Jong paard moeilijk galopperen onder zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

T3mptati0n

Jong paard moeilijk galopperen onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 16:31

Ehm, Hoi! Vork

Ik rijd sinds kort een jong paardje bij, maar deze heeft, zoals denk ik wel veel meer jonge paarden, moeite met de galop. Ze heeft haar evenwicht niet en ze kan niet op eigen benen lopen. Ik ben in de draf en stap al bezig met zoveel mogelijk overgangen rijden, zodat ze wat meer kracht in haar achterlijf krijgt. Maar wat kan ik nou nog meer doen? Ik heb trouwens nog nooit gegaloppeerd op haar, omdat ik er pas 3 keer op heb gereden. Aan de longe vind ze galop ook moeilijk en valt ze snel uit de galop. Als ze gewoon los rent, zeg maar, vind ze galop leuk en blijft ze galopperen. Er is wel met haar gegaloppeerd onder het zadel, maar dit vind ze dus nog errug moeilijk.

Wie oh wie heeft een oplossing voor mij? Sigaar

_Cindy

Re: Jong paard moeilijk galopperen onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:06

Je geeft het zelf al aan: het paard is nog niet in balans en heeft te weinig kracht in haar achterlijf. Dan zou ik nog niet aan de galop beginnen. Eerst moet de galop aan de longe goed zijn en de stap en draf onder het zadel moeten meer bevestigd zijn.

Als je dan uiteindelijk gaat galoperen, zou ik kleine stukjes rechtuit galoperen, heel rustig aan beginnen. Liever 5 keurige galoppassen over een keurige overgang draf/galop en je kunt hem terug nemen wanneer jij wilt, dan slecht aanspringen, een paar rondjes doorgaloperen waarbij hij helemaal uit elkaar loopt zodat hij vervolgens zelf terug gaat naar draf.

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:08

Daar ben ik het ook mee eens!
Eerst lekker de balans in de stap en draf vinden, dan komt derest vanzelf wel.
Ik rijd nu ook op een jong paardje en die gallopeerd al aardig rustig, dus het is ook van nature of het er al in zit ja of nee.
Succes ermee Haha!

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:10

Mijn vorige 3 jarige paardje vond het ook heel moeilijk.
Ik heb hem veel ( bijgezet ) gelongeerd en dan veel laten galloperen. ( wel rustig opgebouwd natuurlijk ).
Ze hebben dan niemand op hun rug, dus dat is een stuk makkelijker om te 'leren' galloperen.

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:06

Er zijn al een aantal nuttige tips genoemd. Ik weet niet of het tot jouw mogelijkheden behoord, maar misschien kan je buitenuit galloperen. Dan kan je gewoon rechtuit en heb je geen last van alle bochten van de bak en kan je paard sterk worden.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:28

ja, onze fries vond/vind dat ook nog erg moeilijk, ik heb hem eerst in stap en draf goed laten lopen tot dat hij op 4benen goed kon staan*balans*, daarna pas aan de galop begonnen. het was echt race bij hem, wou alleen maar hard, naja laat maar gaan, maar wel weer terug als jij dat wil en niet als hij dat wil. en dan als hij op 4 benen loopt ga je pas naar een *beheerste galop*. tenminste zo is het bij aangeleert Clown

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:53

Ik zou eerst eens gaam werken in het rechtrichten in stap en dan pas aan draven en galoperen denken, je kan dat ook heel geod aan de hand oefenen in stap en draf en denk als je paard in stap en draf in balans is dat de galop ook beter gaat.
Gebruik a.u.b geen bijzet , dat is niet de juiste manier om een paard in balans te krijgen, is te dwangmatig en dat gaat alleen maar tegen je werken als je echt verder wil met rijden.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 11:40

Ik zou in ieder geval alle tips gebruiken, en vragen aan mijn toekomstige lesgever welke het beste zou zijn. In ieder geval bedankt voor de tips!

Florentine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 12:07

Je kan het best op een lang stuk gaan galoperen, dus in een grote bak 20x60 of gewoon buiten. op een weiland of ergens anders, wel zo makkelijk voor je paard zonder bochten.

groetjes florentine

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 12:02

Oké, ik heb weer hulp nodig, haha. Nu is het zo dat het galopperen aan de longe bevestigt is, dit vind ze ook superleuk om te doen en ze heeft blijkbaar haar evenwicht dan wel. Draf en stap onder het zadel zijn bevestigd, alleen als ik aangaloppeer valt ze in de hoeken naar binnen, ook als ik een volte galoppeer valt ze naar binnen. Wat kan ik hier aan doen?

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:48

Als ze naar binnenvalt in de wendingen is geeft aan dat ze nog niet echt bevestigd is in de galop. In de wendingen moet ze haar binnenachterbeen er nog meer onderzetten. Probeer eerst veel rechtuit te galopperen en kleine overgangen te rijden, heel veel arbeidsgalop/middengalop en weer terug. Ook niet al te lang achter elkaar galopperen wil nog wel eens helpen. Valt ze aan de longe ook naar binnen in de galop?

Ook aan de longe proberen veel tempowisselingen maken, maakt haar sterk.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 17:29

Aan de longe valt ze niet naar binnen, echt alleen als je op haar zit. We longeren haar met dubbele longeerlijn, omdat haar niet in de krul te rijden/trekken. Ze loopt sinds ze onder het zadel is al mooi over haar rug, en alles is heel ontspannen gebeurd. Vandaar dat we nog aardig rustig met haar omgaan, zodat we dat erin houden.
Tempowisselingen aan de longe doen we ook. Ik doe vooral heel vaak stap-draf-hardedraf-stap-draf-galop-draf-stap. Ze loopt ook voor de kar en reageert dus goed op je stem.

Leenniieeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:45

Ik zou het ook nog een beetje de tijd geven,
ik heb ook een jong paardje... en die wou rechts om eerst helemaal niet galoperen.
Dus dat heb ik gewoon gelaten en na een tijd ging het hardstikken goed!
Hij was meer ontwikkeld en sterker geworden. En ja... Ik zou goed met me binnenbeen eraan blijven rijden in de galop en idd wat andere al zeiden lange rechte stukken galoperen. Maak het jezelf en je paard niet te moeilijk. Succes

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:18

Ik rijd ook een jonge tinker
Die kan ik in het bos onder het zadel wel in galop krijgen
maar in de bak lukt het me ook nog niet.
dus eerst flink in het bos oefenen,
Rechtdoor is natuurlijk ook makkelijker dan een bocht door

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:27

Je moet echt wachten net zolang de benen van het jonge paard wel goed zijn en het paard wel genoeg balans heeft. Dan zou ik ook eerst alleen met de longe rijden met zadel op het paard maar zonder jou en en als het jonge paard dat ook 5 min. kan volhouden zal ik langzaam beginnen met galopperen met mij erop!

Groetjes Mariska

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:22

Ik zou er geloof ik nog niet te veel aan doen. Gewoon stappen en draven en dan af en toe kleine stukje rechtuit galloperen. Ga niet aan haar hoofd zitten, ze moet eerst leren op haar eigen benen te lopen.
Succes!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:24

Kilometers maken buiten is vaak een prima oplossing Lachen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:26

de galop veel oefenen aan de longe. Zodra die goed gaat ,en je ook met stemcommando het paard in galop kan zetten aan de longe, kun je t onmder het zadel gaan proberen. In t begin kan je dan met je stemhulp nog helpen omdat die dus is bevestigd door t longeren.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 17:07

Oeh, vandaag voor het eerst onder het zadel gegaloppeerd. Ging super. Ze wil nog erg hard, zodat ze dan denkt dat ze niet omvalt ofzo. Ze sjeest echt plat door de bochten. Heb haar op allebei de handen een stukje laten galopperen. Dit wil ik iedere week uitbreiden oefenen en met de tijd uitbreiden. Ze vond het zelf ook leuk dat ze in galop mocht haha. Gelukkig liep ze daarna weer mooi ontspannen en over haar rug. Ben echt blij met haar Lovers. Oja, galop aan de longeerlijn doet ze wel, omdat ze de stemcommando's al is gewent van voor de kar lopen. Ze kan alles dus op stemcommando. Tis gewoon een kwestie van sterker worden, maar dat komt wel met de tijd Lachen

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:32

Mij werd geadviseeerd als je in de bak rij... rij hem/haar in galop op het rechte stuk, dan korte zijde draf, dan weer ingalop aanspringen en dan komt dat vanzelf, die van mij heeft er ook moeite mee.. laat maar doen hoor, komt vanzelf en veel oefenen met geduld.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:37

Die van mij had ook moeite met galop, ik ging hem eerst sterker maken in draf en stap. Later ging ik veel longeren en dan door laten galoperen. Nu blijft hij wel in galop onder het zadel. Alleen gaat hij moeilijk in de rechtergalop, daar ben ik nu mee bezig. Maar met veel geduld lukt het uiteindelijk wel. Lachen

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:56

Ik zou een jong paard niet teveel longeren, maar rechtuit rijden. Liefst gewoon buiten als dat mogelijk is. Wil niet zeggen dat je buiten niet ook wat oefeningetjes kan doen.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 14:18

Mijn vriendin begon laatst ook wat te zeggen. Ze zei dat je in galop juist veel voltes moet rijden. Juist omdat ze dát moeilijk vind. Maar omdat ze zo jong is, doe ik dat liever niet i.v.m haar benen. Het is een aardig bespierd paardje ze is alleen rank. Naja, donderdag de volgende kans Lachen