Mijn paard durft of wil nooit aleen op buitenrit wat kan ik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djura_xx

Mijn paard durft of wil nooit aleen op buitenrit wat kan ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 10:54

Hallo

ik heb een merry van 4,5/5 jaar ik heb het erg vaak geprobeerd om een buitenritje te maken,
ze is ook helemaal niet ontspannen, aleen als ze met meerdere paarden of 1 paard naar buiten is en diegenen rijd voorop is er niks aan de hand, want als ik aleen ga en ik wil aansporen om te drafen ofso nou dan bokt ze en gaat ze vreemd doen .
wat kan ik hier aan doen? wie heeft hier ook ervaring mee

Groetjess

Pluttersput

Re: Mijn paard durft of wil nooit aleen op buitenrit wat kan ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:55

Misschien gewoon aan de hand eens mee naar buiten nemen, kijken hoe dat gaat? Verder zou ik het ook niet weten Lachen
Groetjes, mij

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:56

Ik denk dat je moet proberen haar vertrouwen te winnen. Probeer misschien eens een keer met je paard aan de hand naar buiten te gaan. Hoeft niet zo ver de eerste keer, maar breidt dit steeds verder uit.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:56

Zelfde gedachte!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:57

Als je met een ander paard naar buiten gaat, ook jouw paard een keer voorop laten lopen. Je paard verschuilt zich achter het andere paard, is dus geen leider.

Sommige paarden blijven het niets vinden, dat voorop lopen. Maar je kunt wel proberen of je dat kunt trainen. En op de momenten dat ze voorop loopt of jij alleen gaat, zet haar aan het werk. Ook op een buitenrit kun je trainen, je paard aan de teugel vragen, zijgangen meenemen....

Djura_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 10:57

Oke bedankt voor de tip, ik heb dat ook al geprobeerd ze zo onwennig van stal( haar maatje) maar ook als we de terug weg lopen en ze weet dat ze naar huis gaat nou dan hou ik der niet meer. met rijden net zo dan pakt ze het bit vast. en dan is ze er vandoor.

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:57

Ik denk dat dit ook te maken heeft met een stukje zelfvertrouwens van haar. Ze zal waarschijnlijk nog niet genoeg op jou en zichzelf vertrouwen om deze stap te nemen..
Ik zou zeggen, wacht nog eventjes en ga wat dingen met haar doen om haar zelfvertrouwen op te bouwen c.q. te vergroten.

Succes!

Djura_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 10:59

er is gewoon geen beginnen aan lijkt het wel aan de teugel lukt me niet je kan vragen wat je wil maar bij haar het lukt me voor geen meter, zelfs bij mijn andere jonge merry van bijna 4 daar lukt het me zelfs bij om aan de teugel te lopen.

Djura_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 11:01

nou met rijden in de bak is ze supper lief. ( zo af en toe stront eigenwijs) maar ze is soms ook zooo druk. ik heb haar nu al 2,5 jaar en al die 2,5 jaar probeerden we het.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:02

Maar dat kan gewoon aan het paard liggen. Wat je zegt over dat terug naar huis: probeer eens een andere richting te nemen als je terug gaat, als je merkt dat ze gaat drammen, draai je desnoods om en loop nog even de andere kant op. Of draai gewoon een rondje met dr, zodat je even weeer laat merken dat je er ook bent. Mocht dat niet helpen kan je altijd nog een hengstenketting pakken, maar dat zou ik pas als laatste doen Lachen

Djura_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 11:03

ja oke.ik zit er aan te denken om ook een martingaal aan te schaffen want ze heeft ook wel de neiging om met der hoofd omhoog te gooien. mischien dat dat heltp dat ze ook er beter door gaat lopen

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:09

het heeft denk ik toch een groot deel met vertrouwen te maken..........wat ze dus eigenlijk mist bij jou. als het goed is hoor jij de leider te zijn, en dat vertrouwen moet je winnen, dus niet met dwang.
ze is ook nog jong, geef het de tijd. rij nu ook op merrie, daar moet ook eerst het vertrouwen worden gewonnen en dat kan bij sommige paarden best lang duren. belonen op de goeie momenten das het allerbelangrijkste (al doe je eerts een heel klien stukje bv 100 meter en ga weer terug, dan komt alles vanzelf wel, geduld.....

Djura_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 11:38

oke

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:25

Met mijn 5 jarige merrie kan ik wel op buitenrit als ik met iemand anders ben. Ze gaat graag voorop is nergens bang van (behalve van koeien maar die zijn ook heel eng..) En op de terugweg rijd ik vaak het laatste stuk alleen naar huis en dit gaat ook prima, ze heeft dan niet het idee dat ze bij dat andere paard wil blijven. Mijn probleem begint dan ook als ik alleen ben. En dan bedoel ik echt alleen.
Mijn beleid was iedere dag een klein stukje verder. Vorige week maandag wilde ik hier mee beginnen. Ik ben geeindigd met mijn paard boven op me. Ze was akelig aan het steigeren omdat ze naar de wei wilde (ik had ook al gereden in de bak zodat ze rustig zou zijn) en heeft opeen gegeven moment willen draaien terwijl ze omhoog kwam en met haar ene achterbeen het andere onder haar lijf weg geslagen met als gevolg dat we plat gingen. Het enige wat ik wilde was 6 meter rechtvooruit naar het einde van het erf.
Als er iemand met een longeer zweep achter haar loopt doet ze dit heel braaf.
Ik ga ook heel vaak gewoon met haar wandelen de zelfde kant op als op een buitenrit dit doet ze ook heel makkelijk. Dit paardje vertrouwd mij verder heel erg en doet normaal alles voor mij, maar haar instinct om bij de kudde te willen blijven is net ietsjes groter....
iemand tips voor mij????

Christaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:56

Ik heb hier ook last van. Ik rijd een merrie kwpn van 12 jaar oud. een paar jaar geleden is ze met de vorige ruiter steigerend omgeklapt. Dit gebeurde omdat ze op haar donder kreeg omdat ze steeds maar omkeek waar de fietser (die normaal altijd meeging) bleef.
Daarna nog eens geprobeerd om alleen over de weg te gaan.. is niet vooruit te branden, zodra er een fietser of iets anders naast loopt gaat het perfect!
Tips???

Het lijkt me ook heerlijk om eens alleen te kunnen gaan over de weg.. en niet steeds iemand mee te hoeven vragen.. moet zelfs iemand mee vragen als ik naar mijn instructice ga, die maar 2 straten verder is..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:47

Misschien ook gewoon eerst langs de weg proberen Lachen Aan de hand wel te verstaan.

Djura_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 20:38

alemaal al van die vervelende paarden haha

Djura_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 20:39

mijne is bang voor hier kotm het lijst hoor haha
- koeien
- schaapen
- trekkers
- vracht autos( beetje)
- loslopende honden

Djura_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 20:40

vandaag weer bij ze geweest even gereden kan niet lang omdat ik zwanger ben , stap we llief aleen moeite met stilstaan en luisteren en rustig zijn.draf wel lief maar toen ik naar de galop wou bokke stijger bok stijger dus ben er maar af gegaan en der gelongeerd want ja kan er nu helemaal niet afvallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:48

Hallo,

Ik heb het zelfde probleem gehad met een paard buiten.
ALs ik naar buiten ging begon het paard te steigeren en om te draaien, en stond soms helemaal stil [ wat ik natuurlijk niet wil en dat heb ik laten weten ook ].
Dat gebeurde alleen als ik alleen naar buiten ging, maar ik moest het oefenen voor een endurance rit waar ze dus wel zonder de vertrouwde paardjes moest gaan rijden.
Wat ik heb gedaan, is een paar dagen met een vriendin voorop gereden en naast elkaar.
Dat ging opzich wel goed, daarna steeds meer voorop wat in het begin natuurlijk wel allemaal eng was maar na een tijdje wist ze dat het toch niet zo heel veel uitmaakte.
Daarna liet ik me vriendin een stuk verder voorop rijden [ dan loop je ook zo goed als alleen] , en uiteindelijk lukte het zelf.
Veel belonen en geruststellen, en veel gedult.
En als je soms even niks te doen heb is het ook gewoon leuk om naast je paard een wandeling te gaan maken met een klein beetje voer om te belonen.
Uiteindelijk gaat het hopelijk wel lukken.
Succes.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:04

Heb er ook last van met mijn jonge vzpony. Ga heel vaak wandelend met een ander paard erbij, en ze loopt best voorop, maar alleen gaat het gewoon niet. Zew ordt dan best wild. Ben het nu in stapjes aan het proberen, steeds 10 meter verder, dan komen we er ook, maar ik ben pas bij de eerste stap dus weet het resultaat nog niet. Succes ermee, als ik de sleutel heb gevonden laat ik eht wel weten!

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:11

Mijn paard wil ook niet graag alleen, maar dat geldt eigenlijk alleen als we vanaf huis rijden. Als we op vreemd terrein zijn (bijvoorbeeld bij de tripalon) gaat het wel goed.

Ik ga thuis nooit alleen want mijn paard flipt echt en het levert teveel stress op. Bovendien zit ik er niet op te wachten dat hij een sloot of prikkeldraad in loopt. Dus ik ga gewoon met een ander paard erbij, rijd ik er lekker achteraan en dan hebben we een heerlijk ontspannen ritje.

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:54

zelfde probleem ik ga dit volgenD:

ingridge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:44

Ook ik heb hetzelfde probleem: aan de hand is het voor mijn merrie (11jr) geen enkel probleem om het erf af te gaan maar onder de man...
Vandaag maar weer eens geprobeert. Eerst in de bak rustig wat gereden en daarna naar buiten (het erf af), het was of ik weer een ander paard onder me had lopen. We zijn 500m ver gekomen, toen omgedraaid en in een rustige stap terug naar stal (normaal heb ik dan mijn handen vol). Morgen maar weer proberen.

chamleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:00

Ik heb het probleem ook gehad. Met behulp van een paardencoach (www.paardentolk.nl) heb ik geleerd dat mijn paard mij kan vertrouwen. Dus op de weg ook. Ik leid haar zeg maar en zij vertrouwd mij. Nu kunnen we alleen de weg op.

Check de site ff zou ik zeggen. Succes