dubbele longe paardonvriendelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riddikulus

dubbele longe paardonvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 15:10

Allereerst: als dit verkeerd staat, verplaats het maar.

Ten tweede: Ik heb gekozne voor een beetje shockerende titel, maar wilde het liever als vraag terug halen:

Er zijn wel eens mensen (die nog neit zo lang rijden) die hun paar dook zo als anky willen laten lopen. De handen worden uit elkaar gezet (halverwege de borst) en met flinke druk wordt eht paard omlaag gedwongen. Als zo'n foto's verscjijnen op HAW stijgert heel bokt. Dat is toch paardonvriendelijk?

Maar nu zag ik foto's van de dubbele longe. Ik ben een leek op dit gebied, dus neem het me maar niet kwalijk als ik er een verkeerde kijk op heb, maar mijns inziens is dit toch precies hetzelfde als de onkundige beginner die met zijn hand het paard omlaag dwingt. Door de longe door de gaten van de longeersingel te doen, kun je de ring aan de binnenkant als een soort hefboom gebruiken, waardoor de vering verloren gaat, die normaal onder het rijden vanuit de ruiterhand wordt gegeven.

Kan iemand mij nu het verschil uitleggen?

WinBinChes

Re: dubbele longe paardonvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:43

Als je aan de dubbele longe traint is het zeker niet de bedoeling dat je trekt. Je kan dezelfde hulpen geven als onder het zadel. Dus je hebt begrensing aan de buiten zijden van het paard. Dat maakt dit middel juist paardvriendelijk.

Je moet ook aan de dubbele longe loslaten in je hand. Net als onder het zadel.

Met de dubbele longe kan je oefeningen onbelast aanleren. Denk aan SB en Travers. Dit is juist ook weer paardvriendelijk.

Maar het is dus zeker niet de bedoeling om je paard naar beneden te trekken. De afbuiging in de hals komt hieruit ook van achteren. Door de lijn die achter de achterhand loopt.

Je moet het wel leren om er mee om te gaan, maar het is een prachtig trainings middel.

Wat je hier zegt:
''Door de longe door de gaten van de longeersingel te doen, kun je de ring aan de binnenkant als een soort hefboom gebruiken, waardoor de vering verloren gaat, die normaal onder het rijden vanuit de ruiterhand wordt gegeven.''

Klopt dus niet. Die vering kan je nu juist wel geven. De verbinding is zo los of vast als de hand die de longe bedient. Net als onder het zadel

sjallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:29

met dubbel longe ben je in staat je paard recht te laten lopen,
dit heeft niks met naar beneden trekken te maken, ''het bit is zo hard als de hand die eraan zit'', galop tussen 2 lijnen ;het paard galopeert recht, met 1 lijn hoe vaak gaan ze niet overkruist
rechtrichten is de basis

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:21

Ik ben het met helemaal niks eens wat je zegt.
Anky rijd naar mijn mening niet met druk en dwingen als ze dit zou doen, geloof me dan kom je niet tot dit niveau.
Het is als ruiter juist de kunst om het geheel mooi ontspannen en zonder druk te doen.
Dit zelfde geld voor longeren.
Je hebt een fout voorbeeld gezien denk ik en dan ontstaat er al gauw een fout vooroordeel.
Een ding staat voorop je mag nooit met teveel druk rijden, nemen maar ook kunnen geven is hier heel belangrijk.

Groetjes kim

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 16:31

Met dubbele longeerlijn werken is niet paardonvriendelijk. Je moet natuurlijk wel met dubbele lijnen kunnen werken. Het voordeel vind ik dat je het paard vanaf de grond ziet en alle bewegingen kan laten uitvoeren als vanuit het zadel. Dat beeld neem je tussen je oren mee als je in het zadel zit. Het paard kan in veel gevallen alle dressuur oefeningen al, voordat je deze vanuit het zadel doet. Het paard leert sneller en eenvoudiger. Ook hierbij geldt dat de ruiter een onafhankelijke zit en eerlijke handen moet hebben. In dat geval werken dubbele lijnen en werken vanuit het zadel nagenoeg hetzelfde en versterken ze elkaars invloed en effect. Kan je beter met dubbele lijnen werken dan rijden, dan heeft het werken met dubbele lijnen tot gevolg dat het paard bij wijze van spreken geschoold is. Als ruiter leer je dan eigenlijk van je paard het goede gevoel bij de bewegingen te ontwikkelen.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 17:12

@kasparonda: Jij hebt me niet helemaal begrepen ben ik bang Knipoog

@ goofy. Duidelijk. Máár, ik heb altijd geleerd dat je elleboog-hand-bit lijn moet houden om vering in je hand te kunnen geven in de paardenmond. Als je aan de (dubbele) longe zit dan verlies je dit effect toch?

Nogmaals, ik heb totaal GEEN verstand van longeren met de dubbele longe, ik trek alleen conclusies op basis van logisch denken!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:16

De dubbele longe vind ik een heel stuk vriendelijker dan bv bijzetteugels... die veren namelijk niet mee en met de dubbele longe kan dat wel Knipoog
Ikzelf gebruik ook de dubbele longe en ik vind het een heel fijn middel. Op die manier gaat het paard echt aan het werk aan de longe... gewoon rondjes lopen aan halster/hoofdstel is in mijn ogen niet meer dan beweging geven. Maar met de dubbele longe kan je gericht dingen trainen en ik heb er al veel baat bij gehad.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 17:43

Bijzetteugels hebbe toch juist zo'n rubberen ring om de vering te imiteren?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:43

Shalbo schreef:

Dat gaat ook maar heel beperkt. Als je niet weet hoe het moet zou ik iemand vragen die het wel kan. Die kan het dan even voor doen.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 18:57

Ik ben het zelf niet van plan hoor Knipoog En al helemaal neit zonder hulp. Ik vroeg me gewoon af hoe het werkte en hoe bokt er tegen aan kijkt. Ik blijf het een moeilijke zaak vinden. Dat van die dresuuroefeningen aan de lange lijnen snap ik nog wel.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:59

Bijzetteugels zijn een uitstekende manier om een paard aan het bit en de invloed van de ruiterhand te laten wennen. Een bijzetteugel trekt niet terug. De rubber ring in de bijzetteugel maakt de inwerking in de mond minder hard en een weinig veerkrachtig.

Het paard weet bijna onmiddelijk dat nageven de beste reactie is. Daarna hoef je dit alleen te conditioneren. Het paard vertrouwt dan het bit en de kunstmatige hand (die er niet is en die dus niet terugwerkt).

Als je een goede zit hebt en daarbij eerlijke handen, dan heb je een eerlijke verbinding van de hand met de paardenmond. Het paard zal je dan vertrouwen..... Dit geeft ontspanning. Zolang de zit en de
hand goed is, zal dit geen problemen bij het paard oproepen.
Het probleem ontstaat meestal door harde inwerking door verkeerde teugelvoering of trekken.

Een paard longeren is vakmanschap. Een paard met dubbele longe longeren is ook vakmanschap. Er is veel meer voeling en handigheid voor nodig. Wat je meestal in een bak ziet gebeuren is vaak geen longeren en werken met dubbele lijnen te noemen. Het laatste wordt vaak gebruikt om via het achterbeen in te werken en dat achterbeen aan de gang en actiever te maken / houden. Dat is rommelen en valt niet onder werken met dubbele lijnen.

Met dubbele lijnen kan je een paard alle dressuuroefeningen laten uitvoeren terwijl jezelf op de grond staat. Als het paard daarna leert dragen, is het leren van een dressuur oefening onder de ruiter een fluitje van een cent. Tenminste .... als de ruiter het e.e.a. niet verstoord. Pling
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 21-10-07 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:01

Shalbo schreef:

Maar, even een extreemvoorbeeld, gooit een paard zijn hoofd omhoog kan je bij de dubbele longe gewoon de longe mee laten vieren terwijl zo'n rubberen ring dan echt niet zo mee kan geven Knipoog

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:38

Wat ik veelal zie is dat paarden die veel bijgezet worden de hand op een gegeven moment niet meer volgen omdat ze geleerd hebben op de desgewensste plek te lopen en dus niet meer de hand volgen wat dus wel noodzakelijk is om spanning af te vloeien.maar aan dubbele longe zitten geen sterke niet meegevende touwtjes dus met let op goed gebruik zeker meerwaarde kunnen hebben aan het gymnastiseren van je paard.
xxxx
(mijn ervaring)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:45

Ik ben ook tegen bijzet en veel mensen zetten ze ook nog veel te strak.
Met dubbellonge is eigenlijk hetzelfde als of je er op rijd, alleen sta je nu in het midden.
Het is wel een vak appart maar als je het eenmaal onder de knie hebt is dit leuk om de week mee af te wisselen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:07

Zelf heb ik veel met dubbele lijnen gewerkt. Het is een vak apart en je kan je paard alles vanaf de grond leren en zien hoe de arbeid wordt uitgevoerd.

Wat betreft het gebruik van een bijzetteugel (met rubberen ring). Die teugel heeft een speciale functie en kan verkeerd worden gebruikt. Elk paard dat een eerlijk contact met de mond gewend is, zal de hals willen strekken en het hoofd laten zakken. Dat is een fysiologische reactie van het paard zelf. Als een paard met impuls vanuit de achterhand de hand niet wil volgen, dan zijn er fouten gemaakt. Dat wordt niet veroorzaakt door de bijzetteugel, maar door het gebrek aan kennis en de juiste ervaring van degene die met het paard werkt.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 09:31

En is het niet met alles zo? Je kunt met de kleinste hulpmiddelen nog een paard verzieken als je er geen verstand van hebt.

Ik ben al overtuigd dat wanneer iemand met de dubbele longe kán werken, je er wel veel aan hebt. Met de nadruk op KAN werken Knipoog

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:13

Als we uit gaan van een goed gebruik vind ik een dubbele longe vriendelijker dan een enkele longe. Dubbele longe kan je het paard ondersteunen en beter bij elkaar houden, beter ruggebruik en de achterhand er beter onder. Enkele longe is minder controleerbaar en paard loopt vaak over schouder weg. In een longeercirkel kan de enkele longe misschien wel, steun van de kant maar dan kan je m net zo goed los laten lopen.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:21

mijn instructeur heeft eens gezegt dat ik mijn paard met een dubbele longe moet longeren omdat mijn paard graag naar buiten kijkt en afentoe ook de achterhand naar de buiten kant gooit. alleen nu heb ik dit nog nooit gedaan en opstal hebben ze er ook niet zoveel ervaring mee. ik weet dat ik het beter in het echt kan leren en samen met een ander. maar kan iemand mij dan wel vertellen hoe je het moet bevestigen en wat je nodig hebt en hoe het een beetje moet.

Ik vind de dubbele longe overigens niet paardonvriendelijk

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:13

Je bent een speciale longeerlijn er voor nodig en een longeersingel maar zou het niet zonder kundige begeleiding doen omdat je veel druk kunt uitoefenen als je het niet goed doet waardoor je bv. je paard achter de loodlijn zet maar je hebt er ook wel dvd's van.

overigens nog even over het bijzetten ik denk dat niet veel mensen een correct gereden paard in handen krijgen als ze hem net kopen de meeste let op niet in alle gevallen de meeste correct gereden paarden zijn de paarden met goede bloedlijnen die sowieso al veel geld waard zijn voor de middenmaat van ons is zo een paard niet haalbaar en vaak zijn die paarden niet zo heel eerlijk in de mond behandeld of in de omgang enzo.
dan is het erg moeilijk om een paard lekker door het lijf heen te laten gaan met behulp van een bijzet en moet het paard eerst weer leren de hand vertrouwen en dat kan alleen door een zachte ruiterhand en een actieve achterhand en natuurlijk een losse rug zonder blokkades dus dan zou ik zeker kiezen voor kundig gebruik van de dubbele longe omdat je op die manier het paard op gebogen lijnen het achterbeen onder de massa kunt vragen en ze op die manier een voor een sterk kunt maken dan komt de actieve achterhand en het over de rug gaan en de hand volgen als het goed is wel.,
(mijn mening hoor)(ik doe vaak wat mijn gevoel mij ingeeft terwijl ik wel eens iets theoretischer moet worden maar ben er mee bezig)
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 24-10-07 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:19

ik gebruik deze methode ook voor mijn paard en ook mijn vorige paarden heb ik zo gelongeerd, het is juist (als je het op de juiste manier doet) 1 van de meest vriendelijke longeermethodes, het paard is heel vrij in zijn bewegingen en jij kan heel veel controleren, daarbij komt ook nog eens dat je je paard kan begrenzen met de buitenteugel als het van de 'hoefslag' af wilt komen, en je kunt de longe ook achter de billen of over de rug doen, achter de billen is scherper omdat je de achterhand meeneemt in je hulpen. Eigenlijk voelt het net als rijden alleen sta je er naast en ben je je er veel bewuster van van wat je doet. Je moet zegmaar de longe vrij los laten dat je paard de ruimte heeft om te zakken (lang en laag) maar als het te laag gaat of niet op de manier zoals jij wilt, kun je met de meest kleine bewegingen je paard weer op de juiste positie krijgen, het helpt je paard ook om de rug te bollen en de achterhand beter mee te brengen. Ik heb gemerkt dat mijn paarden dit de meest fijne manier van longeren vonden en heb ook vaak hier boeken over gelezen/clinics gevolgd/longeerlessen etc. dus t is niet dat ik er noks van af weet

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:24

wanneer je met dubbele lijnen gaat werken zou ik wel instructie vragen van iemand dier er zeer ervaren mee is. Ik sluitme bij Argievai aan en ook met deze lijnen in je hand, uiterst voorzichtig en met rust.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:30

inderdaad garny, je meot weten waar je mee bezig bent en rustig en voorzichtig te werk gaan, al heb je geen ervaring met dubbele lijnen zeker les nemen en er anders nooit aan beginnen Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:04

Mijn instructrise en ik hebben het er eens over gehad dat het veel vriendelijk is voor het paard om dubbel te longeren.

Ik lees even mee Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:40

en het is ook heel leuk om te doen !!!