ik heb zelf 2 tuigpaarden gekregen paar jaar terug en deze waren dan ook niet ingereden onder het zadel. Ze hebben daarvoor bijna 10jaar in 2span gelopen.
Maar het ligt heel erg aan het paard. Bij beide kon ik wel zo het zadel erop leggen en daar gaven ze eigenlijk niks om. De eerste keren heb ik dan ook met oogkleppen (het menhoofdstel) 'gereden' tot ze het gewicht gewend waren en wat rond konden lopen. En alles redelijk vertrouwt is.
Na een tijdje een hoofdstel zonder oogkleppen, maar dan moet je wel opletten want het is toch weer heel anders en ga er maar vanuit dat je weer een groen paard hebt.. 
M'n ene paard kon ik zo op stappen en mee weg rijden en het andere paard kon ik niet eens op komen zonder oogkleppen, omdat alles eng was.
Daar hebben we dan ook paar keer op gehangen en na 3x bleef ze braaf staan en konden we een been er overheen doen. Het gekke is, dat zodra je er op zit er geen probleem meer was, alleen dat opstappen dat was eng.
Die dag nog een paar keer op en af gestapt en toen was het goed, ook voor de volgende keren.
Noujah daarna de hulpen aanleren, daar gebruik je je stem voor in het begin (hopelijk kent ze die al wel, dat scheelt een hele hoop). En dan dus je stem gebruiken en gelijk de goede hulp geven.
Maar wel een tip: ga ook lekker op les met dat paard, scheelt een hoop.