ben nu sinds iets meer dan een maand bezig met het zadelmak maken en inrijden van een 8!-jarige haflinger merrie. Ze pakt alles zo goed op dat ik nu alweer 2 weken echt rij(half uurtje/drie kwartier,4-5 daagjes in de week). Dit deed ik eerst met een los teugeltje, maar ik pak haar nu steeds meer op.Maar nu zit ik met een probleem...ze begint met vastpakken van het bit en in de teugels hangen, terwijl ze voorheen echt ongelofelijk nageeflijk was en het bitje netjes afkauwde. Ik losde dit eerst op door te ontspannen(ik heb geen zin in trek-wedstrijdjes) en dan gaf ze meestal meteen weer na(ze laat het bit weer los en kauwt weer af)maar dit werkt nu ook vaak niet meer. Ik heb al als tip gekregen om veel figuren te rijden en overgangen te rijden, maar ook dit is erg moeilijk omdat ze bij druk in haar mond snel gaat 'hangen', bijv. bij halt houden of sturen. Dit trouwens ook meer linksom dan rechtsom.(rechtsom is moeilijke kant)Ik rij echt met een hele ontspannen hand en ze heeft een heel zacht bitje: dubbelgebroken. Maar het bitje hangt vrij laag in de mond(dit heb ik op het begin gedaan om afkauwen te stimuleren)ben bang om deze hoger in de mond te brengen, omdat ik dan bang ben om op nog meer 'verzet' te stuiten, maar nu hangt deze op een plek waarop ze hem makkelijk kan vastpakken.
Moet ik het bitje hoger hangen om vastpakken te voorkomen?
En wat moet ik doen als ze daadwerkelijk begint te 'hangen'?
verder krult ze zich ongelovelijk op, van zichzelf. Ik rij haar met een ontspannen hand en vraag niks, maar toch loopt ze zowat met haar neus tegen haar borst. Ik wil haar graag leren om lang en laag te gaan lopen en zo haar halst te laten strekken...maar onder het zadel lukt me dat niet zo goed.Iemand tips hoe ik dit kan doen en kan het kwaad haar met pessoa te longeren op de 'lang en laag stand'(elastiek tussen voorbenen door en onder aan de singel)?
graag jullie tips
ps. Ik ga vanaf volgende week ook lessen, mocht dit 1 van de tips zijn