probleem met midden/ uitgestrekte draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

probleem met midden/ uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 13:25

Ik heb n drafprobleempje Clown
In de proef die we deze winter gaan rijden komt naast middendraf ook n stukje uitgestrekte draf kijken. Nu heb ik problemen met beiden...

Aan de longe verruimt mn paard wel heel mooi en strekt af en toe zelfs n beetje uit zichzelf.
Dus hij kent het wel...
Mijn instructeur ( krijg wel 2x week priveles) heeft me de hulpen uitgelegd maar toch krijg ik ze er niet uitgereden.

Het enige wat mn paard doet is versnellen ipv verruimen. Hij neemt dan zeer korte snelle pasjes en komt vaak ook tegen de hand terwijl hij anders heel fijn in de aanleuning is.

Iemand tips??

xxxlianne

Re: probleem met midden/ uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:04

Ik heb precies het zelfde probleem, laat de tips maar komen...

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:07

Ga oefenen op een grote volte en verruim korte stukjes (schijnovergangen)
dus eerst helemaal terug rijden naar bijna stap en dan rustig weer voorwaarts tot middendraf probeer hierbij de aanleuning te behouden...
Als hij na 5 passen tegen de hand komt dan rij je dus maar 4 passen die goed zijn en dan meteen weer terugnemen, zo rustig uitbreiden..

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:03

stipje Clown

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:05

ik kom ff meekijken hoor heb precies ditzelfde probleem Knipoog

Redbull_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:07

ik heb ook precies het zelfde probleem Tong uitsteken

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:08

kan het niet zijn dat je paard kracht mist in zijn achterhand:O dat hij daarom tegen de hand komt? mijn pony heeft hier ook last van vooral met overgang terug (middendraf-arbeidsdraf) dan zou ik zeggen veel overgangen en tempowisselingen rijden

Redbull_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:14

F3nn3 schreef:
kan het niet zijn dat je paard kracht mist in zijn achterhand:O dat hij daarom tegen de hand komt? mijn pony heeft hier ook last van vooral met overgang terug (middendraf-arbeidsdraf) dan zou ik zeggen veel overgangen en tempowisselingen rijden

Ik denk niet dat mijn paard kracht mist uit zijn achterhand, als je ze spieren in ze achterhand ziet Tong uitsteken

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:05

ik heb dus ook een probleem met middendraf, ik moet van mijn instructrice het paard veel terugrijden en dan weer vooruit, gaat al beter nu. en in stap ook veel openen en sluiten. gewoon heel veel overgangen rijden. en oefenen. kostte bij mij ook wat tijd, maar begint te komen

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:08

Veel korte stukjes gaan oefenen, dus niet de hele lange zijde maar vaak terugnemen en weer opnieuw. Gewoon veel overgangen/schijnovergangen rijden, en oefenen oefenen oefenen.
Uiteindelijk komt dat strekken dan ook wel Ja

marleen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:21

zelfde had ik ook maar gaat door bovenstaande tips die ik van instructrice had gekregen veel beter.

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:45

veel korte stukjes,
en het vooral vanuit zijn achterhand laten komen werkt bij mijn paardje het beste.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:33

probeer eens groter en actiever te gaan lichtrijden, per x staan weil je wel 10 meter ver springen bij wijze van spreken.

wat betreft het tegen de hand:
als je je bedenkt dat er een ligament (ofzo, ben net wakker) loopt van oren tot staart en die voor met achter verbind, en het dan ook nog zo is van voor niet goed is achter niet goed en andersom, kun je bedenken dat het misschien in de achterhand niet helemaal lekker zit (blokkade, bijvoorbeeld osteopaat kan dat verhelpen) of in de mond waardoor hij/zij de kaak niet los wil laten. En natuurlijk alles wat er tussen licht, maar ik denk dat het uit de achterhand komt. Zit daar een blokkade, kan het paard die niet lekker gebruiken en zal hij dus ook van voor niet goed lopen. Kijk ook eens kritisch naar het zadel en je eigen houding, timing.

Ik had hetzelfde, stap en galop ging wel, maar draf, vreselijk...
Nu is mijn paardje losgemaakt in zijn lijf en heb ik een tijd revalitatietraining gedaan om hem leniger, sterker en handiger te krijgen, en ik heb zijn gebit laten controleren. De tandarts heeft een uur lopen vijlen in een voor een andere tandarts onderhoudsvrije mond.
Nu loopt hij zeer makkelijk nagevelijk en we zijn 3 maanden verder en ben bezig met basis van traver en piaffe met mijn fjordje, en hij kan vreselijk goed zijn bekken kantelen. Dat is iets wat eerst gewoon niet ging.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:21

Ik heb hetzelfde probleem! Mijn paard rijdt pas echt mooie midden/gestrekte draf als ze eigenlijk te heet is om de rest goed te rijden.. vnl na de galop..

Wat bij mij wel helpt en mijn instructeur heel vaak zegt (misschien voor sommige mensen een stomme tip Lachen ) zelf voor uit kijken!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:46

terug naar basis, eerst je paard voorwaarts krijgen en een goed arbeidstempo met impuls dus de drang naar voren, die ligt bij onze leraar redelijk hoog vind ik zelf, maar dan pas kan je even terug rijden op de goed manier, dan komt de achterhand er ook beter onder als je verruimt. Een goed impuls is in de schijnovergangen dat je pâard met weinig been gaat verruimen, dus onmiddelijk reageerd, dit wel vanuit een correcte aanleuning als die er niet is dan kunnen de passen niet verruimen. Komt eigenlijk heel veel bij kijken en zit echt in de basis en dan de correcte voorbereiding maar dit is eigenlijk met alle oefeningen.