paard voor de kar inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

paard voor de kar inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 10:27

Ik ben gevraagd om een leuk paard van 4 wat al voor de kar loopt in te rijden. Ik heb al vaker paarden ingereden en zadelmak gemaakt, maar nog nooit een die al een jaar voor de kar loopt.
Dit paard kent dus al teugelhulpen en is ook gewend aan tuig enz. Het enige wat nog rest is om erop te gaan zitten. Ik heb er wel vertrouwen in. Het is een braaf paard, maar wat ik me wel afvraag: Is het een groot verschil met een volledig groen paard?

Liedje_

Re: paard voor de kar inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:29

Denk het niet, wel uitkijken met je stem, want met mennen moeten de paarden goed op je stem reageren. En ze kennen al draf en galop zegmaar, alleen de hulpen nog niet. Voorderest lijkt het mee bijna hetzelfde. Lachen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:31

eh hier zit al een stuur op Knipoog
als ie niet al te moeilijk is stap je er zo op
vind ie het gewicht op zijn rug niets ben je nog wel even bezig

gewoon op dezelfde manier als alijd beginnen alleen zul je wat sneller gaan
sucses

en idd uitkijken met stem hulpen Knipoog
die kun je uiteraard ook goed gebruiken Haha!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 10:31

Stemhulpen lijkt me alleen maar prettig bij het aanleren Lachen Beter dan met de zweep erachteraan moeten rennen :s heb ik zo'n hekel aan.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:34

ik heb zelf 2 tuigpaarden gekregen paar jaar terug en deze waren dan ook niet ingereden onder het zadel. Ze hebben daarvoor bijna 10jaar in 2span gelopen.

Maar het ligt heel erg aan het paard. Bij beide kon ik wel zo het zadel erop leggen en daar gaven ze eigenlijk niks om. De eerste keren heb ik dan ook met oogkleppen (het menhoofdstel) 'gereden' tot ze het gewicht gewend waren en wat rond konden lopen. En alles redelijk vertrouwt is.

Na een tijdje een hoofdstel zonder oogkleppen, maar dan moet je wel opletten want het is toch weer heel anders en ga er maar vanuit dat je weer een groen paard hebt.. Knipoog
M'n ene paard kon ik zo op stappen en mee weg rijden en het andere paard kon ik niet eens op komen zonder oogkleppen, omdat alles eng was.
Daar hebben we dan ook paar keer op gehangen en na 3x bleef ze braaf staan en konden we een been er overheen doen. Het gekke is, dat zodra je er op zit er geen probleem meer was, alleen dat opstappen dat was eng.
Die dag nog een paar keer op en af gestapt en toen was het goed, ook voor de volgende keren.

Noujah daarna de hulpen aanleren, daar gebruik je je stem voor in het begin (hopelijk kent ze die al wel, dat scheelt een hele hoop). En dan dus je stem gebruiken en gelijk de goede hulp geven.

Maar wel een tip: ga ook lekker op les met dat paard, scheelt een hoop.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 10:38

Het is niet mijn paard, maar het paard van een wat oudere man die er zelf niet meer op durft. Het is de bedoeling dat z'n kleindochter erop gaat rijden straks. dus lessen zal helaas niet gaan.

Nog een vraagje: Dit paard heeft dus al aardig wat conditie en loopt zo'n 3 keer per week ritten van minstens 15 km voor de kar. Hoe snel kun je met zo'n paard gaan? Twee keer erop stappen en dan gelijk al draven/galoperen? Natuurlijk is gewicht erachter iets heel anders dan erop, maar bevorderd het voor de kar lopen ook de balans onder het zadel?

We hebben al gehangen en met gewoon hoofdstel de flanken enz. gedesensibiliseerd. Dat is dus geen probleem. Ik kan me voorstellen dat het voor een paard dat altijd oogkleppen op heeft gehad het raar is om bewegingen aan de zijkant te ervaren.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:42

Owjah nog iets waar je wel om moet denken.. het bit. Dat paard is nu natuurlijk een liverpool (of soort gelijk) bit gewend wat vrij pittig is, en straks krijgt hij een gebroken bitje in.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:42

zoiets moet je eingelijk aanvoellen
voel jij dat het kan kun je het proberen
twijvel je blijf je nog even hangen waar je zit
kijk goed hoe het dier reageerd vergelijk het met je voorgaande dieren
het voordeel hier is dat er al wat knoppen op zitten

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 10:49

Maar die 'knoppen' kunnen ook je beeld van het paard verstoren, waardoor ik bang ben dat ik te snel zal gaan. Ik heb dus al wel paarden ingereden en zadelmak gemaakt, maar nog nooit eentje die al 'knoppen' had :p

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:54

ik snap het

daarom moet je zo iets aanvoellen
wij kunnen hier door het beeldscherm niet zien hoe het gaat Knipoog

laat ik het o zeggen als hij/zij alles rustig ondergaat en ook begint te reageren op stap draf comando's (met been bedoel ik dan) en de rem er goed op zit kun je wat verder gaan en de wat moeilijkere dingen vragen

maar eerst is belangrijk dat ie je op zijn/haar rug dult en dat met plezier aan neemt
van daar uit schiet je er zo doorheen

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:50

wij tuigen de paarden bij ons op stal ook eerst voor de koets voordat er op gereden worden. ik vind het persoonlijk een stuk makkelijker er zit dan al een rem en een stuur op en ze reageren al op de stemhulpen. ze lopen ook al veel meer op eigen benen en zijn in ons geval al redelijk verkeersmak omdat ze dan met de koets de straat al op zijn geweest. ze hoeven dan allen nog maar aan het gewicht en de beenhulpen te wennen. Haha!