Gewéldig, goed, slecht, goed ....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

Gewéldig, goed, slecht, goed ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 09:27

Zo gaat het dus in m'n les ( op 1 les ja)
(het is wat om te lezen maar het zou me veel betekenen om ieders mening hierover te krijgen)

Mijn 4 jarige haflingerruin (die trouwens net een maand "vakantie" gehad heeft dus daar zal het al niet aan liggen Knipoog )

Als we clubles hebben op zaterdag dan stappen we er eerst naar toe (+- 20 min) dan is hij lekker losgestapt dit doen we al een hele zomer lang.
Dan de les, de meeste komen met de trailer dus die gelegenheid dat zij instappen draaf ik al lekker los (niet intens) vandaar dat ik het al doe, we beginnen meestal op een "goed" tempo dus wil ik dat woest al wat ontspant, dat is zo'n 6 minuutjes en dan beginnen we.

De eerste 10 minuten durft hij nog goed stijf te zijn aan beiden kanten, en laat ik hem nog lekker laag lopen, dan (meestal na de 2de singel aantrek beurt) als ze al redelijk goed los en ingereden zijn, gaat het tempo iets hoger en worden de oefeningen wat moeilijker (vele kleine voltes ect ect ) hij loopt op dit moment (en ook vooral als ik doorzit) zéér goed naar mijn mening, hij gaat op een mooi rustig werktempo en is VEDER LICHT in de mond (we rijden met een augertane?(koper) dubbelgebroken watertrens) hij loopt nagefelijk ik heb 0,0 druk op m'n handen en de elastisiteit is echt top! zo gaat het zo'n 20 minuten, en dan als we het tempo terug wat lager doen (richting uitdraven) en ook na de galop) begint hij gewoon te klieren, dan neemt hij rechts vaak vast, en wil hij enkel rennen Rolleyes
Hij wordt in de les door mij en bij training voor de koets geleerd om rustig te lopen, (arbeidstempo) dus ook niet sloffen of trippelen maar een goede werkdraf.
We doen veel aan schakelen van tempowisseling vooral voor z'n achterhand, hij zit nog in de B dus ik kan niet hogere oefeningen gaan doen voor z'n achterhand dan de Basis. én hij krijgt van mij regelmatig de kans om eens lekker goed door te lopen op het tempo dat hij zelf wil (Ik dacht dat hij wel eens wat DOOR will draven ipv altijd het arbeidsdrafje... maar echt ZONDER dat ik hem aandrijf gaat hij dan lekker door maar na dat ik hem terug vraag naar een arbeidsdraf begint hij te verzetten, dus heb ik al geprobeert om eerst een tijdje te stappen en dan terug aan het werk te gaan op mijn gevraagt tempo... dat wil meneer niet, hij bokt of steigert NOOIT maar gebruikt zijn verzet in het vastzetten van z'n bit.

Sommige zegge me dat ik een ander bit moet nemen (zwaarder) maar dat weiger ik gewoon, het valt zo ook op te lossen, want bij de eerste twintig minuten bewijst hij dat hij prima en veder licht te rijden valt op dit bit + het bit is ons aangeraden door de DA.
+ Qua getuig valt er ook niet te merken, hij had drukplekken en toen kreeg hij die maand vrij, totdat de zadelmaker kwam, die is inmiddels gekomen en het bleek z'n oud vzh zadel te zijn die we gebruiken voor buitentochten (en we hadde die zomer een 5daagse gedaan vandaar de drukplekken) Mijn dressuurzadel past, dus daar ligt het niet aan.

We hebben ook gemerkt dat Woest ERG HARD kan gaan in de bos (bij de galop dan) daar laat ik hem ook "gaan" en hij komt altijd netjes terug! Boswandelingen zijn echt favorite van hem, en we doen ze regelmatig. ...

wat denken jullie? want ik wordt er moedeloos van.. het gaat altijd super maar eindigt in een klein gevecht!

azarlizz

Re: Gewéldig, goed, slecht, goed ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:38

Woest is 4 jaar en neem ik aan dus krap een jaar onder het zadel?
Het kan best zijn dat hij zo in het eerste jaar onder het zadel best veel te verwerken krijgt en hij met rijden soms na een intesieve arbeid hij gewoon te veel informatie te verstouwen krijgt en in protest gaat, probeer de trainingen kort te houden en niet te veel verschillende dingen in 1 uurtje te willen oppakken met hem, en nee zeker geen ander bit nemen!!!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 09:41

hoi azariiz, dat dachten wij ook, we hebben hem zelfs een maandje vakantie gegeven, maar hij rijd 1x per week een uur deze les (anders rijden we bij ons thuis in de buurt gewoon op ons zelf en is het hoogstens een half uurtje met héél veel stappen tussen door) en we proberen eigelijk bijna niets nieuws, altijd hetzelfde eigelijk. kan het dan nog daar aan liggen? alsvast bedankt voor je antwoord.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:47

Ik zou ook geen reden zien om aan een ander bit te gaan. Maar ik denk wel dat hij zich gaat verzetten bij dingen die hij moeilijk vindt. Mijn paard verzette zich altijd zodra hij zijn achterhand meer moest gaan gebruiken. Misschien heeft jouw paar dook wel van die dingen die hij moeilijk vindt, en daar zo op reageert. Het maakt daarbij niet zoveel uit dat je altijd hetzelfde doet... misschien vraag je wat meer door enzo. Het lijkt me in ieder geval wel goed om elke les niet PRECIES hetzelfde te doen Haha!.

Last van zijn tanden heeft hij ook niet? Dat had mij paard vlak na het inrijden ook. Dat is wel ongeveer de leeftijd. Hij pakte het bit, onttrok zich aan de hand en ging zo hard mogelijk lopen. Verder at hij wel normaal, dus het duurde wel even voor we wisten wat er aan de hand was. De tandarts is geweest en daarna ging het weer goed.

Je zegt dat je 0,0 druk hebt. Laat hij de druk wel toe? Een lichte spanning moet je wel altijd blijven houden om de hulpen goed door te laten komen. En kun je de hals instellen waar je wil (hoog, laag meer en minder gebogen)?

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:49

Ik ben het geheel eens met azarlizz. Verder kun je ook proberen om wat korter te rijden. De meeste mensen klampen zich vast aan 'een uur rijden'. Ik deed dat met mijn paard ook en die ging ook ontzettend klieren als we bijna klaar waren. Ik heb ontdekt dat hij simpelweg de conditie niet had om een uur te werken en bij de les te blijven. We rijden nu ongeveer drie kwartier, wat weer opgebouwt is vanaf een half uur. Het gaat nu veel fijner moet ik zeggen, hij raakt niet erg vermoeid en kan zich prima drie kwartier concentreren. Nu is dat met een les wel moeilijker natuurlijk, omdat je aan dat uur 'vastzit'.

EDIT: ik zie dat je thuis veel lichter werk doet. Hij heeft ook een maand stilgestaan, dus hij is conditioneel erg achteruit gegaan (dat gaat snel). Een uur lessen kan dan erg zwaar zijn. Ook al is het niet veel wat je doet, hij moet wel een uur sjouwen en zijn koppie erbij houden.

azarlizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:50

ja dan zou het toch zo kunnen zijn dat hij een uur wel erg veel vind omdat je door de weeks een half uur rijd, je hebt kans dat hij gewoon zn aandacht er niet meer bij kan houden, dan zou het een goed idee kunnen zijn om doordeweeks wat langer door te rijden bijv. 3 kwartier. Kleine kindjes kunnen vaak hun aandacht ook niet vaak lang vasthouden op 1 ding, daar kun je je paardje wel mee vergelijken, hij is ook nog erg jong.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 10:22

bedankt voor de reacties,
er zit allemaal wel wat in.
Sheran: last van z'n tanden heeft hij niet, toen we dit bit aangeraden kregen werd het gebit onderzocht. Hij laat spanning wel toen hoor, maar ik probeer hem goed te laten lopen met zoweinig mogelijk druk (leren dat hij niet op m'n handen mag leunen) Maar véél druk wil hij niet, bv als hij door wil naar de andere paarden en ik hou hem tegen begint hij met z'n hoofd links en rechts te gooien, als hij ophoud dan laat ik Onmiddelijk! los, zodat hij het snapt! En dat gaat beter en beter.

Boemm: je punt van "conditie achteruit" daar kan ik denk ik ook goed mee ingaan, hij is sneller bezweet + heeft al een dikke vacht (maar aan scheren doen we niet) ivm lang op de wei staan en dekens gewissel daar hebben we geen tijd voor, school, werkk.... We rijden dan ook wanneer op de tijdstippen dat we thuis zijn om er te zijn voor de dekens op en af te doen. Maar het gekke is, we hebben 2 lesgevers, 1tje laat je GOED doorwerken, dan ben je ook zelf bezweet, en de ander doet het wat rustiger aan, nou vorige week was de "doorwerker" aan de beurt en toen liep hij goed, en gisteren bij de wat rustigere begon hij fel te klieren? Ik loop alsmaar te piekeren,van het moment dat je denkt "dat kan het zijn" is er weeer is dat het tegenspreekt. Het kan ook zijn (ben ik net op gekomen) hij heeft de hele week bijna elke dag en halfuurtje maar in de koets gestaan, dat normaal alleen max 3x per week gebeurt. Mischien was hij die dag "het werken beu"?

Als het dat mocht zijn, dan is dat volgende week al goed geminderd, maandag en dinsdag gaat hij nog in de koets, en zondag voor de rest van de week heeft hij vrij.