paarden voorbij laten gaan..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maccie

paarden voorbij laten gaan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 16:53

sinds kort kan mijn paard ook fijn alleen mee op buitenrit.. ik reed eerst altijd samen met een ander paard tot hij goed gewend was en ben daarna overgestapt na het buiten rijden met iemand erbij op de fiets. ik merkte aan hem dat dat best even een goed steuntje was maar hij heeft nu 100 % vertrouwen in zichzelf buiten dus durft ook goed alleen Haha!

het enige probleem is nog wel eens paarden die we tegen komen.. nog niet eens zo zeer als ze in de tegeovergestelde richting komen maar, meer als ze ons van achter passeren.
ik neem hem altijd netjes terug naar stap maar veel ruiters komen toch in een flinke draf dan langs. hij wil ze dan graag volgen , hoe hebben jullie dit probleem aangepakt?

ik probeer hem nu altijd gewoon in stap te houden en maak een praatje met hem maar misschien heeft iemand nog een goede tip..

Mii_Jessica

Re: paarden voorbij laten gaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:03

Tjaah k denk toch idd blijven pratn tegen je paardje en hem tegenhouden met je zit en met je hand. Anders zou k het ook niet weten

flaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 01:47

Zo ging mijn bijrijdpaard er laatst met me vandoor, kwam er iemand langs in galop, zag dat mijn paard druk werd en ging gewoon door. Inderdaad gewoon tegenhouden, probeer eraan te denken dat je ontspannen blijft als er iemand anders aan komt, soms ga je onbewust toch spannen en hier kan je paardje ook op reageren.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:15

Ruiter-etiquette schijven voor dat ruiters elkaar (buiten) passeren in stap. Dus als ze jou aan zien komen dan behoren ze terug te gaan naar stap todat ze jou gepasseerd zijn. Daarna worden ze geacht om nog een kleine 100 meter door te stappen voordat het tempo weer verhoogd word, zulks om te voorkomen dat jouw paard er achteraan wil gaan (kudde-gedrag).

Iedere ruiter die buiten rijd en zich hier niet aan houdt is i.m.o. niet goed bezig.

Overigens worden dit soort dingen beproken in de opleiding tot het ruiterbewijs; iets wat iedereen die een buitenrit maakt zou moeten hebben.

Knipoog

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:46

Jaah idd ben ik het helemaal mee eens,, laatst reed ik buiten op het paardje van mijn vriendin en als k een paard passeerde ging k gewoon stappen vind ik wel zo sociaal,,iedereen hoort dit gewoon te doen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:49

Ja is idd erg raar dat een ruiter je in draf of galop in gaat halen, erg dom ook van die ruiters die dat doen.

Maar het is idd kudde gedrag, een paard wat in draf of galop voorbij komt dat door de meeste paarden overkomen als vlucht gedrag en logische dat ze dan mee willen.

Ik zopu rustig blijven idd terug gaan zitten en een kleine volte draaien om je paard weer bij jou te krijgen en jij hem weer het vertrowuen kan geven dat het ok is en hij ook bij jou veilig is.

Wat ik zou doen als er iemand achter me in galop of draf aan zou komen, ik zou gewoon dwars op het pad gaan staan dan remmen ze echt wel af.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:56

De ruiter-etiquette schrijft inderdaad voor dat je elkaar moet passeren in stap, maar omdat niet iedereen dat doet kun je wel oefenen met je paard om rustig te blijven bij het passeren.

Bijvb met een stalgenootje en elkaar om en om passeren in een rustige draf, dan weer een snelle draf en als dat goed gaat op een pad met voldoende ruimte ook eens in galop.

Ik rijd af en toe een Endurance wedstrijd en daar komen er regelmatig van 2 kanten af ruiters in draf (en soms als daar ruimte voor is, in galop) langs.

Uiteraard pas na aanroepen of ze kunnen passeren zodat je weet dat ze eraan komen.

Aan jouw de taak om je paard voldoende onder controle te hebben dat hij daar niet van uit zijn slof schiet.