Helpen jullie mij met een steigerende b-pony welsh?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geak_Nena

Helpen jullie mij met een steigerende b-pony welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 13:51

Hallo iedereen,
Ik ben met de pakken neer gaan zitten,
Het gaat zo niet langer meer,
Ik begin van voor af aan met mijn verhaal, In het verhaal staan dingen die ik al geprobeert heb.

Een paard dagen geleden ging ik op Didi rijden, ik was aant warm rijden en Opeens begon ze heel erg te dribbelen, ik spoorde haar gewoon aan ( geen harde trap of iets dergelijks) Opeens ging ze een beetje omhoog, ik draaide haar hoofd naar mijn knie, en ze liep weer verder. Toen wou ik gaan aangalloperen ( eerst had ik nog wat gedraaft enzo) Begon ze te bokken, Ging ze stilstaan en ging ze een kwart omhoog zeg maar. Toen vond ik het zat en had ik een zweepje gepakt, mischien dat dat helpt. Toen ging ik opnieuw aangaloperen ging ze weer bokken, ik tikte haar toen al direct, ze liep weer door ging ze opeens stil staan, en begon ze oppeens te steigeren, ECHT HOOG, niet een beetje maar echt rechtop. zo ging het de hele tijd. Tot ik eergister eens met gewoon kleine plastice sporen erop ging, Toen ik heel zachtjes aanspoorde (kneep) Ze begon te ^$^#$$& en ging omhoog, verder als rechtop een vriendin van mij heeft het gezien. ik kon op dat moment niet tikken of straffen of haar hoofd wegdraaien, want ze bleef doorgaan, tot dat mijn vader zei, we gaan aan de longeeerlijn , Toen deed ze niks. Ik weer los ging ze weer omhoog. Gister weer gedaan, en ik dacht even wat afleiding ga je buiten op een spring wei rijden, er stonden geen hindernissen dus dat was wel fijn, Op het begin deed ze het goed, tot dat ik aan draafde en ze rustig moest doen, want ze wil altijd rennen op gras, Maar dat kan niet altijd, ik afgestapt nog snel de kalkoenen (schroeve) ingedraaid, (Ja deze zitten er langer op:P Deze week gaan de zomerijzers eraf) Toen ging ik weer opnieuw aandraven, en ze begon weer, ik trok haar hoofd om voor dat ze wou steigeren, toen ging ze toch omhoog en maakte een soort steigerdraai, Da heeft ze de hele tijd gedaan, ik weet niet hoe ik nu verder moet,
ps. De truuk met het ei doe ik niet;) Ik wil geen hoofdschuw paard;)

Willen jullie me helpen?

Groetjes

ETmelanie

Re: Helpen jullie mij met een steigerende b-pony welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:56

Als je steigert geef je haar een flinke schop. Desnoods een tik met de zweep op de kont. Je paard kan alleen steigeren als ie stilstaat, dus zorg dat ie door blifjt lopen.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:56

Vervelend zeg! Heb twee tips voor je:
Je met een flesje water hetzelfde effect bereiken als met dat ei. Gewoon zodra je pony begint te steigeren klots met water over z'n hoofd heen gieten. Verder wil een goede knal met je hand tussen de oren van je pony ook wel helpen Knipoog Doe ik ook altijd, mijn paard steigerd nauwelijks.
Martingaal of Thiedeman omdoen is ook een idee. Doe deze dan natuurlijk niet te strak, maar gewoon zo dat je pony zijn hoofd niet de lucht in kan gooien. Veel succes!!

edit: en idd, goed voorwaarts houden! Dan maar op een wat harder tempo lopen, maar laat haar niet de kans krijgen om te gaan lopen etteren. Goed aan het werk zetten dus Lachen
Laatst bijgewerkt door Julia_14 op 25-10-07 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:57

zoek eerst de oorzaak en los dan het probleem op Scheve mond
IPV bovenstaande reacties...

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 13:57

Martingaal heeft ze om, en bdeankt

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 13:59

Jolliegirl schreef:

Problemen heeft ze niet, ik spring met haar zou het daar aan kunnen liggen? Dierenarts komt elke 2 maanden controleren. Dus lichaamelijk is er niks?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:59

Geak schreef:
Jolliegirl schreef:

Problemen heeft ze niet, ik spring met haar zou het daar aan kunnen liggen? Dierenarts komt elke 2 maanden controleren. Dus lichaamelijk is er niks?

Ik zeg niet dat het lichamelijk hoeft te zijn...

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 14:00

Problemen heeft ze niet, ik spring met haar zou het daar aan kunnen liggen? Dierenarts komt elke 2 maanden controleren. Dus lichaamelijk is er niks?[/quote]

Ik zeg niet dat het lichamelijk hoeft te zijn...[/quote]

Ik ook niet Tong uitsteken Ikz eg allleen dat er lichamelijk niets is:P

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:00

Jolliegirl schreef:

Een steigerend paard is best een serieuze zaak, tuurlijk is het belangrijk om achter de oorzaak te komen, maar toch moet het paard weten dat dit soort gedrag niet de bedoeling is.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:02

Jolliegirl schreef:
Ik zeg niet dat het lichamelijk hoeft te zijn...

Wat bedoel je dan?

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 14:02

Julia_14 schreef:
Jolliegirl schreef:

Een steigerend paard is best een serieuze zaak, tuurlijk is het belangrijk om achter de oorzaak te komen, maar toch moet het paard weten dat dit soort gedrag niet de bedoeling is.

Ja maar als ze pijn heeft, doet ze het niet bewust, maar wil ze je eigenlijk laten merke dan iets niet goed is daar meot je open voor staan

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:04

Ik ga ervan uit dat naar situaties als verkeerd tuig of andere medische problemen toch zeker als eerste is gekeken Lachen

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:07

Hahaha wij hebben ook zo'n etterbakkie B-pony welshje staan Haha!. Die loopt het liefst een uur lang op de plaats te bokken en te steigeren.
Wat bij dat meisje heel goed helpt is voorwaarts houden, níks met de teugels doen, dat kunnen ze weer als aanleiding zien om te gaan staan, en voooorwaarts. Laat maar lopen, ook niet als een gek erop gaan slaan, of heel hard schoppen. Gewoon proberen om haar voorwaarts te houden, en natuurlijk is dat heel moeilijk, maar probeer dat wel te blijven volhouden. En als ze eenmaal weer aan het lopen is een doel voor ogen stellen, dus ik wíl een volte maken, en dóe dat dan vervolgens ook, en laat niks je daarvan af brengen..
Succes ermee!

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 14:09

Dankje wel , zon comentaar heb ik wat aan, ik ga daalijk op haar rijden dus dan vertel ik wel hoe het gegaan is