Hand te ver

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ReJo

Hand te ver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 08:42

Hallooo,
Als ik de pony waar ik op rijd (ik rijd namelijk op een manege) aan de teugel wil rijden, zet ik altijd mijn handen heel breed. Maar op een of andere manier blijf ik dat doen, en krijg ik mezelf dat niet afgeleerd..
Iemand tips Bloos

Anoniem

Re: Hand te ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 08:43

Tips..niet doen Haha!
Beseffen dat je een paard niet aan de teugel rijd door je sterkter te maken in de hand..maar dat dat komt door een paard dat lekker ontspannen is

wendy4horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 00:49

ik had dat vroeger ook en heb toen een paar keer met een (grote) elastiek om mijn polsen gereden. en dan kan je ze niet ver uit elkaar doen.

Flighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 08:44

Probeer tijdens het rijden niet teveel bezig te zijn met dat je paard aan de teugel moet lopen.
Probeer em eerst goed los en ontspannen te krijgen.
Nageven doen ze als het goed is op je benen, dus heb je je handen bijna niet nodig, dus hoef je ze ook niet breed te zetten. (ik weet wel uit ervaring dat dit makkelijker gezegd is als gedaan Knipoog )

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:28

vraag je instructrice om erop te letten en probeer je pony ontspannen te laten lopen, dan is het veel makkelijker om hem aan de teugel te krijgen dan door je hand zwaar te maken.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:09

Ik ga geheel met mijn voorgangers mee. Vraag inderdaad je instructrice om erop te letten. Jullie kunnen afspreken dat zij een keer fluit als jij met je handen te ver uit elkaar zit. Zo weet jij precies wat je moet doen en hoeft zij niet elke keer lang op je te letten.

Leoontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:33

ik zou idd je instructie vragen of ze als ze t ziet t ff wil meldn dat helpt beter dan dat je dr zelf op let want dan is t meestal al te laat!!

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:46

wat je hier hoogstwaarschijnlijk aan het doen bent is je pony naar beneden aan het trekken, laat hem lekker ontspannen lopen en dan komt hij vanzelf wel!
je kan een elastiek om je polsen doen, dan kan je ze zeker niet meer uit elkaar doen, veel succes:)

Leoontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:51

moow schreef:
wat je hier hoogstwaarschijnlijk aan het doen bent is je pony naar beneden aan het trekken, laat hem lekker ontspannen lopen en dan komt hij vanzelf wel!
je kan een elastiek om je polsen doen, dan kan je ze zeker niet meer uit elkaar doen, veel succes:)

dat is idd ook een slimme oplossing!!

Irmaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:37

Tegen je instructrice zeggen.
Die kan er dan meer opletten.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:41

wendy4horsez schreef:
ik had dat vroeger ook en heb toen een paar keer met een (grote) elastiek om mijn polsen gereden. en dan kan je ze niet ver uit elkaar doen.

En hoe vraag je dan bv stelling voor een volte..
Zoals idd is gezegt, je instructrise erop laten letten!

Succes drmee Lachen

wendy4horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:48

Pradaatje schreef:
wendy4horsez schreef:

En hoe vraag je dan bv stelling voor een volte..
Zoals idd is gezegt, je instructrise erop laten letten!

Succes drmee Lachen

je hoeft je hand als je stelling te vraagt toch geen meter naar binnen te doen? en je benen dan? maar daarom stond er ook tussen haakjes grote zodat je nog wel een beetje bewegings vrijheid hebt , maar dan toch de tegendruk voelt zodat je je hand wel weer terug plaats. hoop dat het nu wel duidelijk is!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:05

Ik vind het elastiek ook wel een goed idee Lachen, als je in een groepsles rijdt kan de instructeur natuurlijk niet altlijd op jou letten.... en dan kan je het stiekem tussen door nog doen....

als je ziet hoe stil die topruiters hun handen kunnen houden... die hebben ook maar hele kleine aanwijzingen nodig Tong uitsteken (niet dat ik dat ooit zo goed gaat kunnen...)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:22

tegen jezelf zeggen dat je het niet meer wilt doen, het is namelijk vet zielig voor die pony, jij zet je handen vast en verwacht dan ook nog dat hij een krul in zijn hals maakt.

Eerst goed leren zitten,juiste hulpen, juiste manier van stelling etc vragen leren en dan je gaan consentreren op wat actiever van achter maken en eventueel voor iets opvangen. alleen even sluiten, moet je meer kracht zetten maak dan eerst het paard goed aan de hulpen.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:25

evdpanne schreef:
Ik vind het elastiek ook wel een goed idee Lachen, als je in een groepsles rijdt kan de instructeur natuurlijk niet altlijd op jou letten.... en dan kan je het stiekem tussen door nog doen....

als je ziet hoe stil die topruiters hun handen kunnen houden... die hebben ook maar hele kleine aanwijzingen nodig Tong uitsteken (niet dat ik dat ooit zo goed gaat kunnen...)

Ik vind dit juist helemaal geen goed idee. Zeer onverantwoord zelfs.
Stel, stel dat je paard er van door schiet en jij om welke rede dan ook eraf zou vallen? Dan zou ik niet willen weten hoe dat afloopt..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:45

dan moet ja dce uiteinde bij je teugels vasthouden, dat kun je loslaten.

Roos_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:37

Blijf onder het rijden steeds voor jezelf herhalen dat je jou handen netjes naast naast elkaar voor het zadel houd.
Verder is het kijken in de spiegels (als je manege die heeft natuurlijk) een goed hulpmiddel!!!
Zo kun je je eigen houding en zit goed in de gaten houden.
Denk er wel om dat je nu niet *te* geforceerd met je handen bezig gaat. Jij wil je pony graag aan de teugel krijgen en zonder jou ontspanning gaat dat op voorhand al niet lukken...