Ik heb dus eigenlijk twee vragen zeg maar....
Hoe laat je een paard zijn achterhand gebruiken?
En Pino loopt eigenlijk helemaal verzameld maar hij is niet echt voorwaarts wat moet ik doen?
x Chantal
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Peetke schreef:Verzameld zonder voorwaarts zijn is niet echt mogelijk, en dan zou hij ook zn achterhand moeten gebruiken. Als je paard dat niet doet loopt hij ook niet verzameld.
Probeer je paard actiever te maken door overgangen, en geen of niet te veel druk van voor te krijgen.
tevens is het een manege pony dus mag er niet alles mee doen en hij is zeeer vervelend bij longeren. Hij trekt dan het touw uit je handen en rent dan vol op je in
ik heb eigenlijk geen goede dingen over hem gehoord bij longeren! Maar ik kan het nog altijd proberen
Citaat:hij buigt el maar gebruikt zijn achterhand nit
Lalidan schreef:Citaat:hij buigt el maar gebruikt zijn achterhand nit
Hiermee bedoel je denk ik dat hij zijn hals buigt?
Je pony loopt niet verzameld, maar in de krul. Laat de voorkant met rust, begin met hem voor het been te maken. Dus veel overgangen waarbij hij mooi vlot vertrekt. Als ie dit goed doet, kan je nog wat meer gaan schakelen, schijnovergangen, wijken, enz waardoor de achterhand er beter bij komt.
Als de achterhand sterker word en het werk beter aankan, zakt hij er voor vanzelf in. En dan LIJKT het niet alleen of hij goed loopt, dan loopt hij ook daadwerkelijk goed!!!
Maar je krijgt hem daar niet zolang hij voor in de krul loopt.
succes!
ik voel me een dierenbeul
Citaat:onee bedoel dat ik hem heb zitten kwellen eigenlijk? ik voel me een dierenbeul
Lalidan schreef:Citaat:onee bedoel dat ik hem heb zitten kwellen eigenlijk? ik voel me een dierenbeul
Heey, rustig aan joh!!! Zo dramatisch is het nu allemaal ook niet!!!! Zoals jij hem aan het lopen had, loopt hij op de voorhand. Dat is gewoon niet ideaal en niet wat we graag willen. Mááááár..... het is nog altijd beter dan hem met weggedrukte rug telaten lopen.
Je hebt hem alleen niet aan de teugel lopen. Maar kwellen is in mijn opinie echt wat anders hoor!!! Als je hem nou vastgeknoopt had met de slof en er dan op om bent gaan zitten meppen en prikken.........En een dierenbeul ben je pas echt als je je paard bewust pijn doet!! Dus niet zo hard zijn voor jezelf, jij doet ook alleen maar je best.
Bovendien hoort bij leren dat er dingen fout gaan. Het word pas erg als je er niks mee doet, en jij doet er wel wat mee!!! Ik denk dat iedereen die met paarden omgaat weleens wat gedaan heeft waar hij of zij achteraf spijt van heeft. Dat maakt het niet goed dat het gebeurt, maar zorg dat je je leermomenten eruit haalt, zodat het niet weer gebeurt. Daarnaast is dit gewoon wat je op veel maneges leert helaas......
Dus niet zo streng zijn voor jezelf, je weet nu hoe je het wel kan doen, dus gewoon lekker verder gaan met rijden en leren, dan komt het best in orde!!!
En zeker doe ik er wat mee
maar het rotte is wel de manege baas denkt als je gewoon je paard "in een krul trekt" dat je dan fantsoendelijk rijdt:(.
ee ik wil niet op die lompe knol
[ze zouden moeten weten]
er was een klik die ik ook bij laika had maar niet bij pino
Ik ben helemaal verkocht ik zelf ben redelijk klein dus iedereen keek raar op toen ik ineens op zo'n paaard van 1.75-1.80 zat:P Maar nu het probleem hij is niet erg bewut van zijn eigen benen
hij struikelt best vaak enzo maar bij springen wat ik zaterdag ook heb gedaan
[20 cm hij kan 1.20] lijkt hij er helemaal bewust van maar zodra je dressuur gaat rijden is hij eigenlijk totaal van niks bewust
Citaat:Je hebt gelijk bij ons op de manege zeggen ze met de teugels spelen en dan heb je hem "verzameld".
Maar als ik hier topics doorlees zie ik steeds meer waar staat een paard moet zijn achterhand gebruiken/ er onder zetten anders loopt hij niet verzameld dus ik wou weten wat de achterhand gebruken echt inhield enzo dus ik schrok wel even dat ik hoorde dat ik hem eigenlijk in een krul trek En zeker doe ik er wat mee maar het rotte is wel de manege baas denkt als je gewoon je paard "in een krul trekt" dat je dan fantsoendelijk rijdt:(.
Citaat:Maar nu het probleem hij is niet erg bewut van zijn eigen benen
Je ziet dit wel meer, blijkbaar is de dressuur niet interessant genoeg en gaan ze maar wat lopen sloffen. Lalidan schreef:Citaat:Je hebt gelijk bij ons op de manege zeggen ze met de teugels spelen en dan heb je hem "verzameld".
Maar als ik hier topics doorlees zie ik steeds meer waar staat een paard moet zijn achterhand gebruiken/ er onder zetten anders loopt hij niet verzameld dus ik wou weten wat de achterhand gebruken echt inhield enzo dus ik schrok wel even dat ik hoorde dat ik hem eigenlijk in een krul trek En zeker doe ik er wat mee maar het rotte is wel de manege baas denkt als je gewoon je paard "in een krul trekt" dat je dan fantsoendelijk rijdt:(.
Klopt hoor, en helaas is dit op veel manege het geval.....Citaat:Maar nu het probleem hij is niet erg bewut van zijn eigen benen
Als hij kan springen zonder alles eraf te gooien, is ie zich blijkbaar toch wel bewust dat ie benen heeft.... Maar waarschijnlijk heeft ie geen zin ze te stoten en tilt ie ze dan wel op, en heeft ie geen zin zich in te spannen en ze met lopen op te tillenJe ziet dit wel meer, blijkbaar is de dressuur niet interessant genoeg en gaan ze maar wat lopen sloffen.
Als dat het geval is zijn er twee dingen belangrijk: actief voorwaarts rijden (jawel, daar was ie weer! Alles met paardrijden staat of valt met of het paard wel of niet voorwaarts is) en hem lekker aan het werk zetten. Hou hem bezig, zodat ie geen tijd heeft om zich te vervelen. En als ie dan goed zijn best voor je doet, veel belonen. Heel veel belonen!! Zodat hij het leuk vind om voor je te werken, waardoor hij automatisch meer plezier in zijn werk krijgt en minder gaat sloffen. In wezen is alles wat het paard netjes doet een beloning waard. Het hoeft niet altijd groot te zijn, een vriendelijk woord of een aai over de hals met de teugels nog in de hand is vaak genoeg.
Iets anders is TTouch, maar aangezien het een manege paard is denk ik dat dat voor jou niet handig is.