Ik hoop dat ik even een beroep mag doen op jullie expertise...
Onze La Roche (kwpn, 15 jr, altijd recreatief gereden) heeft van het begin af aan moeite gehad met de galop. Toen we haar vorig voorjaar gingen bekijken werd er gezegd dat ze galop niet fijn vond, en was ze met geen mogelijkheid in galop te krijgen (aan de longe helemaal niet, onder het zadel alleen met 'geweld'). Ze had toen jaren stil gestaan, was te dik en had een enorme onderhals. In het begin was ze ook erg sloom, maar dat is snel verbeterd. Met galop zette ze in het begin haar hals eronder en haar rug vast. Ze scheurde dan een bezetene door de bak en was niet te sturen.
Inmiddels gaat het een heel stuk beter (met alles, maar daar gaat t nu niet om
). Galop werd zowel in de bak als buiten op lange rechte bospaden gedaan en ze begon het zowaar leuk te vinden. O.a. door longeren met de pessoa heeft ze geleerd om haar benen netjes neer te zetten en zich te ontspannen, minder op de voorhand te lopen. Ook onder het zadel loopt ze nu een heel stuk beter en meer ontspannen. Maar de linkergalop blijft wat achter ten op zichte van de rechtergalop. Waar je aan de longe weinig verschil ziet, merk je met rijden dat ze meer moeite heeft (bij verschillende ruiters). Sommige stukjes gaan goed, maar het is niet constant. Het is denk ik een wisselwerking; als zij even niet lekker loopt, zit ze voor de ruiter niet fijn (waardoor die niet zo ontspannen is als daarvoor) en dat hindert haar dan weer.Nu vraag ik me af wat we nog meer kunnen doen om ook die linkergalop fijn te krijgen. Mag je bijvoorbeeld tijdelijk meer linksom dan rechtsom gaan oefenen? En doe ik dat dan bij voorkeur met ruiter, of juist aan de longe? (Ik meende dat je links- en rechtsom met alles zoveel mogelijk moet verdelen namelijk...) En de hamvraag: doe je de 'moeilijke' kant eerst, of juist eerst de 'makkelijke' kant?
)