Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

).
Okey ik zal het ook eens probeeren als hij een oevening goed heeft gedaan. Heel erg bedankt voor de infoCitaat:Helamaal met je instructeur eens: steeds een rustpauze, weer oppakken en verder werken. Is gewoon een kwestie van aanwennen.
Dit is voor je paard ook nog eens heel goed, voor alle leeftijden en allen niveaus: intervaltrainingen noem je het. Je kunt je inspanning en rust varieren, maar ik vind 10 min inspanning genoeg om weer een minuutje (of 2 of 3) te stappen met lange teugel. Zijn longen en hart komen tot rust en hij kan zijn verzuring afvoeren. Mijn paard gaat ook hard briezen (= afvalstoffen verwerken) na een intensieve inspanning, let er maar eens op.
Wat je kunt doen, is je rustpauze inlassen op het moment dat hij een oefening fijn heeft uitgevoerd. Je gooit je teugel los en beloont. Echt belonen, braaaaf en een klopje. (Leunus zegt dan: het is gratis en hij voelt zich of hij in een bak met suikerklontjes staat ).
Drie kwartier trainen doe ik ook, terwijl mijn paard de zwaarste oefeningen doet. Prima inspanningstijd, voor een jonge is een half uur ook best.
Ja dat zie ik zelf mensen ook vaker doen, ik zelf doe dat niet. Als ik even weer ga stappen met hem dan let ik wel op en laat hem zekker niet stil staan. hij mag ook niet zelf weten waar hij naar toe gaat dan. maar wel bedankt voor je goede reactie.Citaat:Ik ga helemaal mee met bovenstaande tips, maar heb nog een kleine aanvulling: wees zelf ook niet te makkelijk!! En wees duidelijk naar je paard wanneer hij weer aan het werk moet!
Vak zie je mensen aan een lange teugel lopen kletsen, helemaal niet naar hun paard omkijkend, het paard sjokt een beetje door de bak heen (of mag zelfs uit zichzelf blijven stilstaan!!!), en dan ineens, klaboem, moet ie weer scherp aan het been zijn en zo niet kan ie een oplawaai krijgen!!! Onvoorstelbaar vind ik dat!
Zorg dus dat je in die stapreprises je paard ook aan het been houdt. Hou je bezig met je paard, je bent nog steeds aan het rijden. Neem hem rustig weer op, en maak hem rustig maar consequent duidelijk dat het nu weer tijd is om te werken. niet denken van 'ach, hij reageert wat trager maar hij heeft net gestapt". Nee, als je hem weer opgepakt hebt, en je wil wegdraven, dan moet hij dat net zo doen als in het begin van je training!
Succes!
@Vido: ik vind die uitspraken van Leunus echt super!!! Blijf ze alsjeblieft plaatsen!!!