Verkeerde reactie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scarnit

Verkeerde reactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 12:45

Ik rij sinds een maandje een tinker hengst van net 3 jaar. Alleen hij reageert verkeerd op mijn been hulp. Als ik hem naar de kant wil duwen gaat hij harder, inplaats van naar de zijkant. Hoe kan ik hem dit duidelijk maken?

Ook zit ik met een probleem in de galop. Hij springt linksom goed in de galop, maar rechtsom pakt hij ook de linker galop. Balk in de hoek en van uit een volte rijden is al geprobeert. En dit lukt helaas niet.

Hoppelijk weten jullie hoe ik dit het beste aan kan pakken.

Groetjes Simone

Iorrr

Re: Verkeerde reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:07

Nou eigenlijk is het hetzelfde probleem... Je paard is niet goed voor je been! Waarschijnlijk reageert hij gewoon beter op je linkerbeen, hierdoor gaat de linkergalop wel goed en de rechter niet.

Dit probleem is op verschillende manieren op te lossen... Veel contrastelling en hierbij de goede beenligging van jou. Bij contrastelling kan hij niet 'ontsnappen' door door je been heen te lopen... Ook kan je het in stap op proberen te lossen. (Heel hard stappen kunnen ze namelijk niet. Ga dan de volte sluiten en ga de volte weer openen met je binnenbeen, dus 'druk' hem naar buiten!

Er zijn nog veel meer manieren maar dit zijn de makkelijkste twee!

Hoop dat het hiermee lukt!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:29

het kan ook helpen om met iemand die op de grond staat samen te werken. Zo leren wij de jonge paarden altijd de been hulpen aan in de eerste beginsels. Jij rijd je paard en geeft de been hulp voor bvb naar rechts (met je linker been) met je hand geef je dan een overdreven grote hulp. (dus je rechterhand helemaal opzij brengen, niet trekken maar licht druk geven) reageert het paard niet dan gaat de persoon op de grond zachtjes tegen je been aan drukken, en steeds harder totdat hij reageert. reageert hij laat de helper gelijk de druk los...
Gallopeerd hij ook verkeerd aan als je hem aan de longe hebt... doet hij dit aan de longe ook dan heb je kans dat het niet helemaal aan jou ligt.

Scarnit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 17:35

Ik heb hem vandaag gelongeerd en aan de longeer lijn springt hij meestal wel goed aan. Hij heeft er nog wel moeite mee.

nanett35

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:44

Als je hem longeerd, laat hem dan eerst op de slechtere kant galoperen. (Rechts in jou geval)
Als beloning daarna, laat je hem op de goede kant galoperen. (Links in jou geval)
Blijf proberen met aanspringen in de rechter galop, ook als je erop zit.
Ga desnoods op een volte 10/15 meter, of vraag overdreven veel stelling.
Ga door tot hij het goed doet en beloon hem dan.
Btw. Ik rijd ook een tinker in. Knipoog
viewtopic.php?f=105&t=845374&hilit=
Groetjes Nanet Haha!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:06

een 3 jarig net zadelmak paard reageert erg op je gewicht je moet met je gewicht en lichaam die richting op gaan zitten waar je heen wil, beide handen die kant opduwen, de galop komt wel goed als je niet teveel oefent en strak komt te zitten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:02

Ik denk dat het een balans probleem is, zeker de galop. je zou eerst kunnen werken dat de draf en de stap er goed in zitten en dan pas aan galoperen gaan denken,
Zorg ook als je stuurt dat je heel goed ook je eigen lichaam mee draait en echt kijken waar je heen wil, zeker bij een jong paard heel belangrijk om overdreven met je lichaam te sturen en dat kun je dan later weer gaan verfijnen.
Maar bedenk je dat het een heel jong paard is en dat je er de tijd voor moet nemen, zeker een tinker is erg laat volwassen,
ik ben op het moment met een ruim 3.5 jarige bezig en ben eigenlijk nog heel erg veel aan het stappen om haar de juiste balans te leren en het stuur em de rem erop aan het zetten, heel veel met je zit en stem werken en heel zacht blijven in de dingen die je hem wil vertellen.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:06

Met aanspringen juist geen extra stelling vragen.
Je brengt het gewicht dan juist naar binnen waardoor hij zijn binnenachterbeen niet goed onder kan brengen en dus niet goed kan aan galopperen.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:58

als hij niet op je been reageert (ja door sneller te gaan dan) op vangen met je buitenteugel en weer opnieuw beginnen (zo nodig ook stemhulp gebruiken bijv. opzij) zodra hij ook maar 1 stapje opzij doet nadrukkelijk belonen. dan valt het kwartje meestal wel. je paard moet de link leggen dat 1 been opzij is en niet vooruit. ik zou me ook eerst hier op concentreren en dan pas de rechter galop mee pakken. proberen veel figuren te rijden en overgangen maken zo wordt die achterhand ook streker wordt, waardoor het voor het paard makkelijker wordt om in de rechtergalop te springen
succes