HELP! Ik ben ten einde raad (stress-probleem)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ramoontje84

HELP! Ik ben ten einde raad (stress-probleem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 08:15

Hallo,

Ik heb een serieus probleem wat me enorm dwars zit. Ik hoop dat iemand van jullie me kan helpen.
Het probleem is het rijden van wedstrijden. Ik heb nu een 8 jarige ruin die ik reeds 3 jaar uitbreng in de dressuurwedstrijden. Ik heb het paard ca. 4 jaar. Zelf rijd ik al zo'n 12 jaar wedstrijden. Ik heb nu een geweldig fijn, braaf en werkzaam paard om thuis te rijden. Staakt nooit, en heeft ook echt potentie maar op concours mislukt het steeds:

- Ik krijg spanning. Faalangst. Ik weet bij het starten van de proef al dat het niet gaat lukken.
- Het paard gaat zich spannen in zijn lijf. Laat geen hulpen meer doorkomen en voelt aan als een bom die ieder moment kan springen. Nul punten voor keertwendingen, stap-galop onderdelen, loopt de hoeken niet door en ga maar zo door. Het paard neemt het heft in handen, ik wacht te veel af (denk ik).
- Mijn vader wordt ontiegelijk boos als dit gebeurd. Het gaat nu al geruime tijd mis op wedstrijden. En mijn vader coacht me vaak. Ook thuis, maar ik heb ook les van iemand anders. Iedere pas die ik met het paard zet wordt door mijn pa gecontroleerd en daar wordt altijd commentaar op gegeven. Doe dit, doe dat. Ik wordt zowat afgemat als het niet wil lukken. Een meisje van stal die laatst mee ging wist niet wat ze meemaakte toen mijn vader zo te keer ging. Mijn pa erkent wel dat het stress is van mij, maar doet hier niks mee. ‘gewoon niet zeuren, maar rijden’ maar dat werkt bij mij niet. Die knop kan niet op.

Ik weet wel dat dit met spanning heeft te maken. Als ik nu al aan het woord ‘wedstrijd’ denk, sta ik al helemaal stijf van de stress met klamme handjes.
Middeltjes van het Kruidvat of tegen mezelf zeggen dat ik maar gewoon moet rijden, boeien als het fout gaat, werkt niet. Ik krijg deze spanning gewoon niet weg. Thuis loopt het paard 10x beter en is er eigenlijk niks aan de hand. Alleen op concours gaat het faliekant mis.

Ik hoop dat iemand me met dit probleem kan helpen want ik ben echt ten einde raad.
Alvast bedankt.

Groetjes
Ramona

benangelique

Re: HELP! Ik ben ten einde raad (stress-probleem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:18

vraag of je vader een keer thuis kan blijven en neem je andere lesgever mee. hij kan dan ook zien waar het fout gaat en je tips geven. hij praat dan uit ervaring en niet enkel uit emotie zoals je vader doet.
moeilijk hoor, maar succes!

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:20

Kan je je vader niet eens een paar keer thuis laten op concour, en gewoon een goede vriendin of je intructeur meenemen? Je vader zal het vast niet verkeer bedoelen, maar wellicht dat het niet goed voor jou werkt...

ramoontje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 08:20

Dank je wel. Tja ik heb er ook overnagedacht mijn pa thuis te laten maar de paarden zijn zijn ziel en zaligheid... moeilijk maar misschien het uitproberen waard.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:21

oei erg lastig.. ik heb er ook veel last van ik volg dit topic even (kan je helaas geen tips geven)

niet iemand die op mijn huid zit.. maar dat doe ik zelf als ik niet goed rij.. maar de spanning is er dan wel dgelijk

ramoontje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 08:23

Ja, Jolentinus,

erg vervelend als je dit hebt he. Bij mij gaat de lol er zo wel een beetje af. Ik hoop echt dat iemand ons kan helpen.
Zit te denken komend weekend in te schrijven voor een wedstrijdje en dan alleen mijn moeder mee te nemen...

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:23

Als ik dit zo hoor dat lijkt het me niet zo gek dat je helemaal zenuwachtig bent voor een wedstrijd...
Ik weet niet hoe goed het contact verder met je vader is, maar ik zou eens proberen om goed met hem om de tafel te gaan en er met hem over te praten. Als ik aldoor iemand tegen me zou hebben te schreeuwen zou ik ook zenuwachtig worden.. Wie niet?
En als je vader dat niet wil of kan veranderen zou ik er toch voor kiezen om die andere trainer mee te nemen, gewoon eens zien hoe het dan gaat.

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:31

Het is hobby!!!!
Ik herken hier wel veel uit.
Ik had vroeger alleen niemand die zich er mee bemoeide, iedereen was positief.
Maar mijn zenuwen werd ik gek van.
Sóchtends om 7 uur al aan de baccardi cola en toen de valeriaandruppels driedubbele doses, pf als een junk op mijn paard.
Ik ben er toen maar mee gestopt, reed wel mijn punten, maar geen gezonde zaak vond ik.
In jouw geval zou ik toch proberen met je vader te praten of iemand anders dat te laten doen.
Start gewoon een paar keer zonder mededinging, dan zit er geen druk achter.Of ga gewoon alleen op het losrijdterrein rijden.
Probeer de lol van de wedstrijden terug te vinden, op deze manier is er toch niks aan?
Of laat iemand het eens stiekem filmen en laat het aan je vader terugzien, wie weet schrikt hij wel van zijn eigen gedrag.
Wedstrijden rijden moet leuk zijn, een beetje gezonde spanning mag, maar niet zoals jij het beschrijft.
Succes in ieder geval!

ramoontje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 08:34

ja idd. het is hobby! en bij mij gaat de lol er echt een beetje af... Maar het vervelende is dat ik een erg slim paard heb. Die weet precies wat er gaat gebeuren als de knotjes erin zitten en meneer mooi is opgepoetst....

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:36

Moeilijk hoor.
Als ik jouw was zou ik je paard mischien ook druppels geven.Ik geef mijn merrie homeopatische druppels dat was al een stress kikker thuis en is nu een stuk relaxter. Jullie hebben een wisselwerking op elkaar lijkt wel.
En wat pap betreft zou eens heel goed met hem gaan praten ( is mischien moeilijk ).Maar leg hem uit dat je alleen nog meer stress hebt door zijn reactie en dat heeft ook weer effect op je paard.En anders pap mee als toeschouwer en niet meer als coach.
Sterkte ermee

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:40

probeer het inderdaad eens nep....helemaal opgetut en al en dan alleen maar het losrijdterrein op....dat zie ik wel vaker...laatst zelfs op de gelderse kampioenschappen...

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:44

Als je denkt dat je paard zo slim is, dan knot je thuis ook regelmatig en ga zo rijden.
Het paard neemt gewoon jouw gevoel over.
je moet dus dingen gaan doorbreken.

_chennai_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:45

Hallo ik weet miss. wel een probleem voor je angst.

Ik heb het zelf ook die stress (nou voortaan soms)
wat moet je doen:
1. denk er niet te veel aan
2. je eigen zeker voelen
3. gewoon doen wat je moet doen.
4 doe mee voor je plezier
5. ga rustig op je paard zitten.

dan is er niks aan de hand ik weet dit is makkelijker te zeggen dan te doen.
Maar als je er zelf echt in gelooft dan kun je het. Dus je eigen zeker voelen.
En anders weet ik het ook niet meer. Ik doe het altijd zou en bij mij helpt
het maar het kan goed zijn dat het bij niet zo is hoor dat kan heel goed.
Dat weet ik ook niet. Maar probeer het gewoon oke. En als het niet helpt
weet ik het ook niet meer.

_chennai_

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:54

ik ken het verschijnsel er zijn weinig familieleden die elkaar les /hulp kunnen geven, zonder onenigheid te krijgen en positief te zijn, wand thuis dit en thuis dat, maar op de wetstrijd bak je er niets van.
Ik zou zeggen je hebt best wedstrijd ervaring, start eens een keer niet voor punten, denk na zonder dit moet zo en zo, nee ga ontspannen rijden en word er iemand gestrest, laat die gene zelf het proefje rijden of zijn mond houden, of stap af en ga naar huis, als je vader om jou en zijn paarden geeft, moet hij eens na denken wat hij nu wil, een over de zenuwen zijnde kind/paard en iedereen sacherijnig, geen winstpunten en een gestreste familie en paard, lijkt me geen reclame voor geen van alle (denk ik). Voldoende stof tot na denken.?

ramoontje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 09:01

Hoi Montyjansen,

dank je voor je reactie. ik ben het helemaal met je eens maar mijn pa is niet de makkelijkste om mee om te gaan en om dit soort problemen mee te bespreken. Hij weet ALLES beter. Hij hoort me wel als ik iets zeg, maar hij luister niet. Zelf rijdt hij nooit op mijn paard, 15 jaar geleden heeft hij ooit eens op een manege wat lessen gehad. Nooit echt gereden dus. En idd iedereen is chagrijnig, heel de stemming is down omdat hij kwaad is. En ik doe serieus zo mijn best!! Dat vind ik het ergste. Ik doe er werkelijk alles aan. En steeds krijg ik commentaar.
Je hebt me wel wat stof gegeven tot nadenken ja! Knipoog
Bedankt.
Iedereen die al gereageerd heeft trouwens bedankt voor de goede tips Lachen

ramoontje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 12:52

Ik heb laatst op Bokt ook eens gelezen dat er een boek is, dat beschrijft hoe je met dit soort (wedstrijd)spanning om kunt gaan. Weet alleen de titel niet meer... Wie wel?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:12

Misschien even geen wedstrijden meer rijden, maar lekker genieten van je hobby!

ramoontje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 14:19

Hoi Anke,

bedankt voor je reactie en tip. Niet starten is voor mij echt een straf, want ik vind het zelf (nog) leuk om wedstrijden te rijden. En thuis gaat het juist heel erg goed en loop m'n paard super!! Ook in de les. Ik heb echt het gevoel dat hij er klaar voor is, alleen in de proef dan is ineens alles anders en gaat alles fout...

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:27

hoi ramoontje84 ik heb er nog eens over na gedacht, ik denk namelijk dat je vader het ergst van allemaal de zenuwen heeft als je de ring in gaat, want een paard kan aanvoelen hoe de hartslag is van een eigenaar.
(is in het wild hun veiligheid als er wilde dieren in de buurt zijn) ik heb wel eens een paard op stal gehad die ik aan het rijden was en er niets met hem aan de hand was, tot de eigenaar de bocht om kwam en hij na een paar minuten niet herkenbaar was met het moment voor ze de bocht om kwam. (Ik had ze nog niet gezien).
Dus je vader moet zorgen dat zijn hartslag rustig is.
Het is moeilijk om toe te geven dat je zenuwen hebt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:33

Ik zou eens hulp zoeken bij een sportpsycholoog. Die kan je bij dit probleem helpen.

Dingen die je voor die tijd kunt doen zijn:
Ten eerste een gesprek met je vader, hoe je je voelt op wedstrijd en dat zijn inslag niet echt helpt. Probeer het op een rustige manier uit te leggen en kom eventueel samen tot een oplossing. een sportspycholoog kan je hierbij goed helpen.
- er zijn verschillende oefeningen die je kunt doen om jezelf te ontspannen: visualisatie, dus voorstellen hoe je zou willen dat het gaat. positief tegen jezelf praten; 'ik kan het gewoon, thuis gaat het ook goed, ik ken de proef' enz.
- Zet haalbare doelen voor jezelf. Dus begin niet met 'ik wil zonder stress de wedstrijd rijden volgende week', maar begin met iets makkelijks: 'ik wil zonder stress op het losrijterrein twee rondjes kunnen stappen'

Bij al bovenstaande dingen kan een sportspycholoog je helpen. Die mensen zijn ervoor opgeleid en ik denk dat als je nu niet serieus ingrijpt, je de kans loopt het plezier in de sport te verliezen.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:36

Ik denk dat het probleem niet bij jou ligt. Jij bent (denk ik) bang om te falen en om op je kop van je vader te krijgen. Doordat dit al een aantal keren gebeurd is zit je in een neerwaartste spiraal.
Je vader zal zich aan moeten passen. Jij moet een proef kunnen rijden en als die finaal mis gaat dan moet hij zeggen; helaas, volgende keer beter. Dan valt voor jou een stukje angst weg.

Ik denk dat het inderdaad slim is om je vader thuis te laten zodat je in alle rust rijden kunt zonder bang te hoeven zijn voor commentaar. Het kan best zijn dat je nog heel vaak naar concours zult moeten gaan voor je weer vertrouwen in jezelf hebt. Tot die tijd zou ik zonder je vader gaan. Het is voor hem natuurlijk niet leuk maar voor jou beter. Jij moet plezier houden in het rijden en dat gaat zo niet.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:55

Jouw vader coacht jou niet, die helpt je de ellende in!!! Oké, das heel hard gezegd, ik weet het, maar volgens mij is HIJ het probleem, en niet jij of je paard.
Zoals al aangegeven toch eens proberen met hem te praten. Als hij per sé mee wil, prima, maar als zijn paarden zijn ziel en zaligheid zijn, moet hij er ook gevoelig voor zijn dat ze waarschijnlijk beter presteren als hij er niet bij is!! Of in elk geval z'n mond houd.

Vind je het te moeilijk er zelf over te praten, wat ik me ook voor zou kunnen stellen, praat dan eens met je instructie. Die ziet hoe het thuis gaat en hoe het op wedstrijd gaat. Die kan na afloop ook eens met je vader het gesprek aangaan waarom het nu eigenlijk mis gaat.

Maar ik denk dat je, tot dit probleem met je vader niet is opgelost, verder ook geen echt goede oplossing zal vinden, want de druk komt bij hem weg, en onder die druk krijg jij faalangst (heel logisch, zou ik ook hebben als ik op m'n sodemieter zou krijgen als eht niet zou lukken!) waardoor je paard weer in de spanning schiet.

Een hulpmiddeltje om te ontspannen: Bach rescue spray. Kan je zowel zelf nemen als aan je paard geven Knipoog

succes er mee!

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:00

Bach rescue remedie werkt echt is voor jou en voor je paard jij 4 druppels in water of in mond paard 10 druppels onder tong.

succes

Em_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:11

Je moet inderdaad zowiezo de bach rescue remedie eens proberen dat is ook heel ontspannend voor je paard en jezelf.
Maar overleg met je vader als je niet bij je paard bent gewoon thuis aan tafel ofzo en zeg dat je erg gestresst wordt als hij zo tekeer gaat. Zeg dat je wil weten wat je fout doet maar dat je niet wilt dat er constant geschreeuwd wordt en boos gedaan wordt. Vraag of hij eens een keer wil kijken zonder commentaar te geven en ook eens een complimentje te geven, zeg gerust dat je een beetje faalangst hebt en wat gemotieveerd moet worden hij zal echt wel inzien dat je het meent en dat het geen luiheid is.
Je kan ook faalangst training nemen dat heb ik ook, ik kan je hier wel een paar tips meegeven.
1. ga voor de wedstrijd even op een rustig plekje zitten, doe je ogen dicht en adem diep in (door je buik dat is heel belangrijk leg je hand op je buik en duw hem weg met ademen) door je neus, dan adem je uit door je mond. na 5 minuutjes zul je zien dat je al wat rustiger bent geworden, probeer als je weer naar je paard toegaat en de wedstrijd bijna begint net zo rustig te blijven.

2. Positief denken. voor de wedstrijd probeer je aan de goede dingen te denken en niet ik kan het niet. Want je kan het wél! denk dat je hard getraind hebt en dat het thuis altijd goed gaat, doe gewoon alsof het geen wedstrijd is alsof je thuis bezig bent met oefenen.Kijk niet naar de jury. Ga ontspannen zitten en bedenk alle goede dingen waarin je hebt getraind

3. Denken aan niks. Ga ook weer een rustig plekje opzoeken op de wedstrijdplaats en doe je ogen weer dicht(dat hoeft niet als je denkt dat andere mensen je zien maar dat is niet zo vreemd want veel mensen doen het voor de wedstrijd ik zelf ook) En let dan alleen op je ademhaling (zie tip 1) probeer aan niks te denken sluit je helemaal af, vooral van de negatieve gedachten. ik weet dat het stom klinkt maar ik doe het ook altijd en het werkt echt!!!

heel veel sterkte vooral met je strenge vader!!! mijn trainer was ook zo streng en werd snel driftig maar ik heb het er met hem
over gehad dat ik er zenuwachtig van werd en hij is nu een stuk rustiger!
Sterkte meiss Ach gut groetjes Emma

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:12

Poeh dit herken ik echt! Vervelend. Het paard vlucht bij mij altijd meteen naar de uitgang(manegepaarden) en wordt er ziek van, want als er een deur openstaat bij de les doet ie helemaal niks en met wedstrijden gaan ze bij me bokken en steigeren en keihard hinniken (ook tijdens proefje) Door mijn eigen zenuwen geloof ik.