Wij hebben een 5 jarige Kennedy ruin, al vanaf dat hij 1 jaar was.
Toen hij 4 was zijn we begonnen met inrijden, dat hebben we zelf gedaan.
Het ging eerst een poos goed, hij was braaf, maar al snel begon hij trucjes uit te halen.
Hij heeft echt vanalles geprobeerd, niet willen afwenden, niet willen galopperen, bokken, steigeren, keihard de bak door en niet meer willen stoppen, naar je voet meppen met zijn achterbeen, de bakrand eruit slaan, noem het maar!!!
De osteopaat is inmiddels 3 keer geweest. Zijn zadel is nagekeken, die ligt goed.
Hij is van zichzelf sowieso vrij dominant, hij is sowieso de baas in de wei. Met poetsen, longeren en dat soort dingen, is hij een ontzettende knuffel en is het een schat van een paard. Zodra je het zadel er op legt en je gaat in de bak rijden, dan begint het geklojo.. Hij is gewoon de baas, hij heeft het nu eindelijk voor elkaar dat mijn bijrijdster zoiets heeft van.. tot hier en niet verder, ik heb geen zin om te verongelukken met je.. Gelijk heeft ze!
Wat hij nu vooral de laatste weken doet:
Wordt het hem te moeilijk... bokken ( nouja, noem het maar gerust handstand )
Aandraven terwijl meneer er geen zin in heeft... bokken
Aan willen springen in galop... bokken...
Natuurlijk is het zo dat hij wel op z'n donder krijgt, maar blijkbaar niet genoeg.. want een paar minuten later is het hetzelfde liedje..
Tot op heden deed hij dat alleen in de bak, buiten niet, daar liep hij altijd vrolijk, dan wil hij echt graag lopen en ook in het bos, dat vind hij prachtig. Maar vandaag gebeurde er wat waardoor ik dacht: De maat is nu echt vol!! Wij waren lekker een buitenritje aan het maken, ik op mijn ene paard, een vriendin van mij op Vernando. Alles ging perfect, en we draafden aan.. hij had gewoon zijn oren naar voren, hij vond het prachtig, en zo in 1 keer, mept hij keihard achteruit!!!
Het paard waar ik op zat kreeg een gigantische schop in zijn buik en ik werd geraakt op mijn onderbeen, wat behoorlijk zeer deed. Het paard waar ik op zat, was zo erg geschrokken dat hij niet meer achter Vernando durfde te lopen, dus ik besloot voorop te gaan, richting huis. Vernando was het daar niet mee eens, ging lopen dribbelen en op een gegeve moment stak hij zijn kop tussen zijn voorbenen en begon gigantisch te bokken, 3 keer achter elkaar, op de plaats en hoog!! De rotzak. In onze ogen had hij echt zoiets van. Zeg, ik wil voorop, en mag dat niet, dan bekijk het maar, dan bok ik je er wel af!
Dit soort gedrag staat me niet aan en naar mijn idee heb ik er alles wel aan gedaan wat betreft het medische gedeelte. Toch denk ik dat het meer een dominantieprobleem is. Hij is ontzettend slim en weet ons iedere keer weer te verassen met nieuwe trucjes, maar dit is echt niet grappig meer..
Hij is ook de baas in de wei, de andere zijn bang voor hem.. Maar zo in de omgang naar mensen toe, niet onder het zadel, is het een scheet van een paard..
Tja.. en nu? De enige optie die ik nog kan bedenken is, hem wegbrengen naar een stal waar men weet waar ze mee bezig zijn, waar ze eerlijk zijn naar het dier toe en waar ze hem eens flink gaan aanpakken en doorrijden.
Herkent iemand dit en heb je tips voor mij of weet je een goede stal in de Achterhoek?
Dan hoor ik het graag..
Meningen zijn ook welkom.
Groetjes
.