Paard trekt teugels uit handen tijdens opstappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roosbananas

Paard trekt teugels uit handen tijdens opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 14:15

Sinds kort mag ik weer aan de slag met paardlief.
Ze heeft 5 maanden stilgestaan. (operatie, revalidatie)

Ze trekt altijd op hetzelfde moment en dat is wanneer ik van de grond afzet om op te stijgen.
Zo haalt ze me steeds uit evenwicht waardoor ik soms echt in het zadel klungel.
Bovendien heb ik echt geen idee waarom ze dit doet.
Haar mond is onlangs nog nagekeken, het zadel past, ze heeft geen rugklachten etc.

Hoe kan ik dit afleren?
Moet ik het medisch gaan zoeken of moet ik het probleem bij mezelf gaan zoeken?
Ze doet het overigens ook als iemand anders opstapt.

Alvast bedankt.

paardje2005

Re: Paard trekt teugels uit handen tijdens opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:17

blijft je paard braaf stil staan? zo ja dan zou ik de teugels gewoon loshangen. mijn paard deed dit ook een poosje, en dan liet ik de teugels gewoon loshangen. of ik liet ze los op het moment dat hij zijn hoofd naar beneden deed. hij hield er vanzelf weer mee op.

als je paard net weer is nagekeken dan lijkt het mij geen medisch probleem. eerder geen zin.of gewoon klieren
Laatst bijgewerkt door paardje2005 op 25-10-07 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Rahel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:18

idd, als die braaf los blijft staan Ja zou ik ze los laten en dan gewoon opstappen. en als je zit ze vastpakken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:20

Als je er op vertrouwd dat je paard stil blijft staan, zou ik de teugels loslaten.
Anders met opstapje opstappen (is trouwens ook veel beter voor je zadel en voor de paardenrug)

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 14:22

Soms gaat ze er vandoor als ik me neerzet (of er in klungel *LOL* ). Gewoon in stap hoor.
Het is ook niet dat ik in haar mond trek of iets dergelijks.
Ze heeft en erg gevoelige mond die ze opent bij 't minste druk.
Gewoon een licht contact.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:28

Ik pak mijn teugels in eerste instantie bij het opstijgen samen in mijn linkerhand aan het zweetblad, daar krijgt de mijne het althans niet uit mijn handen getrokken en ik kan genoeg achterover leunen voor het opstijgen bij grotere paarden (ik ben zelf klein).

Mijn paard heeft een tijd hetzelfde gedaan, zelfs met lange teugels probeerde hij ze los te trekken, en ja, dan aan de wandel natuurlijk Clown

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:31

zodra ze wil weg lopen, haar direct in de achteruit zetten. een paar pasjes maar en dan stil zetten. weer opnieuw proberen op te stappen. gaat ze weer lopen, weer in de achteruitzetten en weer stilzetten.

NIET opstappen zolang zij loopt, want dan blijft ze dit doen. ze leert het vanzelf af op te lopen met deze methode. mijn paard en menig paardebeest dat ik onder mijn kont heb gehad heeft het zo kunnen afleren.

heb je haar zover dat ze netjes stil staat, dan kun je met een losteugeltje opstappen, en trekt ze je ook niet uit het zadel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:35

Jawel hoor, stilstaand gewoon neus naar grond brengen en je vrouwtje is de teugels kwijt *LOL*

NeonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:35

als hij pas helemaal nagekeken is... denk ik niet dat het medisch is... misschien dat hij dit gewoon doet omdat hij het niet fijn vind dat er opeens een gewicht aan 1 kant van hem hangt... en vervolgens in het zadel ploft... (dat idee krijg ik namelijk een beetje na je laatste commentaartje Tong uitsteken) probeer op te stappen met een krukje waardoor je er gemakkelijker/sneller/ en minder lomp Tong uitsteken op komt Lachen grote kans dat ze dan ook niet meer weg loopt Lachen en anders zet je paardlief met haar koppie tegen de bakrand... en stapt dan op met behulp van het krukje

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 14:37

Urielle schreef:
Ik pak mijn teugels in eerste instantie bij het opstijgen samen in mijn linkerhand aan het zweetblad, daar krijgt de mijne het althans niet uit mijn handen getrokken en ik kan genoeg achterover leunen voor het opstijgen bij grotere paarden (ik ben zelf klein).

Mijn paard heeft een tijd hetzelfde gedaan, zelfs met lange teugels probeerde hij ze los te trekken, en ja, dan aan de wandel natuurlijk Clown

Ik houd mijn teugels ook in mijn linkerhand, maar dan wel bij de voorboom van het zadel. Zelfs als ik de teugels op het einde vast heb, moet ze nog trekken (naar beneden) waardoor de teugels te kort worden en ik word meegetrokken.
Ik laat de teugels niet los..
Mijn paard is 173 en ik 178.

Is jou paard er uiteindelijk zelf mee gestopt?

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 14:40

paardje2005 schreef:
zodra ze wil weg lopen, haar direct in de achteruit zetten. een paar pasjes maar en dan stil zetten. weer opnieuw proberen op te stappen. gaat ze weer lopen, weer in de achteruitzetten en weer stilzetten.

NIET opstappen zolang zij loopt, want dan blijft ze dit doen. ze leert het vanzelf af op te lopen met deze methode. mijn paard en menig paardebeest dat ik onder mijn kont heb gehad heeft het zo kunnen afleren.

heb je haar zover dat ze netjes stil staat, dan kun je met een losteugeltje opstappen, en trekt ze je ook niet uit het zadel.

Het probleem is dat ze stil staat, maar als ik wil opstijgen, trekt ze waardoor ik eigelijk mijn evenwicht verlies en inderdaad nogal eens vervelend in het zadel kan terechtkomen.
Pas als ik in het zadel zit, gaat ze er vandoor..

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:41

Urielle schreef:
Jawel hoor, stilstaand gewoon neus naar grond brengen en je vrouwtje is de teugels kwijt *LOL*

moet je ze natuurlijk wel bij het einde beet houden, of een extra stukje touw eraan waar je de teugels aan vast kan houden.
had ik ook bij een fjord die dit flikte, daar had ik pony teugels bij, 1 keer trekken en ik was ze kwijt bij opstijgen. had er een dun stuk touw aan gedaan die ik dan vast hield met opstappen. en het paardje maar met zijn snuit naar de grond, maar bleef braaf staan. dus ik stap op, haal de teugels binnen. touwtje gooi ik op de grond en rij zo weg. na 3 keer had ie het wel gezien en was het klaar Clown

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:42

roosbananas schreef:
paardje2005 schreef:

Het probleem is dat ze stil staat, maar als ik wil opstijgen, trekt ze waardoor ik eigelijk mijn evenwicht verlies en inderdaad nogal eens vervelend in het zadel kan terechtkomen.
Pas als ik in het zadel zit, gaat ze er vandoor..

nou dat zet je haar de volgende keer met de snuit in de hoek(over de bakrand, nog beter, kan ze ook niet naar beneden). stap je met een los teugeltje op. stap jij heel subtiel op, en land je heel zachtjes in het zadel. en laat je haar een paar tellen in de hoek staan. totdat JIJ besluit dat je gaat stappen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:57

roosbananas schreef:
Ik houd mijn teugels ook in mijn linkerhand, maar dan wel bij de voorboom van het zadel. Zelfs als ik de teugels op het einde vast heb, moet ze nog trekken (naar beneden) waardoor de teugels te kort worden en ik word meegetrokken.
Ik laat de teugels niet los..
Mijn paard is 173 en ik 178.

Is jou paard er uiteindelijk zelf mee gestopt?

Dat deed ik dus eerst ook en ik was dus ook steeds een half uur aan het opstijgen omdat meneer aan de teugels aan het hangen was (ik liet ze ook niet los, maar fatsoenlijk opstijgen gaat ook niet lekker). Maar sinds ik het bij het zweetblad doe krijgt hij er geen grip meer op op de eoa manier. Nu doet hij het dus ook niet meer, want hij weet dat het geen zin heeft.
Ik zat ook steeds met mijn handen bij de gesp Ja

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:03

gewoon een lang touwtje erbij aan doen!! echt het helpt!! touwtje na het opstijgen er weer af halen en lekker rijden. er voor zorgen dat het paardebeest je niet kan omtrekken, hij geeft het snel genoeg op hoor!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:11

Dat touwtje is idd een goed idee, ga het onthouden voor toekomstige gevallen.
Die hoek zou met de mijne iig zelfmoord geweest zijn, die slaat om als hij zich in het nauw gedreven voelt.