Hoop opgeven? Of toch nog 1 kans geven?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ferry80

Hoop opgeven? Of toch nog 1 kans geven?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 19:24

Hallo

Wij hebben een 5 jarige Kennedy ruin, al vanaf dat hij 1 jaar was.
Toen hij 4 was zijn we begonnen met inrijden, dat hebben we zelf gedaan.
Het ging eerst een poos goed, hij was braaf, maar al snel begon hij trucjes uit te halen.
Hij heeft echt vanalles geprobeerd, niet willen afwenden, niet willen galopperen, bokken, steigeren, keihard de bak door en niet meer willen stoppen, naar je voet meppen met zijn achterbeen, de bakrand eruit slaan, noem het maar!!! Boos!

De osteopaat is inmiddels 3 keer geweest. Zijn zadel is nagekeken, die ligt goed.
Hij is van zichzelf sowieso vrij dominant, hij is sowieso de baas in de wei. Met poetsen, longeren en dat soort dingen, is hij een ontzettende knuffel en is het een schat van een paard. Zodra je het zadel er op legt en je gaat in de bak rijden, dan begint het geklojo.. Hij is gewoon de baas, hij heeft het nu eindelijk voor elkaar dat mijn bijrijdster zoiets heeft van.. tot hier en niet verder, ik heb geen zin om te verongelukken met je.. Gelijk heeft ze!

Wat hij nu vooral de laatste weken doet:
Wordt het hem te moeilijk... bokken ( nouja, noem het maar gerust handstand )
Aandraven terwijl meneer er geen zin in heeft... bokken
Aan willen springen in galop... bokken...
Natuurlijk is het zo dat hij wel op z'n donder krijgt, maar blijkbaar niet genoeg.. want een paar minuten later is het hetzelfde liedje..

Tot op heden deed hij dat alleen in de bak, buiten niet, daar liep hij altijd vrolijk, dan wil hij echt graag lopen en ook in het bos, dat vind hij prachtig. Maar vandaag gebeurde er wat waardoor ik dacht: De maat is nu echt vol!! Wij waren lekker een buitenritje aan het maken, ik op mijn ene paard, een vriendin van mij op Vernando. Alles ging perfect, en we draafden aan.. hij had gewoon zijn oren naar voren, hij vond het prachtig, en zo in 1 keer, mept hij keihard achteruit!!! Boos! Het paard waar ik op zat kreeg een gigantische schop in zijn buik en ik werd geraakt op mijn onderbeen, wat behoorlijk zeer deed. Het paard waar ik op zat, was zo erg geschrokken dat hij niet meer achter Vernando durfde te lopen, dus ik besloot voorop te gaan, richting huis. Vernando was het daar niet mee eens, ging lopen dribbelen en op een gegeve moment stak hij zijn kop tussen zijn voorbenen en begon gigantisch te bokken, 3 keer achter elkaar, op de plaats en hoog!! De rotzak.
In onze ogen had hij echt zoiets van. Zeg, ik wil voorop, en mag dat niet, dan bekijk het maar, dan bok ik je er wel af!

Dit soort gedrag staat me niet aan en naar mijn idee heb ik er alles wel aan gedaan wat betreft het medische gedeelte. Toch denk ik dat het meer een dominantieprobleem is. Hij is ontzettend slim en weet ons iedere keer weer te verassen met nieuwe trucjes, maar dit is echt niet grappig meer..
Hij is ook de baas in de wei, de andere zijn bang voor hem.. Maar zo in de omgang naar mensen toe, niet onder het zadel, is het een scheet van een paard..

Tja.. en nu? De enige optie die ik nog kan bedenken is, hem wegbrengen naar een stal waar men weet waar ze mee bezig zijn, waar ze eerlijk zijn naar het dier toe en waar ze hem eens flink gaan aanpakken en doorrijden.

Herkent iemand dit en heb je tips voor mij of weet je een goede stal in de Achterhoek?

Dan hoor ik het graag..
Meningen zijn ook welkom.

Groetjes

timilon

Re: Hoop opgeven? Of toch nog 1 kans geven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:27

het klinkt toch alsof hij iets mankeert..laat eens een foto van zn rug nemen ivm kissing spines of iets dergelijks.een osteopaat kan er ook niet in kijken.is dat allemaal goed?stuur hem dan naar een africhtingsstal.gert van den hof is misschien wel een goeie voor dit paard.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:29

de optie die je zelf geeeft lijkt mij het verstandigst..

geef zoiets uit handen, want al je er zelf geen ervaring mee hebt word het alleen maar gevaarlijker aangezien je aangeeft dat het waaraschijnlijk een dominatie probleem is..

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:36

Zou inderdaad ook voor de optie trainingstal gaan en als het kan er zo vaak mogelijk bij zijn, zodat je leert omgaan met je (dominante) paard.
Een goede begeleiding heb jij en je paard nodig je bent nu al zo lang met hem bezig zou zeker deze laatste optie gebruiken.
Je zult zien dat jullie samen leren.
Heel veel succes en hoop opgeven kan altijd nog.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:45

de optie de je zelf al aangeeft: wegbrengen lijkt me heel verstandig in jou geval! zoek een stal bij jou in de buurt waar je zeker weet dat alles netjes gaat en dat je makkelijk de mogelijkheid hebt om samen met de mensen van die stal met je paard te werken zodat je niet straks een paard hebt waar zij wel mee kunnen maar jij misschien niet

heel veel succes en zoals blensink al zegt opgeven kan altijd nog

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:52

wegbrengen naar een trainingstal waar ze ervaring hebben met dit soort paarden.Geen een paard is het waard je nek voor te breken.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:57

Wegbrengen denk ik ja
Of een keer onmeunig op zn flikker geven als tie ook maar iets probeert..

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:02

gedult alleen maar gedult als die iets goed doet overdreven belonen en maar belonen en het paard voor zijn denk je dat ie gaat bokken naar vooren drijven en aan het werk zetten heel veel figuuren rijden begin eerst met een kwartier loopt ie dat kwartier goed belonen en afstijgen en stoppen en zo steeds iets langer

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:11

Volgens mij heeft ze geduld zat, ze heeft dit paard al 4 jaar Knipoog .
Ik heb meer of minder het zelfde prbleem met mijn jonge merrie, nu ze op een trainingstal staat waar we samen leren gaan we echt met hele grote stappen vooruit. Zelf blijf je vaak in een cirkel ronddraaien met een beetje hulp over wat je moet doen in bepaalde situaties kom je echt heel ver.
Nogmaals veel succes en geef niet op er is een hele grote kans dat het goed komt. Dus geef jullie zelf deze laatste kans.
Nogmaals veel succes.

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:25

Is het een paard die vanaf 1 jaar al veel in mensen handen is geweest, of heeft het paard in een koppel jaarlingen en oudere gestaan?
Zo aan het gedrag tehoren is het een paard wat op hele jonge leeftijd niet met andere paarden in een koppel heeft gestaan maar veel met mensen in aanraking is geweest.
Als ik jou was zou ik ( als het medische verhaal uitgesloten is dan) het paard inderdaad naar ene goede stal brengen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:48

Goh wat een absoluut herkenbaar verhaal en dát inderdaad voor een Kennedy.

Ik heb zelf een Kennedy merrie gehad. Ik heb alle ellende die jij hier vertelt ook met haar meegemaakt, alleen heb ik binnen 1 jaar dus al de hoop opgegeven. Ik had haar binnen 3 maanden nadat ik haar had gekocht (overigens een zéér talentvol paard, wat betreft bewegen want wat betreft karakter zal ze het nooit gaan redden in de sport) helemaal binnenstebuiten laten keren. Rontgenologisch was ze spatzuiver op de benen en ook heb ik de rug compleet laten onderzoeken. Eigenlijk alles behalve wat er ín het koppie zit...
Het gekke was namelijk dat er de eerste 2 maanden niets aan het handje was...erna begon de ellende en werd steeds erger. (Achteraf denk ik dat ik opgelicht ben maar dat is weer een ander verhaal...)

Toen dat allemaal in orde bleek te zijn en ik echt bang voor haar begon te worden (dier werd gewoon levensgevaarlijk en onberekenbaar) heb ik haar ook naar een trainingsstal gebracht. Daar heeft ze 4 maanden volop in training gestaan. De maat was vol toen ik er weer voor de 1e keer opkroop, onder toeziend oog, en het dier me er moedwillig afwerkte waardoor ik dus ook met enige blessures in het zand kwakte.

Ik wist niet langer wat ik met haar aanmoest tot ik in contact kwam met iemand die wel een uitdaging in haar zag. Omdat het ook nog eens een pláátje van een paard is én super kan bewegen, werd die persoon zo verliefd op haar dat ze haar van me heeft overgekocht.
Natuurlijk heeft het paard me handenvol geld gekost.

Het paard heeft inmiddels een paar veulens gekregen en loopt momenteel (na 3 jaar bij de huidige eigenaresse) L1. Toch ben ik ervan overtuigd dat het nooit écht wat zal gaan worden.

Het verhaal van jou...sorry maar ik heb het sindsdien niet zo meer op 'Kennedy's' om het maar even heel rottig te zeggen...en als ik het zo lees...tja, heb je het geld, breng hem dan lekker naar een trainingsstal maar reken er niet op dat het binnen 1 maand bekeken zal zijn..Nóg handiger zou zijn als je iemand zou vinden die letterlijk voor de dood niet bang is en er een uitdaging in ziet...maar die mensen zijn héél schaars...

Heel veel succes met je beslissing en mocht je nog meer vragen hebben over mijn ervaring, dan hoor ik het wel!

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:57

Gert van der Hof in Slagharen.
Die heeft wel ervaring met dit soort ''gevallen''.
Jij moet niet verongelukken met dit paard en je moet er plezier in blijven houden.
Volgens mij moet dit paard even HEEL erg goed duidelijk worden gemaakt dat dit geen spelletje is. Hij moet gewoon om het maar even gemeen te zeggen: flik op zijn donder krijgen!
Succes ermee en doe voorzichtig. Het paard is het niet waard dat jij straks je hele leven in een rolstoel of iets dergelijks zit.
Paardrijden moet voor je plezier zijn.
Bel Gert maar eens, misschien kan hij je helpen.
Of misschien wel die jongen uit Den Ham, Herman nog iets.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 23:03

Kijk wel uit met dit soort paarden. Dikke kans dat als je ze nog beledigt...dat ze je nog 10x zo hard 'terugpakken' om het zo maar even te omschrijven. Ik heb ze gezien én zo meegemaakt.

Sowieso is het beter om geduld als zeer schone zaak te zien maar toch blijf je iemand nodig hebben die weet wat het is om respect voor een paard te tonen, de juiste aanpak op het juiste moment en die voor de duvel niet bang is.
Sommige paarden kunnen hier gewoon heel ver in gaan.

Dit paard, zoals hierboven omschreven klinkt namelijk als 'zo eentje'...eentje die je juist niet moet beledigen. Het is frustrerend maar ja, wat wil je uiteindelijk ermee?

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 23:15

toen ik je verhaal las dacht ik gelijk: wegbrengen naar een trainingsstal, hier kom je zelf ook mee. denk idd dat dat je enige optie nog is. veel succes!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 23:23

wegbrengen naar een trainingstal. Dominant paard, komt er mee weg. Moet ie niet te lang doen. Heeft ook nog de puberleeftijd. Succes.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 23:47

Het hangt er eigenlijk vanaf hoe kundig jullie jezelf achten ten aanzien van het inrijden van paarden. Als jullie jezelf kundig/ervaren achten, en het paard in kwestie vertoond als resultaat toch dit bloedlinke gedrag, dan zou de enige optie weleens slacht kunnen zijn...

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 23:56

Ik ga helemaal mee in het bovengenoemde advies.
Ik zou hem gewoon wegbrengen, maar daar zelf ook onder toezicht willen rijden want zoals eerder genoemd moet jij er daarna mee door.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 07:51

Ja is altijd moeilijk zoiets , hoe is het paard ingereden en hoe snel is het gedaan,zeker erg belangrijk het karakter van een paard, naar het schijnt is het toch een dominate bloedlijn, opzich heel mooi , maar daar moet je mee weten om te gaan en geen steken laten vallen en zeker niet met meppen.
Heb je ooit wel eens iets van freestyle en dat soort dingen met het paard gedaan, om haar karakter te keren kennen en daar mee om leren gaan ??
Op zich is een trainings stal wel een optie, maar kijk a.u.b uit , mijn dochter is nu weer een paard aan het herstellen die van een zogenaamde stal af kwam, ze hebben dat dier helemaal in mekaar geslagen, de eigenaressen heeft het paard er weg gehaald omdat er gewoon zweep slagen op zijn kont en benen zaten en ook wonden, ze hebben het dier nog erger verknalt.
Neem anders een comntact op met Annemarie van Toorn, of het balingehof.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:20

Ik zou met zo'n paard zelf ook niet verder gaan. Levensgevaarlijk! En ik denk dat je alleen met afstraffen er echt niet gaat komen... Ik zou hem ook naar een goede trainingsstal brengen. Of (als je het nog aandurft) wellicht helemaal weer vanaf de grond opnieuw beginnen. Dus eerst grondwerk goed en daarna er pas weer op, maar allemaal in hele kleine stapjes. Ik denk echter als ik je zo hoor "praten" dat je er al dusdanig ver mee bent dat je je eigen frustratie waarschijnlijk ook over brengt op het paard en dat het dan dus heel erg moeilijk wordt om hem hier zelfstandig nog weer overheen te krijgen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:40

Ik zou toch eens verder laten kijken naar de rug of schouder of bekken of hals. Enn indd, hoe lang is er over het inrijden gedaan? Heeft hij de tijd gekregen alles echt goed te verwerken voor er een stapje verder werd gegaan, of is hij roektsoek zadelmak gemaakt, huppekee niet zeuren, doen wat er gezegd wordt anders krijg je een tik. Bij zulke paarden(dominant, zelfbewust, gevoelig) ga je al snel een stap te ver en dan is er een boel beschadigd wat moeilijk te herstellen valt.

Ik zou toch eerst echt uitsluiten dat er lichamelijk iets mis is, want wegbrengen en hem aan laten pakken als hij pijn heeft, dan vallen er doden.

Zoals hierboven gezegd wordt, helemaal overnieuw beginnen op een basis van vertrouwen nadat je hebt uitgesloten dat er iets lichamelijk mis is,dat zou ik doen. je paard is het wel waard omeen echt eerlijke behandeling te krijgen. Met pijn in zijn lijf(kan natuurlijk ook zijn nieren etc zijn) krijg je hem nooit goed en eindigt hij waarschijnlijk als slactpaard. Klinkt hard maar ja het kan wel zo zijn. Ik wens je heel veel succes. Ik weet overigens een heel heel heel goede fysiotherapeut in Duitsland, zij komt ook naar NL, die heb ik al wonderen zien verrichten met paarden die al afgeschreven waren. Als je wil kan ik je haar contactinformatie geven. Zij heeft echt hopeloze gevallen weer helemaal relaxed en ontspannen weten te maken, waarna het rijden geen probleem meer was. Zelfs bij paarden waar je niet eens meer op kon stappen want dan waren ze al weggeraced, zo bang, of zoveel pijn hadden die.

Heel veel sterkte iig, en veel wijsheid toegewenst.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:30

- stuur eens een mail naar www.montyrobert.nl die vinden dit heel interessant en zij werken ook vaak met dit soort paarden.
Eén dezer dagen hebben ze weer een cursus rijden met moeilijke paarden, ik denk dat ze deze wel leuk vinden.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:50

Pop schreef:
Gert van der Hof in Slagharen.
Die heeft wel ervaring met dit soort ''gevallen''.
Jij moet niet verongelukken met dit paard en je moet er plezier in blijven houden.
Volgens mij moet dit paard even HEEL erg goed duidelijk worden gemaakt dat dit geen spelletje is. Hij moet gewoon om het maar even gemeen te zeggen: flik op zijn donder krijgen!
Succes ermee en doe voorzichtig. Het paard is het niet waard dat jij straks je hele leven in een rolstoel of iets dergelijks zit.
Paardrijden moet voor je plezier zijn.
Bel Gert maar eens, misschien kan hij je helpen.
Of misschien wel die jongen uit Den Ham, Herman nog iets.

Denk dat jij Herman Koorman bedoeld, die komt ook uit slagharen... Idd een goeie!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:53

hoe is het paard met grondwerk, ook zo dominant? en met longeren?

Ferry80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 09:54

Hallo

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Sommige reacties waren wel even heavy..
Ik wil absoluut dat het goed komt met onze schat, het is gewoon verder een prachtpaard, een enorme knuffel in de omgang en ik hem hem al bijna 5 jaar...

Hij heeft wel in de opfok gestaan, bijna 2 jaar, dus hij is niet vanaf jongs af aan in de hand geweest, dat kwam pas later. Wel ben ik regelmatig, zeker 1 keer in de week a 2 weken naar hem toe gegaan ( stond niet heel dicht bij huis ) en hij kwam altijd gelijk naar mij toe en nam zijn vriendjes mee! Hij wist precies wie ik was, en daarom heeft hij wel vertrouwen in me gekregen denk ik, want hij vond toen hij eenmaal op stal stond alles wel goed, poetsen, beentjes geven, hoefsmid enz.

Ik kreeg ook de vraag hoe lang hij de tijd van ons heeft gehad. Ik kan jullie verzekeren dat dat allemaal heel geleidelijk aan is gebeurd, niets overhaast, niet geslagen, alles met geduld, omdat het niet de makkelijkste was. En ik vond hem in zijn koppie nog vrij jong overkomen, niet qua bouw, maar puur zijn koppie... dus daarom hebben we hem nog een jaar laten staan.. En daarna zijn we langzaam aan begonnen.. Misschien is dat het wel geweest, dat we het wel op z'n 3e hadden moeten doen, omdat ze dan vaak wat makkelijker zijn en minder sterk. Die opmerking kreeg ik toen heel vaak! Weet waar je aan begint, als je nog een jaar wacht, zijn ze veel machtiger!! Maarja ik heb toen de keus gemaakt wél een jaar te wachten..

Ik heb via pb ook een verhaal van iemand gekregen, waar ik ook wel even van stond te kijken.
Er ligt een splinternieuw Kieffer zadel op zijn rug, maar misschien is er toch wel iets IN het zadel, wat wij niet kunnen voelen, maar hij wel.. het kan maar zo.

En ja, misschien is een foto van zijn rug maken wel een goed idee.. Ik wil het allemaal heel graag doen voor hem, ander zadel, foto's maken, mensen erbij halen die mij kunnen helpen, hem wegbrengen en hopen dat hij zijn kunsten afleerd... Ja, ik wil het heel graag..
Maar ik kan het niet allemaal laten doen, hij heeft me al handen vol geld gekost door de jaren heen.
Onderzoekje hier, onderzoekje daar, steffie van der laarse, osteopaat, noem het maar.. En ik heb het allemaal wel voor hem over, maar financieel... Ik wil echt dat hij gewoon blijft en dat het goed komt..
Bah... wat lastig zeg, ik zit hier gewoon te janken Verdrietig

Kijk nou wat een prachtig dier, en nog eens lief verder ook.. ik wil hem niet kwijt..
Verdrietig Afbeelding

Sorry hoor, moest het even van me afschrijven, ik denk aan niets anders en wil hem graag bij me houden. Wat is het toch lastig dat ze niet kunnen praten.

Bedankt voor al jullie reacties.

Liefs

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:10

Ik denk ook aan het ballinghof voor jou paard. Hij is en doet hetzelfde als mijn merrie maar dan erger.
Bij haar kost het ook altijd wat moeite maar op den duur schikt ze wel.
Het is gewoon protest denk ik dat hij moet doen wat jij wil en niet dat hij mag doen wat hij wil. gewoon een paard met een eigen willetje.
Deze problemen had je ook gehad als je een jaar eerder was begonnen hoor, ik vind het alleen maar super dat je een jaar langer gewacht hebt.

En inderdaad, een prachtig dier!