'moeilijke' galop eerst, of juist eerst de andere kant?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

'moeilijke' galop eerst, of juist eerst de andere kant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 11:15

Hoi allemaal,

Ik hoop dat ik even een beroep mag doen op jullie expertise...

Onze La Roche (kwpn, 15 jr, altijd recreatief gereden) heeft van het begin af aan moeite gehad met de galop. Toen we haar vorig voorjaar gingen bekijken werd er gezegd dat ze galop niet fijn vond, en was ze met geen mogelijkheid in galop te krijgen (aan de longe helemaal niet, onder het zadel alleen met 'geweld'). Ze had toen jaren stil gestaan, was te dik en had een enorme onderhals. In het begin was ze ook erg sloom, maar dat is snel verbeterd. Met galop zette ze in het begin haar hals eronder en haar rug vast. Ze scheurde dan een bezetene door de bak en was niet te sturen.
Inmiddels gaat het een heel stuk beter (met alles, maar daar gaat t nu niet om *LOL* ). Galop werd zowel in de bak als buiten op lange rechte bospaden gedaan en ze begon het zowaar leuk te vinden. O.a. door longeren met de pessoa heeft ze geleerd om haar benen netjes neer te zetten en zich te ontspannen, minder op de voorhand te lopen. Ook onder het zadel loopt ze nu een heel stuk beter en meer ontspannen. Maar de linkergalop blijft wat achter ten op zichte van de rechtergalop. Waar je aan de longe weinig verschil ziet, merk je met rijden dat ze meer moeite heeft (bij verschillende ruiters). Sommige stukjes gaan goed, maar het is niet constant. Het is denk ik een wisselwerking; als zij even niet lekker loopt, zit ze voor de ruiter niet fijn (waardoor die niet zo ontspannen is als daarvoor) en dat hindert haar dan weer.

Nu vraag ik me af wat we nog meer kunnen doen om ook die linkergalop fijn te krijgen. Mag je bijvoorbeeld tijdelijk meer linksom dan rechtsom gaan oefenen? En doe ik dat dan bij voorkeur met ruiter, of juist aan de longe? (Ik meende dat je links- en rechtsom met alles zoveel mogelijk moet verdelen namelijk...) En de hamvraag: doe je de 'moeilijke' kant eerst, of juist eerst de 'makkelijke' kant?
Laatst bijgewerkt door Iranda op 24-10-07 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Re: 'moeilijke' galop eerst, of juist eerst de andere kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:17

je begint meestal eerst aan de makkelijke kant.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:21

Ik heb een beetje een probleem op rechts. Ik doe altijd eerst de "makkelijkere" hand. Op de moeilijke hand doe ik hele korte reprises. Zodra ik merk dat ze wat meer op de voorhand komt, of haar binnenachterbeen buiten de massa plaatst, ga ik terug naar draf. Soms is dat al na een paar sprongen. Het is daardoor behoorlijk verbeterd, maar ik moet er wel alert op blijven.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:32

Ik vind dit een beetje van je eigen rijkwaliteiten afhangen. Ik heb zelf meer moeite met de rechtergalop dan met de linker. Daardoor mijn paard ook. Daarom begin ik altijd op de linkerhand om zelf het goede gevoel te krijgen, direct daarna rechts, dat werkt voor mij prima.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 07:57

Maakt denk ik niet heel veel uit waar je mee begint, als je maar zorgt dat je goed afsluit, maar zou wel extra aandacht aan de mindere kant besteden en er zeker geen strijd van maken en zporg regelmatig voor geoie gym oefeningen zodat het paard ook soepel gaat worden op die kant , want meestal ligt daar het probleem.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:37

Mijn paard vind rechtsom veel moeilijker, ik ook, het is bij ons verschillend. De ene dag eerst links, dan eerst rechts. Als ik op de moeilijke hand begin in daarna de makkelijkere hand echt nóg beter en pak ik daarna soms nog 2 voltes de moeilijke hand.. Die gaat dan ook al een stuk beter (zonder gerace om maar onder z'n werk uit te komen Knipoog )

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:27

Het lijkt me het slimst om eerst de makkelijke kant te doen en onder het rijden door kleine stukjes moeilijke kant Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:31

Hangt er vanaf.
Ik heb een merrie die ook veel moeite met de galop had. Maar als ik de moeilijke kant eerst pakte ging het beter omdat ze nog niet moe was. Ik ging ook heel snel galoperen, en niet als ze al wat moe werd.
Maar heb er ook een die erg makkelijk hard ging als ze het te moeilijk vond, daar pakte ik eerst de makkelijke kant, het gekke en rennerige er even af en daarna pas de moeilijke kant.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:36

ik pak zelf het liefste eerst de makkelijke kant, maar dat komt ook omdat ze op de moeilijke kant wel eens erg hard gaat, dus als ik alvast de andere galop heb gehad dan is ze stukken rustiger...

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:42

Die van mij gaat links als een vloeitje om maar zo te noemen. Rechts springt ze verkeert aan. Maar ik voel het niet dat ze verkeert zit.
Ze is een fries en heefd al veel knie actie. Ik dr manen ingevlochten en dacht zo nu ga je eens een beetje naar haar vorenbenen kijken, En ja hoor dar vloog ik want ik moes wat nar voren zitten/hangen en hup gooit ze dr kont in de lucht. Ik viel echt met mn gezicht in het zand.
maar dinsdag gaat mn instructuur erop. Dus ben benieuwd.

Ook als ik de volte sluit voel ik het niet