pff..denk je te kunnen rijden...Weer terug bij af.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

pff..denk je te kunnen rijden...Weer terug bij af.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 19:29

Heb jaren paard gereden, nouja, pony. Dit ging goed, gingen steeds beter en ik reed meerdere pony's. Toendertijd een Epony overgekocht, opgeknapt en mee ''gestart'', in de trant van oefenwedstrijden waarin we M of hoger werden geschat. Dit na 2jr trainen met een paard die andere mensen er genadeloos afgooid. Heb veel met hem bereikt en ben er ook echt van overtuigd dat ik goed kan rijden.

Dit is kennelijk niet onopvallend gebleven, en heb zo een ''nieuw'' paard ''gekregen''. Een 6jarige Contango merrie, geheel voor mij alleen, maar wel van andere mensen. Alles word betaald, ik train en breng haar uit ( in de toekomst). Natuurlijk word er wel veel van je verwacht, zeker als je zo'n r*tbok goed kunt laten lopen dan moet dit toch ook kunnen ?

Nu komt het probleem, de overgang van mijn pony, deze meet 1.55 en is zeer smal(arabisch bloed)(heb ik zadelmak gemaakt + doorgereden) naar een paard van 1,78, breed en lang(kent nog niks, is wel zadelmak). Zo makkelijk en los als dat ik mijn pony kan rijden, zo stroef en moeizaam gaat het nu bij een paard... Het is gewoon zo moeilijk opeens, ben eindelijk zover dat ie normaal aan de teugel loopt, zijn achterhand gebruikt en steeds beter aan de hulpen komt. Nog kan ik amper een normale lijn rijden, een wending maken en ontspanning erin houden. Galop is al helemaal een ramp, we gaan dan hard en ik kan haar amper aanvoelen en vooral, blijven zitten

Hoe lang moet dit nog gaan duren? Hoe lang heb jij over de overgang pony-paard gedaan, en wat waren de verschillen ? Als ik dan zo'n Anky zie rijden(lekker voorbeeld Clown) op zo'n knoeperd, en haar die zo bij elkaar zie rijden, schakelen en alles laten doen, pff..respect.

Wat zijn jullie ervaringen met de overgang ?
Voel me echt weer een beginner, kan bijna niks lijkt het. Verder is en voelt het gewoon raar om erop te zitten, de beweging, overgangen ALLES!

flamejessy

Re: pff..denk je te kunnen rijden...Weer terug bij af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:35

dit verhaal herken ik wel.. ik heb zelf een d pony.
en rij sins 4 maanden ook op een paard.
ik heb in het begin ook het iedee gehad dat ik weer terug bij af was. galop was bij mij ook 1 grote ramp.
dat verwacht je toch niet van iemand die zo op haar pony stapt en er mee weg rijd. ik dacht ook dat de mensen die langs de kant van de bak stonden echt dachten dat het er ook niet uit zag. maar die mensen waren er heel positief over. heb na 6x er op gezeten te hebben me eerste onderlinge wetstrijd gereden. later naar de jurie gegaan en comentaar gevraagt, ze vroegen waarom ik geen echte wetstrijden ree omdat het er zo leuk uit zag. ik uit gelegd dat ik er pas 6x op gezeten had. ze zeiden dat het niet tezien was en ze het heel knap vonden. dus ik denk dat het meer een gevoel van je zelf is. dat je daar even over heen moet komen, en daarna voelt het gewoon weer vertrouwd. het voelt mischien voor jou gek. maar voor de mensen om jou heen ziet het er vast niet slecht uit.
gr. jessica Knipoog Haha!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:40

Geduld is een schone zaak. Sinds ik privéles heb is het hele tempo naar beginners niveau teruggebracht.

Ga gewoon rustig aan de gang en doorgaan met oefenen Lachen

LISA_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:06

Ik heb sinds 2 weken een paard, en had hiervoor ook een pony. In het begin moest ik ook heel erg wennen, maar nu ik er al vaak op gereden heb ben ik al aan hem gewend. Misschien kan je privélessen nemen, en gewoon jezelf overtuigen dat je controle over het paard hebt. Veel overgangen rijden, veel afwenden, zodat je het gevoel krijgt dat je hem goed kan rijden! Succes:)

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:11

Kwestie van wennen aan deze nieuwe andere beweging. Als ik op een ander paard stap dan voelt het ook heel vreemd en kan ik er vaak niks mee, dit doordat ik al 11 jaar vrijwel alleen op mijn eigen paard rij, hier kan ik alles mee maar als ik een keer op de arabier van de staleigenaar stap dan vind ik het voor geen meter zitten en loopt ie onder me uit enzo...

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:04

Het is gewoon wennen ja. Je moet van je paard niet té veel vragen, misschien is het gewoon de overgang, ene paard loopt ook heel anders há

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:16

ik rij nu bijna 10 jaar op pony's.
Manege heeft een nieuw (best lastig) paard die ik nu rijdt.
En had precies hetzelfde nu na 3 x gereden te hebben voelt het al beter, maar vooral de galop vind ik een ramp. Als je té lang en té vaak op pony's zit (weinig afwisseling met paarden) krijg je toch een bepaalde zit en houding.
Waardoor je helemaal op nieuw aan een paard moet wennen, tenminste zo legde een instructrice van de manege het mij donderdag uit, en ik denk dat ze daarin gelijk heeft.
Gewoon doorrijden en tja aan zo'n grote overgang moet je nou eenmaal wennen. Succes ermee in elk geval

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:35

Het verschil van grote is inderdaad moeilijk.

Ik reed altijd op een haf van 1m40 nu is mijn haf 1m53 langer en zwaarder gebouwd...
lastig hoor!

de passen zijn groter, de galop is vaak ruimer en sneller
+ als jou paard pas ingereden is zal het toch nog eent ijdje duren voor hij /zij echt goed loopt.

probeer eerst zoveelmogelijk in stap te doen en voel het paard heel goed aan, voel elke stap en beweging, dit deed ik bij mijn haf ook, ik vond altijd dat hij te snel draafde (in wat nu de gewone arbeidsdraf bleek te zijn) maar je moet ook bedenken, groter paard - grotere benen- grotere stap- snellere gangen.
veel sucses ermee

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:58

Wennen, inderdaad. En (privé-)lessen kunnen ook geen kwaad. Ik had het geluk dat ik het paard kreeg dat ik eerst voor mijn instructrice mocht inrijden. Zij was er dus altijd bij... zo wist ik tenminste zeker dat ik niets fout ging doen, want behalve een paard moest ik ook nog leren rijden op een dressuurzadel...

Wat wij toen nog wel gedaan hebben (en wat hielp) is longeren - iemand houdt je paard aan de longe en jij concentreert je vooral op de bewegingen van het paard (met je ogen dicht bijvoorbeeld). Erg effectief bij mij Lachen.

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:01

Het is erg wennen.
Ik heb zelf ook een groot paard.. En race in de galop als het maar zijn kan, we hebben elke week intensief les om hem heel goed verzameld te krijgen, en dat die rustig is..

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:02

Ik heb/had hetzelfde probleem! Jaren ponygereden op een D pony t/m M2 niveau. Daarna jaren niet gereden en toen wilde ik wel weer een paardje. Nouw... dan voel je je net een beginneling zeg! Vooral als je je zelf terug ziet op video.... oeps. Maar veel oefenen helpt idd!! Er zit alweer vooruitgang in, helaas is mijn paardje momenteel even uit de running, maar ik hoop het straks weer lekker op te pakken!! Niet te snel willen, geef jezelf rustig de tijd! Ik vind het ook vooral lastig dat ik niet direct op het niveau zit wat mijn pony had (M) das natuurlijk ook logisch...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:03

Grote paarden hebben vaak meer tijd nodig.
Ik kwam toen ook van de pony's af terecht op een reus van 1.81m en daar heb ik heel hard aan moeten werken. (Ik stond te bibberen om m'n benen na een half uurtje privéles).

Gun 'm de tijd, doe afwisselend werk en werk veel aan het voorwaarts rijden. Veel overgangen, veel tempowisselingen.
En les nemen is altijd goed. Blijkbaar heeft dit dier een andere manier van rijden nodig als je pony dat had. Daar kan je vast hulp bij gebruiken.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:12

Ik reed Z1 met mijn pony, een arabier.
En toen kochten we een grote lange knol van 1.75m Nagelbijten / Gniffelen
Jee, dat viel de eerste maanden tegen!

Toen we hem kochten was hij gewoon netjes aangereden, toen ik hem een paar weken had kon ik nog geen eens meer in de goede galop aanspringen, en voltes van 20 meter werden zeker 30 meter omdat ie lekker over de buitenschouder wegviel.
Na nog een paar weken oefenen ging het gelukkig steeds beter.

Ze zeggen vaak dat je eertse paard altijd "verpest", en hoewel ik toch binnen drie jaar de Z heb gehaald met dat paard, ben ik daar toch wel een beetje mee eens.
De paarden die daarna zijn gekomen had ik het toch een heel stuk makkelijker mee.

MamaLissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:13

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoelang rijd je het paard nu al?
Denk dat je met veel geduld en heel veel oefenen (misschien ook les) ver komt!

Zelf heb ik nooit pony gereden, dus de vergelijking van pony naar paard kan ik niet maken, maar ik vind het al een heel verschil om op een paard van >1.70 m te rijden of <1.80!
Ik was (ben) altijd gek geweest van grote paarden, maar op mijn voormalige verzorgpaard van 1.85 m voelde ik me echt machteloos met mijn krappe 1.70 m. Haha! Terwijl het gewoon een heel lief beest was, maar ik kwam er gewoon niet goed bij (gevoelsmatig) met mijn korte beentjes! Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:15

ik denk dat je jezelf wat overschat hebt.
een pony en zeker een arabier, is heel wat anders als een gewoon paard.
ik denk dat je eens goed les moet gaan nemen, een tot twee maal per week,
overgang pony - paard word zowiezo vaak onderschat, en zeker als je jezelf ook nog eens overschat,
komt wel goed, maar hou er rekening mee dat die mensen wellicht erop terugkomen...

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:54

Om eerlijk te zijn...ik denk niet dat de TS zichzelf heeft overschat. Ik herken (en velen met mij) dit probleem wel.

Ik heb jaren mijn eigen pony gereden en een stel andere paardjes waar ik "vast" op reed. Op een gegeven moment weet je gewoon precies bij ieder paard waar welk knopje zit.
Zelf heb ik nu drie keer op mijn kersverse verzorgpaard gereden en nou, dat gaat ook nog niet fantastisch. Heb af en toe ook wel dat beginner-gevoel. Het is gewoon alsof ik ergens een beetje opnieuw moet beginnen. Gelukkig gaat het wel steeds ietsjes beter...

Kwestie van gevoel krijgen denk ik, veel succes ermee!

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:59

Ken dit probleem inderdaad.
Reed bij mensen in de buurt op D pony's, soms een kleine E. Toen kwam er een paard van 1.65. Ik dacht echt, een paard is een paard, groot of klein. Maar, ik vond het echt verschrikkelijk, kon niets, en voelde me inderdaad weer een beginner.
Helaas heb ik geen tijd gehad om te wennen, aangezien door omstandigheden kort daarna alle paarden werden verkocht...

Maar wennen zal het vast, bijna iedereen maakt deze overgang toch vroeg of laat.

Em_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:57

haha zelfde probleem!!
die paarden hebben veel grotere gangen zijn groter en hebben lange passen!
dat ben je natuurlijk niet gewend van je ponytje!! ik ook niet hoowr! ik houd van pony's waarmee je door bossen kan raggen enzow!
het lijkt dan inderdaad of je niet kan rijden ik kreeg ook absoluut geen ritme in de galop van een paard! maar de enige remedie is gewoon doen alsof je nog maar een jaartje rijdt en dan met alle basisoefeningen beginnnen! doe dit 3 weken en dan zul je zien dat het vanzelf beter gaat! en met beginnen bedoel ik eerst in stap gewoon ontspannen rijden. voel je dat je het ritme van je paard aanvoelt ga je wat figuren rijden (nog geen moeilijke maar voltes slangevoltes met 3 bogen en dat soort simpele dingetjes) zorg dat je paard dat perfect doet en ga dan pas aan meer beginnen. Als je wilt draven ga je eerst doorzitten, zo kan je vaak beter in het ritme van je paard komen. is dat niet zo ga je lichtrijden, gewoon rondjes en om de paar miniuten op de andere hand en niet via moeilijke figuren maar gewoon van A naar C bijvoorbeeld. Dan zul je het ritme van je paard na een tijdje vast wel doorhebben en dan ga je de makkelijke figuren in draf doen. verwacht neit dat het na de eerste les meteen perfect gaat want dit moet je even oefenen net alsof je een beginner bent. Dan 5 van de laatste 10 minuten proberen te galloperen, gewoon in de hoek aangalloperen de goede hulpen geven en als je paard een maal in galop zit handen losjes houden en ontspannen zitten, denk alleen maar aan jezelf, je paard en hoe je moet rijden. Als je eenmaal een paar rondjes in galop hebt gezeten zul je zien dat het goed gaat!

nou dit was mijn lange verhaal Tong uitsteken ik hoop dat je er wat aan hebt! en uiteraard moet je dit natuurlijk rustig opbouwen en dan heb je binnen een half jaar een paard op het niveau van je oude pony!