blijf je paard(naar mijn ervaring) op beide handen net zoveel rijden..
als je paard links moeilijk inbuigt en rechts makkelijk, zijn de spieren op rechts korter wat rechts de holle kant maakt en links de bolle (als ik het zo goed zeg)
mijn pony heeft is dus op links bol en op rechtshol.
ze is het afgelopen jaar erg verbeterd.
ik deed altijd veel rechts omdat ze daar alles beter oppakte en ik het moeilijk vond linksom de confrontatie aan te gaan. heel fout dus!
je moet zowel links als rechtsom het zelfde doen en evenveel werk aanbieden. rijdt je op links een volte en vraag je buiging doe dit dan rechts ook.
als je links je volte vergroot en verkleint doe dit dan rechts ook.. zo zorg je ervoor dat je paard zowel links als rechts in buigt, en soepel wordt/blijft.
ga dus niet omdat, je paard rechts moeilijk is alleen maar recht rijden om hem daar makkelijk te maken want dan wordt het paard links misschien wel moeilijk en draai je de rollen om.
ga ook niet omdat je zijn/haar moeilijke kant niet aan kunt(of wat dan ook) daar niet op rijden want je paard wordt daar niet beter van.
blijf ook vooral niet te lang op de zelfde hand en neem in je loswerken allerlei figuren waarbij je veel stelling wisselt zoals slangevoltes, volte verkleinen/vergroten. volte links volte rechts, door een s van hand veranderen en veel 8-tjes.. als je continue van stelling wisselt is je paard steeds bezig beide kanten los te werken. als je steeds 1 kant wat langer doet kun je de andere hand waarschijnlijk weer opnieuw beginnen.
let op: niet voor iedere paard werkt dezelfde aanpak! zoek vooral voor jezelf uit wat voor jou en vooral je paard fijn werkt. natuurlijk is hierbij hulp van je instructeur/trice ook geen overbodige luxe!