Hoe een nette middendraf rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rooos_

Hoe een nette middendraf rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:16

Als ik met Pandora een middendraf wil inzetten, is het enige resultaat: oren in de nek, staart zwaaien en uit haar nageeflijkheid en het erge is: ze gaat nix harder Knipoog ... het gaat de laatste tijd heel goed, ze is amper nog teugelkreupel en veel rustiger, voor mensen die onze topics heeft gevolgd Knipoog
daarom zijn we nu ongeveer toe aan wedstrijden rijden, maar dan moet ik wel een paar puntjes op de i hebben, nog niet alles natuurlijk maar bijvoorbeeld de middendraf wel Knipoog wie weet hoe ik haar een nette middendraf laat lopen??

Ik heb hiervoor ook al instructies gevraagt aan mijn instructrice maar zij kon er geen antwoord op geven Knipoog

ik hoop dat jullie weten wat ik hieraan moet doen Lachen

Rooos_

Re: Hoe een nette middendraf rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 17:55

niemand?

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:56

vanaf de pc is dit moeilijk uit te leggen, misschien een idee om een andere instructeur/instructrice laten kijken Lachen

leonie456

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:03

Rooos_ schreef:
Ik heb hiervoor ook al instructies gevraagt aan mijn instructrice maar zij kon er geen antwoord op geven Knipoog

Ik kan hier ook geen goed antwoord op geven, vind het zelf nl ook heel moeilijk Clown
Maar vind het een beetje raar dat je instructrice het antwoord niet weet Verward

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:06

Zorg ervoor dat je paard lekker los in de rug is. Zoals je beschrijft houdt je paard de rug wat vast en gaat in 'protest'.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:10

Via de computer is dat lastig uit te leggen, maar is het niet verstandig om eens naar een andere instructice te gaan kijken als ze je met dit al niet kan helpen? Lachen

nononsense

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:28

Beste Roos, als jouw instructrice hier geen antwoord op kan geven, geloof me ; zoek een andere, ze is niet bekwaam !! Je verhaal klinkt mij in de oren als een paard wat niet gehoorzaam is aan het been. De signalen (oren in de nek, staart zwaaien) duiden erop dat ze fel protesteert. Kan 2 oorzaken hebben ; lichamelijke klachten van het paard (vastzittende rug, pijn ergens) of ze neemt je gewoon vreselijk in de maling. Je kan haar na laten kijken of ze lichamelijk wat mankeert. Maar vergeet niet dat paarden van nature liever lui dan moe zijn als het op werken aankomt. Als wij ruiters iets van een paard vragen (dressuurmatig welteverstaan) zal hij eerst proberen eronderuit te komen (hij wil geen spierpijn !), pas als hij merkt dat dat geen zin heeft, geeft hij zich over. Lees eens wat meer over één van de rode draden van de dressuur ; absolute gehoorzaamheid van het (ruiter)been / absoluut aan het been zijn. Success ! Dit is de basis van het paardrijden. Als je paard echt goed aan het been is geworden heb je daar later erg veel plezier van, want het zal steeds weer terugkomen in dressuurproeven.

Rooos_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 11:41

Oke bedankt voor jullie tips Lachen

ze is laatst nog nagekeken voor het teugelkreupel zijn en er i nix aan de hand, ze is met aangaloperen, aandraven enz. prima aan het been maar alleen met de middendraf doet ze dit Knipoog middenstap en middengalop zijn er geen problemen Knipoog

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:41

Misschien een beetje opbouwen? Vanuit arbeidsdraf íetstje sneller en weer terug naar arbeidsdraf. Dit blijven herhalen tot het helemaal goed gaat, en zodra het goed gaat nog een beetje sneller gaan etc. Misschien vind ze het gewoon moeilijk om in 1 keer zo hard te gaan draven.

( Mijn reactie kan ffout zijn hoor, ik weet het ook niet zeker.. maar leek mij het beste Knipoog )

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:46

Ga het op een volte rustig opbouwen...veel schijnovergangen rijden in draf, zo leert hij op been voorwaarts te gaan..

nog 1 tip, zoek een andere instructrise... deze moet juist dit soort problemen kunnen oplossen daarvoor heb je les...als je er niets mee opschiet heeft het ook geen zin...

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:57

ik denk ook dat ze mss haar rug te vast gaat gaan maken, maak die eerst los.

Ook kan het zijn dat ze dus protesteert op uw benen, probeer in het rijden zo weinig mogelijk been te geven en toch een goede arbeidsdraf te krijgen, vb alleen in de wendingen been te geven en wanneer het echt nodig is.

Je ziet bij vele ruiters dat ze teveel been geven wanneer ze willen gaan verruimen, probeer uw paard te laten verruimen met gewoon kuitdruk op beide benen en goed diep te zitten in uw zadel. Laat je paard ook wennen aan het doorzitten, zodat ze tijdens het doorzitten nog steeds nageeflijk is en het tempo steeds hetzelfde is. Dus ik zou zeggen, verscherp uw beenhulpen door niet constant been te geven.