Addink's Giorgio Armani voor het eerst @ work [KWPN hengst]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Addink's Giorgio Armani voor het eerst @ work [KWPN hengst]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 20:41

hoi allemaal!! eerst even een inleiding ter voorkoming van verkeerd vallen van dit topic, Armani is nu 2,5 ja erg jong om te beginnen met longeren maar zijn spieren/pezen rondom zijn knieschijven zijn iets te zwak waardoor zijn knieschijf af en toe opzij schuift en zijn been op slot staat. Opzich niet heel erg en hij groeit er wel over heen maar hij moet trainen om zijn spieren sterker te maken waardoor zijn knieschijf niet opzij meer schuift, dat is waarom we nu sinds 2 weken zijn begonnen met longeren, dit was de 5e keer en voor het eerst dat we hem iets naar beneden vroegen. We longeren hem met dubbele longeerlijn, en hij pikt het eigenlijk allemaal super op en is onwijs braaf! Je merkt echt aan hem dat hij het aan kan en al kan hij het neit aan heeft hij gewoon een paar dagen rust en wandelen/poetsen we alleen maar Lachen nou kijk en geniet, hier is mijn mooie hengstje Armani:

(foto's zijn trouwens niet echt van super kwaliteit want geen bewerkingsprogramma hier maar wou gewoon even me paardje showen en tips zijn altijd welkom natuurlijk Lachen ) foto's staan niet op volgorde en heb er geen stap foto's op staan en heb hem niet metteen bijgezet natuurlijk, denk in totaal 5 min elke kand. k heb op beide kanten ongeveer 10 min gelongeerd waarvan 5 min gewoon lang Lachen

Afbeelding

1. eerst even alle lijnen goed doen (menneer denkt alleen maar aan knuffels Clown)

Afbeelding

2. Drafje, lekker vrolijk bekkie Haha! achterbeen treed wel goed door

Afbeelding

3. drafje, achterhand mag iets meer meekomen

Afbeelding

4. heerlijk achterbeen en van voor lekker ontspannen over zijn ruggetje Haha!

Afbeelding

5. Ik moet hier zelf de binnen 'teugel' iets losser laten en de buitenkant meer aannemen... dit was prescies op zon moment dat menneer probeert om te draaien maar dat niet doet omdat ik de binnenkant aanneem, maar had de buitenkant meer mee moeten nemen...

Afbeelding

6. Lekkere billen Haha!

Afbeelding

7. vind dit een fijn beeld geven, was net een beetje aan het stellen maar hij loopt wel fijn.

Afbeelding

8. lekker zakken.

Afbeelding

9. wat een heeeerlijk dier is het ook Lovers

laat je even een berichtje achter??

Katja

Re: Addink's Giorgio Armani voor het eerst @ work [KWPN hengst]

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 20:48

Ziet er heel goed en ontspannen uit. Hopelijk zijn zijn spieren snel sterk genoeg.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 20:51

ja hoop ik zelf ook Lachen maar je merkt wel al dat het steeds minder gebeurd.. gelukkig Haha!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 20:57

Heb je de longes zo door zijn bit aan de singel vastgemaakt? Lijkt me nogal scherp? Ziet er verder lekker ontspannen uit, ik hoop echt dat het hem helpt.
Luisterde hij trouwens gewoon naar het bit? Ik zou dit namelijk ook graag met mijn 3 jarige doen, om er een stuur op te krijgen.
Die snapt er nu namelijk niks van Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 20:57

Een tijd geleden stond ik op een stal waar een paard een soortgelijk probleem had. Toen is er door de veeartsen (oa utrecht) dus juist aangeraden om lange rechte stukken te trainen en vooral geen bochtenwerk. Zeker met dit jonge paard maak je daar meer mee kapot dan dat je hem helpt....

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 21:05

dankjewel wendy Lachen ik was idd al van plan hem in de gewone buitenbak te gaan laten lopen zodat er minder bochten in zaten want leek me idd niet lekker...

safiera; dat scherpe valt wel mee k hou hem zo los mogelijk, met dubbele lijnen leren ze het juist beter omdat je ze terug kan zetten als ze naar jou toe komen lopen waardoor ze het gaan begrijpen maar dan moet je gewoon aan het bit en niet aan de singel! doe ik ook maar heeeeeeeeeeeeel af en toe Lachen

bit eerste keer in liep hij alleen een beetje te kauwen voor de rest niks aan de hand reageerde hij super op Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:08

Is ie verkeersmak? Neem hem dan lekker aan de lijnen mee naar buiten. Liefst heuveltje op, heuveltje af. Goed voor de spieropbouw Ja

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 21:14

ja hij begint verkeersmak te worden (heel vaak buiten grazen en wandelen in het duin) willen we binnenkort idd ook gaan doen Lachen lekker duinen in Haha! dankjewel hier heb ik tenminste wat aan Lachen niet dat gedoe van oooo hij is te jong blabla Tong uitsteken

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:16

wat een lekker ding voor zijn leeftijd zeg..
veel pleziermet hem Haha!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 21:24

dankje Haha!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:29

ArGieVai schreef:
ja hij begint verkeersmak te worden (heel vaak buiten grazen en wandelen in het duin) willen we binnenkort idd ook gaan doen Lachen lekker duinen in Haha! dankjewel hier heb ik tenminste wat aan Lachen niet dat gedoe van oooo hij is te jong blabla Tong uitsteken

Waarom denk je dat iedereen dat zegt? Hij is te jong om zo in de bak te longeren en rondjes te lopen, buitenrijden en stukken rechtuit is veel minder belastend!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 21:34

ja weet ik maar aangezien ik toch echt doe wat de dierenarts zegt Knipoog

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:37

Ziet er erg ontspannen uit hoor! Knipoog Echt netjes

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 21:39

@ charaz; hij moet toch eerst kunnen longeren voordat ik ehm aan de lijnen mee naar buiten kan nemen???????

@ciara; dankje Lachen

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:40

tja buiten 'rijden' lijkt me al helemaal niet zo'n slim plan, wel Charaz? Maar het dier zal toch ergens moeten leren wat het is om aan de lijnen te lopen, en dan lijkt t me toch wel noodzakelijk om dat in een bak te doen. Op straat zou dat alleen maar een gevaarlijke situatie kunnen geven. Ik denk dat men hier heel goed weet waar ze mee bezig zijn, aangezien ze er zelf al over begon in de eerste post dat het wel behoorlijk een jong dier is om al mee te beginnen. En omdat het vanwege medische redenen is....
@ArGieVai: ziet er goed uit hoor, en commentaar geef je zelf al, dus das overbodige info Knipoog Hij is lekker ontspannen en ik geloof niet dat hij het vervelend vind om al een beetje te doen alsof ie werkt Knipoog haha! Succes met hem, en dat het maar snel beter mag zijn met zijn knieschijf!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:43

Waarom? Het enige verschil is dat je achter je paard loopt ipv ernaast, tuurlijk moet je dat oefenen maar ik vind dit wel heel erg @ work voor een 2 jarig paard. Ze schrijft zelf al dat hij al verkeersmak is. In een bak oefenen is heeeeel wat anders dan aan het werk zetten aan de longeerlijn.

Maar goed wie ben ik? Mijn 3,5 jarige heeft veel lichter werk, ik hoop dan ook nog heel lang van mijn paard te kunnen genieten.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:45

werkelijk, je kunt ook gewoon over de feiten heen lezen, het is om medische redenen. daarnaast is het dier 2.5 en niet 2, en 'traint' ze m licht. Hij BEGINT verkeersmak te worden, en dan zou jij m zo mee naar buiten nemen, zonder dat hij kennis heeft gemaakt met, en weet wat de bedoeling is van een bitje en lijnen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:46

Mijn 4 jarige heeft ook nog lichter werk. Die is afgelopen vrijdag voor het eerst aan de lange lijnen geweest...
Ik kan me bij dit soort klachten wel voorstellen dat het belangrijk is om spieren op te bouwen, maar ik heb hier geprobeerd aan te geven dat het beter is om op lange rechte stukken te oefenen hiervoor. Zeker met een jong paard als dit.
Als het paard wat ouder is zou ik zelfs overwegen om hem voor de kar te zetten. Prima training, juist voor dit probleem!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 21:48

maggie dankje Lachen jij leest tenminste goed wat ik heb geschreven Haha! (in het setjestopic hier ook al ruzie over Bloos!)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 21:52

het is (volgens de theorie die ik volg) beter om een paard te leren longeren aan de lange lijnen, je kan hem terugplaatsen als hij naar je toe komt en het voelt voor hem meer als het 'hand/been' gevoel waardoor het inrijden word vermakkelijkd. Ik heb hem hier idd 5 min naar beneden gezet maar ik hou de lijnen los, hij kan naar beneden naar voor naar boven wat hij wilt. en het enige waarbij ik de longes iets aanspan is als hij probeert om te draaien omdat hij de andere kant makkelijker vind Lachen bovendien ga ik niet met een paard dat verkeersmak begint te worden en het dus nog niet is (fietsen vogels scooters en bomen zijn nog heel eng, ook veel geluiden zit hij ergens in mijn nek) de weg op zodat hij rechte stukken kan lopen dat vind ik iets te link met een jong paard

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:58

Maggie_Eddy schreef:
werkelijk, je kunt ook gewoon over de feiten heen lezen, het is om medische redenen. daarnaast is het dier 2.5 en niet 2, en 'traint' ze m licht. Hij BEGINT verkeersmak te worden, en dan zou jij m zo mee naar buiten nemen, zonder dat hij kennis heeft gemaakt met, en weet wat de bedoeling is van een bitje en lijnen?

Oh god wat een groot verschil een half jaar, zeg jij je leeftijd ook altijd met de halve jaren of maanden erbij? 2 jaar is 2 jaar punt.
Ik meen dat de TS al eerder ergens heeft geschreven hem aan het bit ed. te wennen dus ging er vanuit dat hij dit kent.

De medische redenen heb ik zo mijn twijfels bij, kan de TS niets aan doen want ze volgt enkel het advies van haar DA op. Een paard met een losse knieschijf aan het werk zetten zodat zijn spieren sterker worden en de knieschijf op zijn plaats blijft?

Maar goed, zoek het lekker uit! Mijn adviezen waren goed bedoeld maar ik wordt hier gelijk op aangevallen.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:59

@ArGieVai: geen dank! als men leest wat er staat hoeft er helemaal geen ruzie te zijn, maar vaak is de conclusie al gemaakt voordat er eigenlijk gelezen is hoe of wat er precies gebeurt. En gelijk heb je, ik zou het waarschijnlijk precies hetzelfde doen!
@wendy: dit was ook niet naar jou gericht Knipoog Het ging me er om dat er al gelijk zo aanvallend werd gedaan over dat het slecht is om een jong paard aan het werk te zetten terwijl er een medische reden voor is, en dat deed jij niet. Mijn eigen paardje is ook pas op latere leeftijd beleerd, maar die is dan ook kerngezond Knipoog

@Charaz: joh doe normaal, jij begint meteen conclusies te trekken, en ja. een half jaar ouder maakt idd verschil. Dan nog is het eigenlijk een te jong dier, maar ze gaf toch al aan dat ze, zodra hij verkeersmak IS, naar buiten gaat om het dier rechtuit te kunne laten lopen? Dan zal hij toch eerst moeten weten wat ze van m verlangt als er een bit en lijnen aan hangen. Tenzij jij graag met een onervaren hengst de straat op gaat natuurlijk...
Laatst bijgewerkt door Maggie_Eddy op 20-10-07 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 22:00

Argievai, dan zou ik hem zoveel mogelijk rechtuit laten gaan in de bak ipv op een rondje (nadeel is wel dat je zelf ook er achteraan moet blijven gaan *LOL* )

Ros_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 22:03

heej er mooie gangen
xxrosanne

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 22:11

dankjullie Lachen

ja dat ligt heel moeilijk voor hem rechtuit dat is het probleem, als jong dier heeft een hoefsmid toen ik er niet bij was en mijn moeder ook niet armani flink te grazen genomen bij zijn achterbenen, dus als er touwens bij zijn flanken/achterbenen hangen raakt hij nogal in paniek maar zijn hard aan het oefenen hoor Lachen