te korte passen in draf, hoe langere passen laten draven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

te korte passen in draf, hoe langere passen laten draven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:09

ik heb nu een half jaar/driekwart jaar een pony, een welsh van 12 jaar oud, genaamd kelly. zij is altijd recreatief gereden, en voor ik haar kreeg heeft zij een jaar of 5 stilgestaan.

ze is nooit echt goed ingereden geweest. waardoor er alleen de knoppen draf stap en galop op zitten in racestand.
dit heb ik er nu na lang en veel werken uitgereden. ze loopt nu lekker ontspannen, kan goed halsstrekken, loopt de afgelopen weken aan de teugel (iets te diep, maar we zijn goed op weg).
en ze kan nu rustig draven.

maar mijnv raag is, hoe rijd je de middendraf er goed uit?
kelly is een pony die hele kleine stappen maakt. nu kan ze eindelijk rustig draven, maar ik wil haar langere passen laten maken.

hoe kan ik dit nu doen? op een goede manier?

karuna
Drukke kabouter

Re: te korte passen in draf, hoe langere passen laten draven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:30

Balkjes draven wil wel eens helpen. Maar draaft ze in de wei ook kort of dan wel langer? Als ze alleen onder het zadel korter draaft kan het zijn dat er iets medisch mis is of het zadel niet goed ligt.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:34

idd balkjes draven of wegrijden en weer opvangen. Mijn paard is 157 en heeft een vrij korte draf. Als ik wegrijdt en weer opvang en dat een paar keer herhaal, gaat ze zweven.

Dus het hoeft niet een lange zijde te zijn dat je verruimt maar een paar pasjes en ook in voltes etc. Neem in het begin genoegen met 2 passen en zo kan je het uitbreiden

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:38

opvangen in je handen en vooruit drijven, maar wel opvangen zodat ze niet over haar tempo gaat lopen.

Mijn paard draaft ook heel erg verkort (ijslander) en op deze manier gaat het prima Lachen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:39

Ga mee met ladygiroc, ga uit van drie versnellingen. Bepaal vat haar normale tempo is dat is je tweede versnelling, vandaar uit ga je soms naar z'n één. Wat wil zeggen een beetje langzamer en weer terug naar de twee. En dan naar de drie (een beetje vlugger dus) en dan weer naar de twee. Hou die twee goed aan om er voor te zorgen dat je geen zwabber tempo krijgt en je pony het ook niet meer weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:55

karuna schreef:
Balkjes draven wil wel eens helpen. Maar draaft ze in de wei ook kort of dan wel langer? Als ze alleen onder het zadel korter draaft kan het zijn dat er iets medisch mis is of het zadel niet goed ligt.

ze draaft ook in de wei kort.

Ladygiroc schreef:
idd balkjes draven of wegrijden en weer opvangen. Mijn paard is 157 en heeft een vrij korte draf. Als ik wegrijdt en weer opvang en dat een paar keer herhaal, gaat ze zweven.

Dus het hoeft niet een lange zijde te zijn dat je verruimt maar een paar pasjes en ook in voltes etc. Neem in het begin genoegen met 2 passen en zo kan je het uitbreiden

dit ga ik de volgende keer proberen Ja

_Skess_ schreef:
opvangen in je handen en vooruit drijven, maar wel opvangen zodat ze niet over haar tempo gaat lopen.

Mijn paard draaft ook heel erg verkort (ijslander) en op deze manier gaat het prima Lachen

dit heb ik ook geprobeert Ja alleen vind mijn pony dit nogal moeilijk, en dan valt de ontspanning weg.

mrie schreef:
Ga mee met ladygiroc, ga uit van drie versnellingen. Bepaal vat haar normale tempo is dat is je tweede versnelling, vandaar uit ga je soms naar z'n één. Wat wil zeggen een beetje langzamer en weer terug naar de twee. En dan naar de drie (een beetje vlugger dus) en dan weer naar de twee. Hou die twee goed aan om er voor te zorgen dat je geen zwabber tempo krijgt en je pony het ook niet meer weet.

dus veel tempowisselingen rijden? ga ik ook meteen proberen Ja

ikzelf heb altijd alleen recreatief gereden, dus vandaar dat ik liever bokt vraag om hulp, dan dat ik zelf ga aankloten Knipoog

bedankt voor al jullie tips!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:08

balkjes willen dan wel eens werken. begin met een afstand ietsje groter dan haar "natuurlijke" pas. Niet harder eroverheen laten draven dan een arbeidsdraf. Daarna steeds een stukje (10 tot 15 cm per keer) verder uit elkaar leggen. Daar heb je wel een helper voor nodig. Als je de balkjes op de diagonaal in de bak legt kun je ze gewoon in dresuurrijden verwerken. Op deze manier kun je ook je stap en galop verruimen.

Voordeel van de balkjes is dat je pony niet de neiging krijgt veel te hard te gaan draven. En geef je pony aan de voorkant ietsje meer ruimte als je gaat verruimen. dan gaat het wat gemakkelijker.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:11

@astridjhu,

als je het goed doet dan blijft de ontspanning intakt.

Als je pony nageeft dan kun je zo vanuit stap draven, hou de buitenteugel er iets aan, binnenteugel ontspannen als ze nageeflijk loopt en doorvragen.

Nu houd je haar iets in, maar drijf je toch bij met je been. Zodra je merkt dat haar passen ruimer worden, ontspan je in je hand en geef je haar de ruimte.

Door middel van ontspannen in je hand, beloon je je paard en zal hij/zij eerder snappen dat hij ruimer moet draven Knipoog