Houding ruiter bij volte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Houding ruiter bij volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 13:26

Heej ik heb even een vraagje!

Ik ben namelijk heel veel bezig met voltetjes rijden (klein, groot, veel stelling,weinig stelling, in allerlei variaties Knipoog) om mijn paard goed te laten buigen, maar ik twijfel nu een beetje over mijn eigen houding! Op welk been moet je nou a.h.w. steunen? Ik leg wel gewoon mn binnenbeen op de singel en mn buitenbeen achter de singel, daar ligt het probleem niet, maar het gaat me dus om de manier hoe ik mijn gewicht boven mn paard moet verdelen Lachen Misschien kunnen jullie helpen?! Haha!

Nibbit

Re: Houding ruiter bij volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 13:33

Ik heb dit vorige week gedaan in de les.
Je moet je druk over beide benen verdelen, en goed je buitenschouder meedraaien op de volte. Blijf goed achter de oren "richten" met je buik Lachen

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 13:35

maar als je je buitenschouder mee draait, ga je dan niet automatisch meer op je binnenbeen steunen? Ik heb af en toe het idee namelijk dat ik iets naar binnen wil gaan hangen (vooral als ik lang achter elkaar draai Tong uitsteken) Bedankt voor je reactie in ieder geval! Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 13:38

Je moet niet TEveel naar binnen draaien, als je je buik op de oren richt gebeurd dat ook niet.
Ik vond het ongelooflijk hoeveel effect je meteen al merkt als je zo goed met je paard meebeweegd Haha!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:50

Nibbit schreef:
Je moet niet TEveel naar binnen draaien, als je je buik op de oren richt gebeurd dat ook niet.
Ik vond het ongelooflijk hoeveel effect je meteen al merkt als je zo goed met je paard meebeweegd Haha!

Buik op oren richten kun je ook visualiseren door te denken dat je twee oogjes in je buik hebt.

Te veel draaien is nooit goed, gewicht moet altijd netjes verdeeld zijn, dat kan al met een minimale draaiing. Buitenschouder inderdaad iets mee naar voren, binnenheup een millimeter mee naar voren waardoor het bekken zich opent aan de zijde waar je heen wilt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:52

binnenschouder juist voor houden m zodat de binnenhand lichter is dan de buitenhand.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 16:41

aha, we krijgen nu twee verschillende meningen Knipoog Nu word het interessant Knipoog
Ik dacht zelf ook buitenschouder "voor houden", dus met je lichaam mee draaien met de buiging van je paard..Natuurlijk hebben jullie gelijk dat je nooit te veel naar binnen moet hangen Ja Ik heb zometeen les en dan zal ik het ook nog even vragen Lachen bedankt voor de reacties!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:48

je moet je zit onafhankelijk kunnen gebruiken. Je lichaam blijft recht, dus rechtzitten. En gewicht leggen op je binnenzitbeenknobbel. Het feit dat je een volte maakt en kijkt in de richting waar je heen moet veranderd je zit ook minimaal en dit is voldoende om de richting en hulp te geven aan je paard(een paard die scherp aan de hulpen staat).

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 16:53

ja mijn vraag was ook op welk been ik mn gewicht moet verplaatsten Knipoog Dus rechtzitten snap ik, maar het ging me om het gewicht..Maar volgens jou dus helemaal recht, maar in de richting kijken waar je heen draait?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:04

Je moet op je binnenbeen iets meer gewicht hebben als op het buitenbeen. Je mag niet meer naar binnen leunen dan je paard doet (di geld voor een wending op snelheid, dus galop).

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:05

Je gewicht hou je precies midden boven je paard. Dus beide benen evenveel druk.
Je zit verder in de buiging van je paard. Je binnenschouder kan imo nooit voor je buitenschouder zitten, want de buitenschouder van het paard draait ook naar voren tov de binnenschouder. Immers, de binnenkant van het paard word kort en de buitenkant lang. ALs jij dat omwisselt, zit je dus tegenovergesteld aan wat je paard doet. Denk er alleen wél om, dat je daarin dus op 2 benen blijft zitten en je je binnenhand niet omlaag brengt.

Maar in wezen zitten jouw schouders parallel aan de schouder van het paard, dat is misschien het makkelijkste uit gelegd.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 20:21

Ja inderdaad schouders parallel aan je paard, dat heb je goed gezegd Lalidan! Ik heb het net ook even gevraagd en van mijn instructrise moest ik toch wel meer gewicht op mn binnenzitbeenknobbel leggen en meebuigen met mn bekken..Dus als ik linksom buig (mn paard dan Knipoog) moet volgens haar mn rechterheup iets naar voren..Heel iets maar, gewoon met de buiging van het paard mee..Binnenbeen goed lang houden en daar heel iets meer op steunen..Wat dat betreft is ze het dus met Alicia2U eens Ja

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:49

Ik zou juist niet meer op mijn binnenbeen leunen,maar juist mijn buitenbeen wat uitdrukken. Het gewicht hou ik in het midden, ook tijdens het draaien.
In feite doe ik met mijn schouders wat ik wil dat het paard met zijn/haar schouders doet en met mijn bekken idem dito.

Em_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:14

niet te veel op het binnenbeen nee het is echt heel lastig ik heb het ook hoowr Haha!

ik lift ook even mee op deze vraag want ik heb hetzelfde probleeemje Tong uitsteken