grondwerk rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saantje

grondwerk rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 08:24

Wie kent er goede oefeningen om je paard recht te richten m.b.v grondwerk? en hoe ga je bij deze oefeningen te werk? En wat heb je allemaal nodig?

Lise81

Re: grondwerk rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:26

een cursus Knipoog Volgens mij is dit moeilijk via de pc uit te leggen.

Rechtrichten m.b.v. grondwerk denk ik gelijk aan werken aan de lange lijnen. (Nodig: 1 paard, 1 goede longeersingel, lange lijnen en een dosis kunde)
Kijk anders even op viewforum.php?f=123

Vooral schouderbinnenwaarts, travers, renvers, gebruik je dan om je paard recht te richten.

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:54

Je kunt ook grondwerk doen, als je ernaast loopt. Alleen grondwerken doe je in eerste instantie niet voor het rechtrichten maar om de achterbenen van het paard onder zijn/haar gewicht te laten zetten.
Even een hopelijke duidelijke uitleg: Als je je paard een kaptoom aandoet, dan moet je de longeerlijn boven op de neus aan de ring vastmaken. Daarna ga je b.v. aan de linkerkant van je paard lopen. Je moet zorgen dat ook het paard de linkerstelling en buiging aanneemt. Dit kun je controleren door terwijl je loopt naar het binnen achterbeen te kijken, dit moet tussen de 2 voorstappen in lopen. (dit klinkt wel raar, in idd geval moet de afdruk van het binnen achterbeen tussen de afdrukken van de 2 voorbenen komen) Zo leer je je paard om zijn balans goed te gaan gebruiken en evenwicht te verdelen over alle 4 zijn benen.

Succes, maar een paar lessen zijn toch duidelijker volgens mij!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:54

Een vierkantje longeren. Daar worden ze bovendien ook lekker los van. Als hulpje voor jezelf kun je dan met pionnen aan de gang gaan. Ik kan het eventueel wel voor je uittekenen.

Daarnaast moet het paard heel soepel zijn, voor een stijf paard is het heel lastig recht te lopen. Doe daar ook oefeningen voor.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:49

Op www.paardenbegrijpen.nl kun je het een en ander vinden over het werken aan de hand. Ook kun je daar cursus volgen. Het is nl. nogal lastig om het even via de pc uit te leggen wanneer je het goed of juist niet goed doet.

Wel heel goed dat je ermee aan de gang wilt! WErken aan de hand is best moeilijk maar heel nuttig.