je binnenteugel, ondersteun met je buitenteugel. Houd je benen aan het paard (ondersteunen zonder aan te drijven) en steek ze dus niet naar voren. Maak inderdaad korte ophoudingen met je teugels, (stuur / corrigeer en ontspan, stuur en ontspan, etc).

Wij zijn er ook nog niet, maar het wordt al beter (onze rengalop is al een actieve middengalop geworden *LOL*

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:21

marle_sheila schreef:
zorg dat je, voor je aanspringt, een rustige, beheerste draf hebt waar je controle over hebt. Wanneer je aanspringt, moet ik ook nog het geval zijn. Gaat ze hard(er) draven, moet je weer opvangen naar de draf die je eerst had. Zorg dat je, als je in de galop zit, niet gaat klemmen met je benen of heel krampachtig gaat zitten. Gewoon rustig kleine ophoudingen maken maar wel zorgen dat ze aan het been blijft. Zorg inderdaad dat je zelf niet bang bent! Veel succes, ook naar het zoeken van een nieuwe lesgever!!

dit zal een van de dingen zijn die het beste helpt,
oefen het anders een x als ze vast zit aan een longeerlijn als dat je een beter gevoel geeft!'
succes ermee Lachen

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:02

Korte stukken galopperen en als je galloppeert heel diep gaan zitten dus je denkt jezelf door je zadel heen....massa maken en blijf zelf goed rechtop en kijk desnoods lekker arrogant met je neus omhoog...dan maak je nog meer masse van jezelf in het zadel...ga desnoods een beetje onderuit gezakt galopperen maar wel je rug recht...en kleine korte stukjes en het liefst een volte en probeer die dan te verkleinen en tevergroten...het zal niet in 1 keer lukken maar langzamerhand zal je verbetering merken.
Je kan ook met een zwaardere stem heel zachtjes "hoooo' zeggen .... om nog eens extra een stemhulp tegeven bij het zware zitten.