galop in kleine bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

connie1964

galop in kleine bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 08:59

wij hebben een vrij kleine bak ong 12 bij 22 meter,heb t idee dat mijn paard hier niet in kan galopperen...hij is nog erg stijf in nek.Is t slecht voor een paard om in zo n klein stukje te galopperen?Of toch kwestie van oefenen?

Sheran

Re: galop in kleine bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:16

Op zich moeten de wat ervarener paarden best een wending van 12 meter in galop aankunnen. Je zegt echter dat ze nog wat stijf is. Houdt ze zichzelf wel goed in evenwicht tijdens de galop?
Ik rijd nu een jong paardje dat normaal nogal ruime bochten neemt, maar als ik haar echt goed los en aan de hand heb, kan ze ook op een kleine volte galopperen. Maar als je paard alle bochten bijna uit vliegt lijkt het me niet heel verstandig, omdat de kans op blessures dan wat groter is. Bovendien galoppeert het dan ook niet fijn. Maar als je paard een goed evenwicht heeft, zie ik er niet zoveel problemen in. Een longeervolte is meestal ook niet zo heel groot. Laat hem alleen niet eindeloos galopperen - dan wordt 'ie duizelig... Haha!.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:34

Een volte van 12 meter kan een geoefend paard makkelijk draaien. Maar dit lijkt mij niet bevordelijk voor een wat stijver paard, die niet de mogelijkheid heeft om warm te draaien op een grotere volte, of lekker een stuk rechtuit gereden kan worden. Dan is 12 meter toch wel erg krap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:36

Een geoefend paard kan zeker een volte van dat.
De vraag is alleen...wil je wel steeds op een volte rijden?
Jou paard is zo te horen al niet geoefend daarin...en zelfs met een geoefend paard wil ik niet alleen op een kleine volt rijden...niet erg goed voor de benen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:19

Ik vind het wel een super manier om je paard 'klein' te laten galopperen. Wij hebben bakken van 20x60 maar ook een van 15x30 ongeveer. Omdat mijn vierjarige hier dus regelmatig galoppeert heeft hij helemaal geen moeite om een volte 10 meter te draaien in galop in de grotere bakken.

Em_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:58

dat heeft mijn verzorgfjord ook we hebben ook een kleine bak net zoals een grote volte. hij wilde eerst ook niet galloperen maar nu houd hij nog net 2 rondjes vol ik ben het wel met hem aan het oefenen en het gaat steeds beter.
Misschien moet je jou paard voor je gaat rijden even losmaken aan de longeerlijn?
En je kan rijden met beenbeschermers voor het geval dat het probleem daar ligt Knipoog

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:18

Ik heb dit probleem ook. Ben nu veel aan het oefenen, eerst goed loswerken en dan galoperen. Gaat steeds beter Lachen
Kan hij los of aan de longeerlijn wel galoperen?
Zorg ervoor dat hij goed los is, veel voltes rijden en laten buigen.
Niet teveel in 1 keer vragen en vooral veel oefenen. Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:31

Ik denk eigenlijk dat het voor een paard gewoon niet kan! Hou er rekening mee dat de bak wel 12 meter breed is, maar je nooit IN het hek rijd. Er gaat dus nog minimaal een of twee meter af en dan hou je dus een volte van 10 meter over.
Zelfs een Z paard dat goed is getraind zal dit niet elke dag volhouden. Erg slecht voor de benen natuurlijk, laat staan het buigen in het lijf dat ze steeds te veel moeten doen.
Longeren, dus zonder de belasting op de rug, zal beter gaan.
Is het nu voor een enkele keer dan wordt het een ander verhaal.
Maar eigenlijk vind ik ook het draven in zo'n kleine bak niet best voor een paard! Ik maak uit je verhaal op dat je een paard hebt en geen pony toch??

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 10:18

voor alle duidelijkheid, ik heb een pony (ong 43cm)hij kan los wel galop in bak longeerlijk ben ik aan t proberen (tis een criollo vandaar..Lachen
Ik rijd iedere dag ong half uurtje omdat hij t echt moeilijk vind in zo'n bak.Ik neem overal ruimschoots de tijd voor hoor om m aan dit alles te laten wennen.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 10:18

hahah ik bedoel 143 cm!

Pienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:24

jessica_ schreef:
Ik heb dit probleem ook. Ben nu veel aan het oefenen, eerst goed loswerken en dan galoperen. Gaat steeds beter Lachen
Kan hij los of aan de longeerlijn wel galoperen?
Zorg ervoor dat hij goed los is, veel voltes rijden en laten buigen.
Niet teveel in 1 keer vragen en vooral veel oefenen. Knipoog

ben het hier mee eens Lachen
goed los werken Ja en niet heeel veel vragen in 1 keer Lachen

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:10

ik vind 12x20 wel heel klein hoor.
Wij hebben een bak van 20x40 en 20x60..... en als ik me dan bedenk dat die 20 dan bij jou de lengte van de bak is, en dan de helft de korte zijde is.................... daar zal ik niet in kunnen rijden hoor....................

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 19:38

we zijn al blij met de bak die we nu hebben!!Heb in t verleden in grote gladde weilanden gereden met ongelukken als gevolg.Dus geen discussie over de maat van mijn bak aub niet iedereen kan een bak van 20 bij 60 hebben!

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 19:39

Verder gaat t er niet om of jij erin kan rijden Glamour (toepasselijke naam!)

Miss_Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:44

het is fijner om ook een stuk rechtuuit te kunnen want kleinen stukkn is moeilijkert ik ken ook iemand hie heeft een kleine bak en daar draaft ie alleen maar in maar op zich zou je wel gewwon in die bak van jullie kunen galoperen

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:44

Mijn vz haflinger hebben ze een bak waar als je de volledige longeerlijn hebt, heb je de ene zijde 1 meter en de andere ruim 2 meter over.

Hij is in die bak beleerd en galoppeerd daar ook gemakkelijk.

Nadeel nu we lessen in een normale bak heeft die moeite om op de rechte zijde te galoperen. (dat doen we op buiten ritten niet)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:49

Ik heb zelf een klein bakje hier thuis van 20 bij 25 ongeveer, maar ik vind het bijna alleen geschikt om in te longeren en te grondwerken. Heb mijn jonge paard er wel in zadelmak gemaakt, maar nu ik door wil rijden ga ik echt (dan maar met de trailer) ergens anders naartoe. En ik heb 20 bij 25, dus 12 bij 20 kan ik me helemaal niet voorstellen. En mijn paard is ook niet zo groot,1.55 ongeveer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:16

connie1964 schreef:
we zijn al blij met de bak die we nu hebben!!Heb in t verleden in grote gladde weilanden gereden met ongelukken als gevolg.Dus geen discussie over de maat van mijn bak aub niet iedereen kan een bak van 20 bij 60 hebben!

Toch vind ik dat wel ter discussie staan...zo'n klein stukje geeft gewoon heeeel erg zware belasting op de benen.
Zowel een gladde wei als dit is om je paard in de blessures te rijden.
Helaas...het is niet anders.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:19

20 bij 60 is ook niet nodig. Maar je hebt nu geen enkele mogelijkheid om je paard rechtuit te laten gaan. Misschien kun je wat vaker naar buiten of ergens anders trainen?

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:20

dienetje schreef:
Mijn vz haflinger hebben ze een bak waar als je de volledige longeerlijn hebt, heb je de ene zijde 1 meter en de andere ruim 2 meter over.

Hij is in die bak beleerd en galoppeerd daar ook gemakkelijk.

Nadeel nu we lessen in een normale bak heeft die moeite om op de rechte zijde te galoperen. (dat doen we op buiten ritten niet)

Bij mijn verzorgpaard precies hetzelfde Ja Daar hebben ze maar een klein bakje, gewoon een soort longeerring. Reed hier altijd in, alle gangen gingen prima. Maar tijdens de lessen heeft ze echt moeite met rechte lijnen lopen, ookal doen we dit op buitenritten ook erg vaak. Gelukkig is mijn probleem al opgelost: Heb een grote rijbak in de omgeving gevonden waar ik gratis gebruik van mag maken Haha!

xxxlianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:11

onze bak is 25 bij 22, is dit ook slecht voor de benen, het gaat om een paard. Ik zelf vind het wel een struikelpunt maar is dit ook wel zo of ben ik ondankbaar.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:11

Het is idd slecht voor de gewrichten om contstant een kleine volte te rijden. Je moet ze ook recht kunnen stellen.
Je geeft zelf al aan dat hij er moeite mee heeft. Heb je geen mogelijkheid om af en toe eens ergens anders te gaan rijden?

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 16:28

ik heb nu op dit moment geen andere mogelijkheid nee, tis wel zo dat als mijn vertrouwen weer helemaal ok is (ben 2x ernstig gevallen met veel gevolgen)gaan we zo snel mogelijk weer naar buiten.Verder loopt ie heel de dag in een enorme grote weide van 7 tot 8 dus daar kan hij zijn benen wel strekken.Verder wandel ik veel buiten met m,dus in de bak is t per dag hooguit half tot heel uur.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 16:30

voor sifra ik heb toch 20 meter om voorruit te gaan en 12 meter op korte stuk?