paard gooit hoofd omhoog aanspringen galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leniejj

paard gooit hoofd omhoog aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 17:12

het onderwerp zegt het al.. m'n paard gooit z'n hoofd omhoog als ik hem laat aanspringen in galop..
daarmee trekt hij ook de teugels uit m'n handen. eenmaal de teugels weer terug op maat glippen ze toch nog uit me handen doordat die zo met z'n hoofd blijft bewegen..

Ander probleem is de overgang terug van galop naar draf.. dan wordt ik echt uit het zadel geligt wat kan ik hier aan doen?

levine

Re: paard gooit hoofd omhoog aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:16

dat probleem van draf-galop heb ik ook. dat komt gedeeltelijk doordat mijn pony nu weer meer van achter moet werken, en als ik haar dan ook nog die overgang moet laten maken, kan ze even geen ruimte vinden en dan gooit ze haar hoofd omhoog. ik probeer zelf gewoon niet boos te worden, maar de overgang wel te herhalen totfat het wel goed gaat. succes ermee in ieder geval Haha!

melanie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:30

Ik heb zelf het probleem niet. Ik weet ook niet hoe je het op zou moeten lossen, maar 2 mensen die ik ken rijden met de tideman(of hoe je het schrijft). Zij hebben dat probleem allebei ook. Misschien moet je dat eens proberen

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:42

Ik heb er in het begin van het rijden ook last van, dan is ze nog niet voldoende met haar achterhand aan het werk en komt ze tegen me hand.

Meteen vanaf het moment dat je erop zit goed door laten lopen en dan lekker overgangen gaan rijden (ook naar galop) en je been er goed bij blijven houden, ook met de overgang terug. Bij mijn paard gaat dan de achterhand lekker werken en ontspant ze en blijft haar hoofd laag.

Hulpteugels zou ik niet aan beginnen, daar los je in dit geval weinig mee op denk ik Knipoog

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:05

Dit is idd best wel een probleempje ja,, Voor het aanspringen van draf naar galop zou ik gewoon blijven terug halen als ie zn hoofd omhoog gooit tot ie het goed doet als dat echt niet werkt zou k een martingaal gebruiken. Dat wil nog wel werken en dan na een tijdje weer zonder proberen net zolang tot ze het zonder kan Vork

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:57

Ik heb het probleem *ook* edit anders klopte de zin niet Knipoog!
Ik heb een martingaal eraan zitten om het paard eraan te herinneren dat die met z'n hoofd mooi laag moet blijven, maar dat is alleen maar ter ondersteuning en niet om dr gedwongen te laten lopen.

Als je aangallopeerd losjes de teugels vastpakken, goed achterover zitten (want je wilt natuurlijk geen gebroken neus hebben) en actief laten lopen want als die niet gelijk actief aanspringt blijft die heel langzaam met z'n hoofd omhoog door galloperen.

Wordt de rug ook weggedrukt? In dat geval zou je heel veel wendingen met het paard moeten rijden zodat je de buikspieren sterker maakt en de rug daarmee boller maakt als het ware.

Ik hoop dat het lukt en dat je probleem gauw verholpen is! Vork

wira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 22:05

ontspannen, ontspannen.
Dit is mijn ervaring tenminste. Als je teveel met je binnenteugel er aan hangt gaat hij inderdaad met zijn hoofd klieren.
Probeer hem te laten zakken door optijd te ontspannen met je binnenhand zodat hij zijn rug gaat gebruiken. Dan kun je hem met je binnenbeen naar buiten duwen. In een hoek werkt dit nog het gemakkelijkst omdat je dan al een beetje stelling hebt en een hulpje aan de bakrand....
Oefening baart kunst!! Succes.

flaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 01:29

Inderdaad gewoon de overgang steeds herhalen en oefenen. Het kan volgens mij ook te maken hebben met zijn evenwicht, muisschien is nog jong of gebruikt hij zijn achterhand nog niet goed genoeg en doet hij zijn hoofd omhoog om in evenwicht te blijven. Succes met oefenen

leniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 07:28

hij is idd nog jong hij is pas 5.. tnx voor de reacties..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 07:32

Behalve dat je nog het nodige werk kunt gaan verrichten op het gebied van nageefelijkheid zou ik ook even bij mezelf nagaan of je je paard aan de voorkant voldoende ruimte geeft om aan te springen in galop. Als een paard nog onvoldoende balans heeft om netje aan te springen werkt het averechts om hem te strak te houden van voor.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:04

binnenhand ontspannen en buitenhand een ietwat strenge ophouding misschien? kort maar krachtig! (dit is mijn ervaring)