Irie op het laatst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mathilde_

Irie op het laatst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 19:11

Hooii,,

Ik heb dus een verzorg fries waar ik op rij.
Maar nu heb ik een probleem, als het in het begin van rijden aardig goed gaat en je geeft hem even een lange teugel en wil het dan weer oppakken, dan gaat die zo verschrikkelijk zeuren. Hij denkt dan van ja doe nu lekker zelf maar. Hij moet echt leren dat hij niet klaar is dan. Dat gaat op een gegeven moment ook fout als ik een wedstrijd heb. dan ben je bij de wedstrijd en dan moet je even wachten er zijn bijvoorbeeld nog 3 voor je en dan stap je een poosje en dan moet die wel gelijk weer luisteren. Ik heb al 3 wedstrijden gehad met hem maar als hij dat blijft doen word het wel lastig.
Mijn prive instructrise zecht dat ik dan 10/20 minuten moet rijden en dan weer even stappen 10 minuten ongeveer en weer verder 10/20 minuten, en steeds zo door. ik rij nu meestal 3 kwartier omdat die nog jong is, dus misschien heb ik dan wat te veel tijd besteed aan het stappen dan.
Maar wat vinden jullie hier van, en wat zouden jullie doen?

injo

Re: Irie op het laatst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:15

ik denk dat je een hoop geduld moet hebben en dat hij moet leren dat hij gewoon door moet werken als je de teugels weer aanpakt, misschien wat vaker doen tijdens het rijden, teugels los en weer oppakken. Kwestie van aanleren.
Als je niet lang rijdt dan doe je het kortere periodes, 10, 5, 10,5 en zo door!

Succes ermee

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 19:17

okey, dankje Lachen
nog meer tips?

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:32

Ja, Injo heeft gelijk..
Lange teugel, oppakken, lange teugel oppakken..
Zo leert hij 't vanzelf..
Ik heb ook wel eens als ik ff tijdens het rijde lange teugel geef en dat 't paardje daarna lui word, maar bij mij is 't zo verholpen..

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:40

Helamaal met je instructeur eens: steeds een rustpauze, weer oppakken en verder werken. Is gewoon een kwestie van aanwennen.

Dit is voor je paard ook nog eens heel goed, voor alle leeftijden en allen niveaus: intervaltrainingen noem je het. Je kunt je inspanning en rust varieren, maar ik vind 10 min inspanning genoeg om weer een minuutje (of 2 of 3) te stappen met lange teugel. Zijn longen en hart komen tot rust en hij kan zijn verzuring afvoeren. Mijn paard gaat ook hard briezen (= afvalstoffen verwerken) na een intensieve inspanning, let er maar eens op.

Wat je kunt doen, is je rustpauze inlassen op het moment dat hij een oefening fijn heeft uitgevoerd. Je gooit je teugel los en beloont. Echt belonen, braaaaf en een klopje. (Leunus zegt dan: het is gratis en hij voelt zich of hij in een bak met suikerklontjes staat Vingers aflikken ).

Drie kwartier trainen doe ik ook, terwijl mijn paard de zwaarste oefeningen doet. Prima inspanningstijd, voor een jonge is een half uur ook best.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:16

Ik ga helemaal mee met bovenstaande tips, maar heb nog een kleine aanvulling: wees zelf ook niet te makkelijk!! En wees duidelijk naar je paard wanneer hij weer aan het werk moet!

Vak zie je mensen aan een lange teugel lopen kletsen, helemaal niet naar hun paard omkijkend, het paard sjokt een beetje door de bak heen (of mag zelfs uit zichzelf blijven stilstaan!!!), en dan ineens, klaboem, moet ie weer scherp aan het been zijn en zo niet kan ie een oplawaai krijgen!!! Onvoorstelbaar vind ik dat!

Zorg dus dat je in die stapreprises je paard ook aan het been houdt. Hou je bezig met je paard, je bent nog steeds aan het rijden. Neem hem rustig weer op, en maak hem rustig maar consequent duidelijk dat het nu weer tijd is om te werken. niet denken van 'ach, hij reageert wat trager maar hij heeft net gestapt". Nee, als je hem weer opgepakt hebt, en je wil wegdraven, dan moet hij dat net zo doen als in het begin van je training!

Succes!

@Vido: ik vind die uitspraken van Leunus echt super!!! Blijf ze alsjeblieft plaatsen!!! Haha!

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 21:35

Citaat:
Helamaal met je instructeur eens: steeds een rustpauze, weer oppakken en verder werken. Is gewoon een kwestie van aanwennen.

Dit is voor je paard ook nog eens heel goed, voor alle leeftijden en allen niveaus: intervaltrainingen noem je het. Je kunt je inspanning en rust varieren, maar ik vind 10 min inspanning genoeg om weer een minuutje (of 2 of 3) te stappen met lange teugel. Zijn longen en hart komen tot rust en hij kan zijn verzuring afvoeren. Mijn paard gaat ook hard briezen (= afvalstoffen verwerken) na een intensieve inspanning, let er maar eens op.

Wat je kunt doen, is je rustpauze inlassen op het moment dat hij een oefening fijn heeft uitgevoerd. Je gooit je teugel los en beloont. Echt belonen, braaaaf en een klopje. (Leunus zegt dan: het is gratis en hij voelt zich of hij in een bak met suikerklontjes staat ).

Drie kwartier trainen doe ik ook, terwijl mijn paard de zwaarste oefeningen doet. Prima inspanningstijd, voor een jonge is een half uur ook best.
Okey ik zal het ook eens probeeren als hij een oevening goed heeft gedaan. Heel erg bedankt voor de info

Citaat:
Ik ga helemaal mee met bovenstaande tips, maar heb nog een kleine aanvulling: wees zelf ook niet te makkelijk!! En wees duidelijk naar je paard wanneer hij weer aan het werk moet!

Vak zie je mensen aan een lange teugel lopen kletsen, helemaal niet naar hun paard omkijkend, het paard sjokt een beetje door de bak heen (of mag zelfs uit zichzelf blijven stilstaan!!!), en dan ineens, klaboem, moet ie weer scherp aan het been zijn en zo niet kan ie een oplawaai krijgen!!! Onvoorstelbaar vind ik dat!

Zorg dus dat je in die stapreprises je paard ook aan het been houdt. Hou je bezig met je paard, je bent nog steeds aan het rijden. Neem hem rustig weer op, en maak hem rustig maar consequent duidelijk dat het nu weer tijd is om te werken. niet denken van 'ach, hij reageert wat trager maar hij heeft net gestapt". Nee, als je hem weer opgepakt hebt, en je wil wegdraven, dan moet hij dat net zo doen als in het begin van je training!

Succes!

@Vido: ik vind die uitspraken van Leunus echt super!!! Blijf ze alsjeblieft plaatsen!!!
Ja dat zie ik zelf mensen ook vaker doen, ik zelf doe dat niet. Als ik even weer ga stappen met hem dan let ik wel op en laat hem zekker niet stil staan. hij mag ook niet zelf weten waar hij naar toe gaat dan. maar wel bedankt voor je goede reactie.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 12:03

Heb weer een paar keer op hem gereden, het ging wel goed.
Ben begonnen met rijden en liep aarig goed. ben toen na een poosje gaan stappen, geen lange teugel gedaan. Toen weer verder gegaan. en weer even gestapt.
Na een poosje toen ik weer gedraaft heb weer gaan stappen en toen lange teugel gedaan.
Dus ik heb 1 keer echt lange teugel gegeven en die andere keren niet echt lang maar wel zijn hals een beetje langer laten worden zeg maar.
Hij deet het wel goed weer toen ik verder ging, maar toch probeerd die er onderuit te komen. maar ik denk als ik dit vol hou dat het wel gaat lukken.

Maar iemand nog wat tips?